Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Voddler för Mac finns för nedladdning

Tråden skapades och har fått 303 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av kristinadanielsson:

Du kanske skulle ha tryckt på "t" en gång?

Jaså? Fast egentligen är textraderna ett av de mindre problemen med Voddler. Så även om det gått mig förbi att det går att slå av så återstår en hel del.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Jaså? Fast egentligen är textraderna ett av de mindre problemen med Voddler. Så även om det gått mig förbi att det går att slå av så återstår en hel del.

Så även om det går att slå av texten så är den inte riktigt av eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-03 00:09

Jag med, slängde skiten för en vecka sedan. Kanske när det vuxit till sig lite mer.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2010-01-03 00:44

Tycker själv att det är helt ok. Visst finns det önskemål, som alltid....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-03 13:03

Jag tyckte det var fruktansvärt, krashade konstant hos mig.

Obrukbart

Mjukvaran är ju baserad på XBMC, så jag fattar inte hur man kan misslyckas!

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-01-04 02:12

fick min invite, men vågar inte installera efter att det kraxat så högt här.

Ursprungligen av thor:

fick min invite, men vågar inte installera efter att det kraxat så högt här.

De senaste versionerna har fungerat bra för mig (MacBook Pro C2D).

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-01-05 23:14
Ursprungligen av M. Sundbom:

De senaste versionerna har fungerat bra för mig (MacBook Pro C2D).

men hur ser det ut med allt som "ringer hem" och lägger sig överallt där man verkligen inte vill att program ska lägga saker?

Ursprungligen av thor:

men hur ser det ut med allt som "ringer hem" och lägger sig överallt där man verkligen inte vill att program ska lägga saker?

Jag har ingen koll på hur och varför den "ringer hem". Man kan tycka det är läskigt att programmet uppdaterar sig själv (liksom spotify) men annars har jag inga problem med det. Att vnet processen körs i bakgrunden för jämnan stör mig inte så länge jag är hemma. Processen ligger i alla fall inte under root längre.

Som sagt, jag tycker att Voddler fungerar bra men önskar förstås ett bredare filmutbud.

Om någon har en invite får ni jättegärna skicka den till mig i ett PM, vore väldigt uppskattat!

Jag skickade en intresseanmälan till Voddler för ett par veckor sedan, och fick en invite för bara ett par dagar sedan, rätt snabbt marscherat. Däremot vågar inte heller jag installera det på någon av burkarna hemma med tanke på att det verkar vara så fruktansvärt dåligt skrivet. Blir väl till att avvakta och se om de släpper en bättre version framöver.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-01-08 20:37

Hm, Voddler säger nu att jag har brandvägg igång men varken på min Macbook Pro eller min Time Capsule (som används som router) så har jag brandvägg aktiverat.

Vad gör jag då? Har ett äldre Cisco-modem (utan router eller trådlös funktion) från Comhem.

Ursprungligen av CEk:

Hm, Voddler säger nu att jag har brandvägg igång men varken på min Macbook Pro eller min Time Capsule (som används som router) så har jag brandvägg aktiverat.

Vad gör jag då? Har ett äldre Cisco-modem (utan router eller trådlös funktion) från Comhem.

Hade samma fel. Valde "uppdatera voddler". Sen försvann det av sig självt typ.

Jag hjälpte en bekant som har ComHem och fick brandväggs-felet när hon skulle köra Voddler. Det visade sig att den router ComHem hade skickat med hade en inbyggd brandvägg som stoppade Voddler och det löste sig när hon fick lite vägledning av supporten.

Hade samma problem med Comhem och Voddler, det enda som behövdes för min del var att bocka ur "ip flood detection" i modemet/routerns brandvägg.

Jag avhjälpte brandväggsproblemet genom att tvångsavsluta processerna "vnet" och "voddlertray" starta om och efter det flyter det på fint

Antar att man får skylla sig själv när man installerar en Alpha. Men här hängde sig hela burken. Ser ju bra ut det här.

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Antar att man får skylla sig själv när man installerar en Alpha. Men här hängde sig hela burken. Ser ju bra ut det här.

Inte bra. Jag har faktiskt inte råkat ut för det, men ibland har jag trott att datorn hängt sig då den inte verkat reagera på någonting. Men det som har hänt är att man hamnat utanför Voddler, t.ex. råkat trycka cmd+tab eller kanske fipplat med musen.

Till skillnad från andra program lämnar inte Voddler fullskärmsläget eller lägger sig i bakgrunden om man växlar till ett annat program. Detta är lätt att missa eftersom det inte finns något som indikerar att man inte längre är i Voddler, varken menyrad eller dock syns. Till och med fönstret för att tvångsavsluta program (alt+cmd+esc) ligger bakom voddlers invasiva fullskärmsläge, varför det är lätt att tro att allt hängt sig. I dessa fall har det räckt att trycka cmd+tab för att komma tillbaka till Voddler och det reagerar igen som det ska på piltangenter, esc, retur...(rör inte musen!).

