Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Voddler för Mac finns för nedladdning

Tråden skapades och har fått 303 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-04 14:19

Men alltså, köra som root och att den delar ut hela tiden, även när jag stängt av programmet. Helt sjukt och inget jag vill ha i min dator. Synd för det verkar vara en ok tjänst.

Ursprungligen av acke:

Men alltså, köra som root och att den delar ut hela tiden, även när jag stängt av programmet. Helt sjukt och inget jag vill ha i min dator. Synd för det verkar vara en ok tjänst.

Jag tror nog att Voddler kommer att överleva även om du avinstallerar det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-04 16:27
Ursprungligen av kristinadanielsson:

Jag tror nog att Voddler kommer att överleva även om du avinstallerar det.

Absolut men det gör det ju inte vissa saker med programmet mindre dåligt ellerhur.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-04 17:01

kristinadanielsson >>

Var lite seriös nu...det handlar om säkerhet och så som denna klienten är skriven så är det att likställa med att installera en trojan.

Du kanske struntar i din egen datorsäkerhet men de flesta andra gör det inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-04 17:32
Ursprungligen av zinned:

kristinadanielsson >>

Var lite seriös nu...det handlar om säkerhet och så som denna klienten är skriven så är det att likställa med att installera en trojan.

Du kanske struntar i din egen datorsäkerhet men de flesta andra gör det inte.

Kan du inte förklara på vilket sätt det är ett säkerhetsproblem? Är det företaget Voddler som är den möjliga fienden, eller kan tredje part utnyttja funktionen på något sätt?

Personligen ser jag inget problem så länge som ingen kan använda funktionen till att sabotera min dator eller komma åt andra filer på datorn. Har Voddler genom att köra vNet som root större tillgång till min dator än vad Bredbandsbolaget (min Internet-operatör) har?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-04 18:02
Ursprungligen av maca:

Kan du inte förklara på vilket sätt det är ett säkerhetsproblem? Är det företaget Voddler som är den möjliga fienden, eller kan tredje part utnyttja funktionen på något sätt?

Personligen ser jag inget problem så länge som ingen kan använda funktionen till att sabotera min dator eller komma åt andra filer på datorn. Har Voddler genom att köra vNet som root större tillgång till min dator än vad Bredbandsbolaget (min Internet-operatör) har?

Som root har du tillgång till hela datorn och eftersom din dator då används som en server så borde detta kunna öppna för riktigt obehagliga säkerhetsrisker. Att folket bakom Voddler skulle använda detta är ju extremt svårt och tro men eftersom vNet just funkar som server för andra Voddler-användare så undrar man ju vad detta kan föra med sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-04 20:16
Ursprungligen av acke:

Som root har du tillgång till hela datorn och eftersom din dator då används som en server så borde detta kunna öppna för riktigt obehagliga säkerhetsrisker. Att folket bakom Voddler skulle använda detta är ju extremt svårt och tro men eftersom vNet just funkar som server för andra Voddler-användare så undrar man ju vad detta kan föra med sig.

Men för att andra användare ska kunna utnyttja detta måste de ta kontroll över vNet och ändra dess kod. Om vNet är taskigt skrivet så skulle kanske detta kunna var möjligt, men annars är det väl inte mer riskabelt än att surfa på webben med Safari (jag tänker på de säkrerhetshål om har funnits, men sedan täppts till), eller?

Senast redigerat 2009-11-04 23:59
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-04 20:56

Nyhet från Voddler

All time high – movie frenzy this weekend!

2009-11-02 17:34:23
We want to give you a brief update of the status of the launch last week until today.
The attention on Voddler and on our launch last week was huge. Over the weekend Voddler streamed more than 50,000 movies, which are all-time high for Voddler (and probably in Sweden).

Immediately after the launch on Wednesday last week we experienced a massive attack of movie enthusiasts both to the website and client.

Voddler´s streaming technology is based on an efficient distributed resource where encrypted “movie slices” are balanced and distributed as close to the user as possible, this enables effective delivery when the user presses play. The balancing solution is the core of our technology and vital to maintain the streaming rate and hence the quality of playback. In connection with the immense stress on the network related to last week´s launch, the balance handling couldn´t cope and exceptional pressure was put on our backup servers. The result was malfunctions and buffering, especially noticed when playing less balanced movies and for users with low bandwidth.

