Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken kärna i Intel Core i7 i de nya iMacarna?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-29 16:01

Undrar om någon har koll på vilken kärna som sitter i Core i7 i de nya iMacarna. Det finns nämligen två olika processorer (med olika kärnor) som har samma namn. I den ena heter kärnan Bloomfield (i7-9xx) i den andra Lynnfield (i7-8xx, vilket är i princip samma som i Core i5 fast utan Hyper Threading och lite annat).

Om det är nu Bloomfileld som sitter i i7 iMacarna vilken Bloomfield är det: "den vanliga" (i7-920/940/950/960) eller "XE" (i7-965/975)?

Ingen som vet säkert men jag gissar att det är någon variant på 1156 socketen, alltså Lynnfield. Dock brukar det väl sitta laptop processorer i iMac, så det är säkerligen en något "strypt" variant...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-29 16:28

Hehe, den enklaste vägen att få reda på saker är inte alltid internet.

Har ringt till Apple och fick bekräftat att det är Lynnfield det handlar om. Dvs är det inte "äkta" high-end i7 som sitter i iMacarna utan deras "entusiast" variant som i princip är samma som i5 med 1156 socket.

Den som vill fördjupa sig kan läsa om processorerna Wikipedia: i5 och i7.

Medan jag skrev har DeathMan svarat. Din gissning är helt korrekt.

Det lite underliga är att båda processorer har Memory Contoller1333 MHz medan iMacarna sitter 1066 MHz.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-29 16:51

Har kollat också priset på processorerna. i5 och i7 kostar 196$ respektive 284$. Mellanskillnaden är alltså 88$. Apple tar 2160:- för uppgraderingen. :-/ Ouch!

Jag får nog nöja mig med i5.

Det var som fasiken, bra och veta. Tack!

Eftersom det är Lynnfield BORDE det vara möjligt att stoppa i 1333 MHz-minnen.

hmm. av ren nyfikenhet. i7 har väl hyperthreading medan i5 inte har det? Borde inte i7:an prestera rätt så mycket bättre eller vad händer rent prestandamässigt? (säger nån som inte gör mer än surfar och spelar wow )

Jo, i7 860:an som sitter i största iMacen har hyperthreading. Detta plus turbo upp till dryga 3,4 GHz gör att jag tycker den känns given.

Sen får man väl välja minimalt med minne och själv införskaffa 16 friska GB med 1333 om det visar sig att det stöds fullt ut.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-03 09:04
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

.. införskaffa 16 friska GB med 1333 om det visar sig att det stöds fullt ut.

Ingen som har lust att prova? 1333 minnen finns ju som 2GB moduler för en billig slant oxå.. Hade ju vart käckt med 4x 2GB 1333 ett tag tills man kan få 4GB modulerna för en rimlig peng..

Känns ju konstigt att de skulle leverera den med 1066Mhz-minnen om den hade fullt stöd för 1333 - prestandaskillnaden hade säkert märkts ganska bra i div benchmarks, och att snåla på det bara för att spara in några kronor (är inte så himla stor skillnad i pris) låter osmart av Apple. Skulle gissa att minnesbussar mm inte hänger med. Men jag har en beställning på i7:an liggandes, så det är klart att man hoppas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-09 22:30
Ursprungligen av Kermit:

... och att snåla på det bara för att spara in några kronor (är inte så himla stor skillnad i pris) låter osmart av Apple.

Haha! Det är nog inte första gången! Att fram till nyligen inte inkludera DVD brännare på sin billigaste bärbar är ju snålhetens höjdpunkt! Jag tror faktiskt att det är dyrare att köpa enbart CD-brännare idag. Jag tror att Apple hade jättelager av sådana och vägrade att inkludera DVD-brännare tills högen blev slutsåld även om det tog ett tag. Det är kanske samma problem med 1066 minnena.

Ursprungligen av Kermit:

Känns ju konstigt att de skulle leverera den med 1066Mhz-minnen om den hade fullt stöd för 1333 - prestandaskillnaden hade säkert märkts ganska bra i div benchmarks, och att snåla på det bara för att spara in några kronor (är inte så himla stor skillnad i pris) låter osmart av Apple.

Jag tycker det är svårt att säga vad den riktiga anledningen är.

Vi får inte glömma att prisskillnaden kanske var lite större när modellerna togs fram och beställningarna gjordes.

Detta samt att de kör 4 GB som "standard" på många modeller nu, plus att Apple börjar bli rätt aggressiva med priserna (i alla fall med Apples mått mätt) gör kanske att man trimmar kostnaderna där?

Det har också påvisats, ett flertal gånger, när nya minnesgenerationer lanseras, att prestandavinsten *real life* för 95% av alla användare inte är så stor när man kliver upp på snabbare minnen. De är ju ofta sämre tajmade också.

Däremot kanske man kan klämma ur nån poäng extra i nått syntetiskt benchmark.

Med detta sagt vill jag understryka att man bör inte underskatta tillfredsställelsen av att konfigurera sitt system optimalt. Så om CPU och buss stödjer 1333 så vill man ju ha det.

Ja möjligheten finns ju helt klart, även om jag är lite skeptisk. Men man kan ju hoppas!

i7:orna verkar ju vara på väg nu, väntar med spänning på att någon ska kunna testa detta. Synd bara att jag redan har minnen som ligger och väntar på iMac:en när den kommer, blir väl att beställa nya isf..

1
Bevaka tråden