Alla rapporter om hängningar behöver alltså inte vara "riktiga" hängningar.

För att få Voddler att bete sig som en vanlig app, dvs i fönsterläge, får man trycka cmd+f. så att kan man växla till andra program, t.ex. Safari för att kolla ved egentligen är för film (info i Voddler är minimalistisk). För att återgå till fullskärm trycker man bara cmd+f igen.

Fönsterläget borde vara default. Det är ju ganska farligt att tro att man är i Voddler fast man i själva verket är i något annat program, eftersom man av misstag kan skriva i eller stänga dokument eller döpa om filer när man irriterat knappar omkring för att få någon respons. Alfa, som sagt.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Text...

Tack för infon. Det verkar onekligen som att klienten har en del utvecklingspotential, milt talat.

Ett program som tvingar in användaren i fullskärm, utan info om hur eller när man lämnar läget och som dessutom inte visar musmarkören utan enbart styrs med tangentbord. Tillåt mig vara en smula skeptisk till gränssnittet. Men å andra sidan är det en Alpha.

Idén med ett musfritt gränssnitt är egentligen bra och kommer nog inte försvinna i betan eller den skarpa versionen, om de når så långt. Tanken är väl att det ska styras med fjärren (alt tangentbord) på samma sätt som Front Row. Problemet är att till skillnad från Front Row ligger Voddlers fullskärmsskal kvar överst även när man lämnat programmet, medan front row tonar bort (och lite irriterande försvinner helt tills man startar om det).

Senast redigerat 2010-01-12 15:51
  • Medlem
  • 2010-01-12 15:46

Hur får man en invite förresten? Det verkar ju ändå rätt OK så värt att testas är det nog...
Om man "delar ut" invites likt spotify så tar jag gärna en till: spacedebree(at)yahoo.se

Bockar och bugar!
/Fredrik

Ursprungligen av Nifo:

Hur får man en invite förresten? Det verkar ju ändå rätt OK så värt att testas är det nog...
Om man "delar ut" invites likt spotify så tar jag gärna en till: spacedebree(at)yahoo.se

Bockar och bugar!
/Fredrik

Jag fick min genom att knappra in min mail på voddlers hemsida... Det tog någon månad... Tror de delar ut lite också, enklast är nog att få via någon som har BBB.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-01-14 00:17

Det jag irriterar mig på är att jag ibland blir "utkastad" ur filmen och en ruta där jag får betygssätta den dyker upp. Detta medför att jag åter igen måste gå igenom den hemskt dryga reklamen. Och när detta skett ett par gånger vill man bara ta bort skiten. Då känns det inte så lockande att behöva betala för vissa filmer. :/

Ursprungligen av CEk:

Det jag irriterar mig på är att jag ibland blir "utkastad" ur filmen och en ruta där jag får betygssätta den dyker upp. Detta medför att jag åter igen måste gå igenom den hemskt dryga reklamen. Och när detta skett ett par gånger vill man bara ta bort skiten. Då känns det inte så lockande att behöva betala för vissa filmer. :/

Det är en beta, vänj dig eller vänta.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-01-14 12:06

Jag vänjer mig inte men jag uthärdar - och väntar.

Ursprungligen av PeeMaN:

Det är en beta, vänj dig eller vänta.

Vad gör ipflood?

Har i dagarna spenderat alldeles för mycket tid på att få voddler att fungera i comhemsvärld. Lyckades genom att tillåta Upnp och stänga av ipflood och blockera XBMC i min macbrandvägg. Det sistnämnda enbart för att slippa reklamen. Men vad är ipflood och varför måste jag avaktivera det? Låter ju kostigt att voddler knappt fungerar med en brandvägg men spotify hade aldrig ens i sina tidiga dar dessa problem. Och till alla er som gnäller över kontrollerna, läs instruktionsboken! Den finns av en anledning, dvs. Folk som gnäller och inte kan själva. "Det är inget större fel på voddler, utan det är skit bakom spakarna"

Ursprungligen av Ancientdragon:

...Lyckades genom att tillåta Upnp och stänga av ipflood och blockera XBMC i min macbrandvägg. Det sistnämnda enbart för att slippa reklamen. "

Kan man bli av med reklamen genom att blockera XBMC i macbrandvägg?

Ursprungligen av ht-tower:

Kan man bli av med reklamen genom att blockera XBMC i macbrandvägg?

Till en början verkade det fungera, nu har jag problem att starta filmerna. Kanske inte är ideal att "stänga av" (neka tillgång till nätet) XBMC i en XBMC-baserad spelare.
Men ja, reklamen får jag inte när det väl startar. Så det är väl på väg åt rätt håll.

Någon som lyckats bättre än jag?

Eller har svar på hur detta fenomen kan fungera?

Jag kör med två skärmar och voddler lägger sig på huvudskärmen men med en storlek som är anpassad för andraskärmen. Det ser inte riktigt... bra ut:)

Och riktigt kul blir det när jag försöker föra över fönstret till rätt skärm...

Senast redigerat 2010-01-17 08:58
Bevaka tråden