We took immediate measures to accelerate balancing the movies, to reduce the pressure on the backup server and also strengthen and improve the capacity of the backup servers. Furthermore we have prioritized the 150 most popular movies in the network. All these measures improved the situation gradually and gave full effect from Sunday afternoon. During this week we will further expand the backup server/network capacity and accelerate the balancing of new movies.

We are now working hard to be in normal operating mode and to increase the escalation of new users and new films this weekend.

Enjoy!

Ursprungligen av zinned:

kristinadanielsson >>

Var lite seriös nu...det handlar om säkerhet och så som denna klienten är skriven så är det att likställa med att installera en trojan.

Du kanske struntar i din egen datorsäkerhet men de flesta andra gör det inte.

Det var det dummaste jag hört i alla fall idag. Trojan? Var lite seriös.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-04 23:46
Ursprungligen av kristinadanielsson:

Det var det dummaste jag hört i alla fall idag. Trojan? Var lite seriös.

Vad likställer du det med då?

Det agerar på ett sätt som innebär att det kräver portar öppna genom vilka den vill skicka trafik från och till. En person som gör en portscanning och som hittar dessa kan med kunskap ta sig igenom dem och vad har denne någon då? Jo, root-privilegier till systemet.

Låter det vettigt? Nej, allt annat än vettigt. Men visst, jag struntar i om du förbiser detta faktum men jag och många andra som vill ha ett någorlunda säkert system tänker inte göra det.

Voddler är som jag sa tidigare en suverän tjänst men det finns ingen anledning alls att låta VNET ha root-access. Tills de har fixat det tänker jag inte ha klienten installerad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-04 21:05

maca, jobbar du på voddler?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-04 23:29
Ursprungligen av Tangen:

maca, jobbar du på voddler?

Nej, gör du?

Kanske finns det några som läser denna tråd som inte har tillgång till deras sajt, men som är intresserade av hur Voddler utvecklas, om nu din fråga väcktes pga att jag publicerade deras nyhet ovan...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-04 23:32

Absolut, det var inget påstående, bara en fråga...

Jag vill veta mer om hur Voddler jobbar - och tänkte jag kanske kan prata med dig?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-04 23:47
Ursprungligen av Tangen:

Absolut, det var inget påstående, bara en fråga...

Jag vill veta mer om hur Voddler jobbar - och tänkte jag kanske kan prata med dig?

OK, tyvärr har jag ingen inside-information, men mitt intryck är att det finns mycket entusiasm och nybyggaranda, men kanske inte lika mycket erfarenhet och spetskompetens på alla områden.

Jag vet inte hur unikt Voddler är internationellt sett, men det känns spännande att testa något som säkert kan bli minst lika stort som Spotify. Jag är varken förvånad eller irriterad över barnsjukdomarna, utan njuter av när tjänsten fungerar som den är tänkt, vilket den i mitt fall har gjort i stort sett hela tiden (dvs sedan i fredags när Mac-klienten kom).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-05 00:43

Den tjänsten körs helt enkelt med den aktuella användarens privilegier.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-11-05 11:19

Har för en kort period en Windows 7-burk här hemma och satt och höll på med den igår när jag sprang över följande: Under nätverk i utforskaren kan man se dom enheter som ska finnas i ens nätverk, däribland även nätverksskrivare och routrar m.m. Min bredbandsrouter/modem är ett vanligt SpeedTouch 780. Jag högerklickade på det och valde egenskaper. Klickar på settings och får upp en ruta som heter advanced settings och som listar tjänster och portar på modemet/routern (se skärmdump.)

Vad säger denna skärmdump? Jo, att vissa tjänster/program har ställt in några portar i routern. Däribland Voddler. DNA (TCP/UDP) är från Asus P2P-klient som jag använde för att ladda ner drivrutiner. iC4500, iC5354 och Teredo måste vara kvar från det att routern lämnade fabriken, har jag räknat ut. Papaya är en serverprogramvara och det har jag själv kört. Men sen kommer vi till Voddler som lämnar, vad jag förstår, fyra portar öppna, två för varje UDP/TCP.

