Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CS3 + 5D MKII: öppna RAW-filer?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har Photoshop CS3 i min burk och har nyligen skaffat mig en Canon 5D Mark II men jag kan inte öppna RAW-filerna i den. Har försökt leta på adobes hemsida efter en uppgradering av Camera Raw och DNG Converter men inte lyckats hitta.
Vet inte om det ens finns att hitta (borde väl gå med tanke på att CS3 ändå inte är såå gammalt...)? Har någon här hittat en lösning på problemet?

Adobe Camera Raw and DNG Converter for Macintosh

Lösningen är att använda Adobe DNG Converter och konvertera RAW-filerna till DNG, som sedan kan redigeras i CS3. Stöd för Canon EOS 5D Mark II kom i DNG Converter 5.2.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-10-28 10:14

Det verkar som CS3 inte stöder Canon 5D MK II. Alternativen är väl att uppdatera din version till CS4 eller konvertera bilderna till .DNG i Datorn.
Att skaffa Adobe Lightroom kan också vara ett alternativ, då kan du fortsätta använda CS3 och jag skulle tro att uppgraderingarna är en hel del billigare om man vill gå över till nästa version med just Lightroom.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-28 10:27

Som redan skrivits: Lightroom eller konvertera till DNG. Om du väljer DNG-vägen så kom ihåg att i DNG-konverterarens inställningar välja kompabilitiet för den version av CameraRAW du använder (förmodligen 4.6 om du hämtat den senaste till din CS3). När du ändå hämtar hem senaste DNG-converter så hämta samtidigt hem den senaste CameraRAW som ditt CS3 kan hantera.
Adobe - Adobe Camera Raw and DNG Converter : For Macintosh : Camera Raw 4.6 update

Som ni skriver så verkar inte CS3 ha stöd för 5D MK II's råfiler.
Var gör jag om dom till .dng i så fall?
Det lutar väl annars åt att skaffa antingen Lightroom eller CS4-uppgradering.

Tack för alla hjälpsamma svar!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-10-28 13:10

Du laddar hem det program som tidigare skribenter länkat till. Det är en konverterare som gör om dina MK II rawfiler till just .dng. Och vips så kan ditt CS3 läsa dem. Hur du gör rent praktiskt framgår när du har laddat ned programmet.
Personligen omvandlar jag alla rawfiler till -dng, just för att det är ett öppnare format som kan läsas av så många fler programversioner.

Det är väl bra att man kan konvertera till dng men att man ska behöva uppgradera Photoshop för en ny kameras raw-filer är svinigt och uruselt.

Jmfr. Dina negativ kommer från en ny Hasselbladare med magasin A12 MkII. Måste köpa ny förstoringsapparat.

Nu vet jag inte om jag är helt koko i huvet...

Jag laddar hem "Adobe Camera Raw and DNG Converter Version 4.6" och kommer då till en ny sida där jag laddar hem "Camera_Raw_4_6.dmg" och installerar.

Det enda som finns i mappen när det är klart är en "Camera Raw.plugin" som jag lägger i Library/Application Support/Adobe/Plug-Ins/CS3/File Formats precis som det står.

Men, det funkar i alla fall inte. Det blir som vanligt: "Kunde inte fullfölja din begäran eftersom Photoshop inte känner igen den här filtypen".
GRRR!
Vad jag avskyr den där rutan!

Verkar ju inte som att convertern är med ens...eller att den fungerar som den ska...

Dött lopp!?

Och ja, det är inte klokt att man måste uppgradera hela tiden så fort man skaffar sig nya prylar!!
Blir ju trött bara av att man måste köpa allt nytt bara för att man går från 5D:n till 5D MK II:an...! MEN! Jag behövde inte köpa ny fjärrutlösare i alla fall, alltid något...
Men det är ju helt andra batterier och batterigrepp osv...
Men det är en annan diskussion det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-29 10:16
Ursprungligen av Einar Lindgren:

Det är väl bra att man kan konvertera till dng men att man ska behöva uppgradera Photoshop för en ny kameras raw-filer är svinigt och uruselt.

Hur kan det vara svinigt och uruselt?
Då gäller samma sak med Apple och deras RAWfilshantering och alla andra tillverkare av program som hanterar RAWfiler.