Kör jag nmap portscan mot routern säger den att endast 80 och 443 är öppna.. Vad ska man tro?

Går jag in med webbinterfacet för att konfigurera routern så finns inga spår av Voddler.. hmm..

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-11-05 11:35

Tror det kan vara UPnP som spökar för dig, inte säker dock.

Ursprungligen av foxcat:

<snippeth>

Går jag in med webbinterfacet för att konfigurera routern så finns inga spår av Voddler.. hmm..

  • Oregistrerad
  • 2009-11-05 21:18
Ursprungligen av Drakfot:

Tror det kan vara UPnP som spökar för dig, inte säker dock.

100% säker på att det är UPnP. Om du inte vill ha det så kan du stänga av det på din router.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-11-05 21:56

UPnP är bland det första jag stänger av på en ny router

Ursprungligen av studiox:

100% säker på att det är UPnP. Om du inte vill ha det så kan du stänga av det på din router.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-11-06 16:51

Finns det något sett att få Voddler att fungera om man har en PowerBook G4??

Ny version nu, med tray-ikon där man kan stänga av och sätta på Vnet efter tycke. Bra va?

Ursprungligen av Leftrustle:

Ny version nu, med tray-ikon där man kan stänga av och sätta på Vnet efter tycke. Bra va?

Vad menar du med tray-ikon? Pratar du windows nu, tray-ikon finns inte i os x.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-06 20:06

Vilken tur!

Jag blev så uppskrämd att jag raderade hela hårddisken, med 7 (sju) överskrivningar, det tog hela natten!

Men för att vara helt på den säkra sidan så gjorde jag mig av med hela datorn... ja, det är faktiskt sant! (men ok, det var inte pga Voddlers root-access, utan pga att mitt hemdatoravtal gått ut).

Nu väntar jag på min quad-core 27" iMac för att kunna installera den nya Voddler-klienten. Något säger mig att de kommer att trivas ihop...

Ursprungligen av maca:

Vilken tur!

Jag blev så uppskrämd att jag raderade hela hårddisken, med 7 (sju) överskrivningar, det tog hela natten!

Men för att vara helt på den säkra sidan så gjorde jag mig av med hela datorn... ja, det är faktiskt sant! (men ok, det var inte pga Voddlers root-access, utan pga att mitt hemdatoravtal gått ut).

Nu väntar jag på min quad-core 27" iMac för att kunna installera den nya Voddler-klienten. Något säger mig att de kommer att trivas ihop...

Ja, skönt att äntligen få ta av foliehatten, den var varm!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-07 15:49
Ursprungligen av maca:

Vilken tur!

Jag blev så uppskrämd att jag raderade hela hårddisken, med 7 (sju) överskrivningar, det tog hela natten!

Men för att vara helt på den säkra sidan så gjorde jag mig av med hela datorn... ja, det är faktiskt sant! (men ok, det var inte pga Voddlers root-access, utan pga att mitt hemdatoravtal gått ut).

Nu väntar jag på min quad-core 27" iMac för att kunna installera den nya Voddler-klienten. Något säger mig att de kommer att trivas ihop...

Ursprungligen av Leftrustle:

Ja, skönt att äntligen få ta av foliehatten, den var varm!

Viktigt att skilja på onödig paranoia och verkliga potentiella säkerhetsproblem tycker jag.

Ursprungligen av Mikael E:

Vad menar du med tray-ikon? Pratar du windows nu, tray-ikon finns inte i os x.

Drygar**e, höll jag på att säga. Kopierade snabbt från Voddlers hemsida, men man måsta ha dragit några öl för att inte fatta vad jag menar, men det är fredagskväll så jag är förlåtande.

Plus att Vnet ej körs som root längre.

Undrar varför. Det var ju så harmlöst enligt en del i denna tråd. :$:$:$

Ursprungligen av Leftrustle:

Plus att Vnet ej körs som root längre.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-06 19:14

Stämmer det är det ju kanon, de har kanske äntligen vaknat på utvecklarsidan

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-06 19:44

*host host* kristinadanielsson *host*

Bevaka tråden