Du har en kamera från tex 2008 och har ett Photoshop/Apples Aperture/ Apples OSX etc som kan förhandsvisa och/eller öppna de RAWfilerna. Allt är bra. Sedan köper du en ny kamera 2009 där kameratillverkaren ändrat i specifikationerna för sitt RAWformat (fast det heter fortfarande .nef eller .CR2 etc). Hur ska då ditt gamla Photoshop eller Aperture eller OSX kunna visa de nya bilderna från din nya kamera? Jo, de gör en uppdatering/uppgradering. Vari består det sviniga och urusla? Är Adobe/Apple mfl sviniga och urusla för att Canon, Nikon mfl ändrar i sina specifikationer?

Uppgraderingar av program händer hela tiden. Vill man inte uppgradera så gör inte det. Köp inte heller en ny kamera då. (PhotoshopCS3 kom före Canon5DMkII). Uppgraderingen är gratis (den vi diskuterar här), DNG-konverteraren är gratis. Det kräver bara lite arbete av användaren.

Sedan finns det också en gräns för hur länge Adobe, Apple och andra skall lägga in stöd för nyare format i äldre programvaror. Apple har nog ingen lust eller ekonomi att lägga in stöd för alla nya kamerors RAW-format i version 1 av Aperture. Samma sak med Adobe. I takt med att det kommer nya kameror kommer inte Adobe att lägga in stöd för dem i sina äldre programversioner. Nya RAW-format kommer inte att stödjas i CS2 eller CS3. Det är en av anledningarna till att de gör DNG-konverteraren. Då kan du glatt köpa en ny kamera men hålla kvar vid ditt gamla Photoshop.

/Bosse

Ursprungligen av Bosse_K:

Sedan köper du en ny kamera 2009 där kameratillverkaren ändrat i specifikationerna för sitt RAWformat (fast det heter fortfarande .nef eller .CR2 etc). Hur ska då ditt gamla Photoshop eller Aperture eller OSX kunna visa de nya bilderna från din nya kamera? Jo, de gör en uppdatering/uppgradering. Vari består det sviniga och urusla? Är Adobe/Apple mfl sviniga och urusla för att Canon, Nikon mfl ändrar i sina specifikationer?
/Bosse

Det jag tror Einar menar är att Adobe till föregående generation program - till skillnad från senaste generationen - inte bara släpper en ny och gratis plug-in. Dvs uppdaterar RAW-plug in-filen. Detta gör de nämligen till den nyaste versionen, som också tarvar uppdatering av sin plug-in. Istället tvingas man köpa ett helt nytt program. Däri ligger problemet.

Sedan bör tilläggas att jag inte vet ett skit om huruvida det är möjligt
eller omöjligt att lösa detta med endast en plug-in. Men som konsument
UPPLEVS det som sniket.

/martin

Ursprungligen av martinator:

Det jag tror Einar menar är att Adobe till föregående generation program - till skillnad från senaste generationen - inte bara släpper en ny och gratis plug-in. Dvs uppdaterar RAW-plug in-filen. Detta gör de nämligen till den nyaste versionen, som också tarvar uppdatering av sin plug-in. Istället tvingas man köpa ett helt nytt program. Däri ligger problemet.

Sedan bör tilläggas att jag inte vet ett skit om huruvida det är möjligt
eller omöjligt att lösa detta med endast en plug-in. Men som konsument
UPPLEVS det som sniket.

/martin

Jo, ungefär så. Det hela handlar om ett ständigt ekorrhjul. Nytt kamerahus varje eller vart annat år. Ny programvara, ny dator för att kunna använda programvaran. Det är både tröttsamt OCH kostsamt.

Ladda ner: Adobe DNG Converter 5.5 update. Den innehåller en installerare för det fristående programmet Adobe DNG Converter.

Ursprungligen av Hagelin:

Ladda ner: Adobe DNG Converter 5.5 update. Den innehåller en installerare för det fristående programmet Adobe DNG Converter.

Tack, jag provar och återkommer med resultatet!

Ursprungligen av Hagelin:

Ladda ner: Adobe DNG Converter 5.5 update. Den innehåller en installerare för det fristående programmet Adobe DNG Converter.

Klockrent!
Nu kan jag jobba med filerna i Camera Raw 4.6!!
Tack snälla för hjälpen, och tacksamheten går ut till alla er som bidragit i den här tråden!
*tummen upp*

1
Bevaka tråden