Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macigt och enkelt CRM/Kundregister eller annan lösning

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • City
  • 2009-10-27 18:52

Har googlat massvis senaste dagarna och sökt flitigt här på forumet men inte träffat riktigt rätt ännu (är faktiskt lite förvånad) så jag lägger här ut en efterlysning.

Jag är ute efter följande;

Kundregister/"att göra listor"/kalender/crm-system som är webbaserat och som inte har något onödigt klydd (ju mindre desto bättre, less is more). Prioritet är att det ska vara snyggt och enkelt och då menar jag snyggt och enkelt, alla lösningar jag kikat på har falerat på dessa punkter så om ni postar något tips så notera hur viktigt detta är.

För att förenkla så behöver vi egentligen en schysst adressbok gärna kopplat med anteckningar för kunden eller liknande, en kalender som alla kan dela eller se varandras kalendrar.

Jag är med på att google kan ha vissa lösningar men deras saker är krångliga ("amerikanska") och fula så jag vet inte om jag vill gå den vägen.

Mobile Me kan det användas i detta syfte, kan man dela mobile me konto t.ex.?

Tacksam för alla tips, det måste inte vara gratisgrejor...

Är det fler som varit i samma sits och inte hittat rätt, hur gjorde ni, är ni nöjda fortfarande?

(Innan Taz och ni andra slänger en lista på alla trådar som innehåller CRM så vill jag återigen påpeka att jag inte hittat en liknande tråd med samma spec eller lösning för den delen )

Senast redigerat 2009-10-27 19:02

Eftersom jag är utvecklare av Filemaker-lösningar så låter det förstås i mina öron som att du missat både programmet Filemaker som är ett databasprogram och dels programmet Bento (från samma företag). Du kan ladda hem demoversioner av båda och när du laddar hem Filemaker, passa på att ladda hem en gratis lösning som heter Business Productivity Kit som är Kunder, Order, Artiklar, Projekt och som har en del CRM-funktioner. Fördelen med Filemaker är förstås att det är väl lämpat just för att bygga CRM-system, men nackdelen är att det kräver lite lite kunskaper i hur man bygger.

Just CRMsystem är en vanlig tillämpning och eftersom Filemaker är en generell databas som kan allt möjligt, så kan man få ett CRM-system som gör en massa grejer som "off the shelf"-produkter inte har.

Database Solutions, Database Software Solutions - FileMaker

  • Medlem
  • City
  • 2009-10-27 19:42

Jag har kikat på Bento.

Försökte ladda ner en demo men bara anmälningsformuläret gjorde att jag gav upp. Inte speciellt macigt och enkelt.

Det är inte direkt webbaserat, kräver som du nämner lite pill. Gör typ samma sak som iCal, Adressbok fast krångligare?
Säkert kompetent för rätt person/företag men jag är skeptiskt att det är vad jag är ute efter.

Det ska vara feeling i grejorna juh

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-12-17 13:17

[QUOTE="kraspor;1840875"]Jag har kikat på Bento.…

Hej. Bumpar tråden lite.
Jag har också kikat på Bento men kan inte riktigt få fram hurvida det går att synca flera datorer över internet med det. Någon som vet?
Mvh
/Anders

Filemaker är den enda databas du kan sätta ett kryss i en ruta* och så kan man surfa till den.

* Ok, kryss i ruta + rättigheter + koppla på databasdelning, men nästan så...

Daylite kanske kan vara något för dig.

  • Medlem
  • City
  • 2009-10-29 10:55

"You need a computer that will act as a server, running Daylite Server."
Har redan kollat den, är inte vad jag är ute efter även om det verkar vara ett bra program.

Vill inte låta otacksam men jag har googlat på de vanligaste redan, tipsen ovan är dessutom inte speciellt webbaserade

Tack för engangemanget oavsett...

Ursprungligen av kraspor:

"You need a computer that will act as a server, running Daylite Server."
Har redan kollat den, är inte vad jag är ute efter även om det verkar vara ett bra program.

Vill inte låta otacksam men jag har googlat på de vanligaste redan, tipsen ovan är dessutom inte speciellt webbaserade

Tack för engangemanget oavsett...

Vad exakt betyder det här med att man måste ha en burk som server?
Jag letar också runt nu. Hade outlook i PCn som höll reda på projekt mm åt mig och söker nu en okomplicerad Projekt/Todo manager till maccen. Var helt inne på Daylite tills den här "server"meningen dök upp. Är det något krångligt!? Daylite Såg så clean ut.

Senast redigerat 2010-01-22 17:34
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-23 12:43

Som en enda användare som ska komma åt informationen från en dator behöver server-komponenten inte installeras. Behövs bara om det är flera datorer eller om man vill använda deras iPhone-app.
Daylite 3.9 Frequently Asked Questions

Bäst CRM med säjjstöd för Mac...?

Hej!

Har läst varenda tråd jag kommit över, men ännu ingen större lycka...!

Efter att ha sålt min själ till Apple, har jag ytterst svårt att nöja mig med alla komplicerade och användarovänliga CRM och säljstöd som finns på marknaden. Men som nybliven företagare börjar det svårt att håll koll alla bollar i luften.

Någon som vet ett enkelt, snyggt och klockrent CRM/säljstöd för Mac? Ett program som verkligen underlättar, som inte innebär ett arbete i sig? Helst webb-baserat.

Mina enda krav:
- Klassisk CRM, kundhantering, att göra listor,
- Enkelt att göra och skicka offerter, orderbekräftelser, följesedlar och fakturor
- Synk med iCal och Mail

Oerhört tacksam för hjälp.

/D

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2009-11-20 16:11

Jag är ute efter samma sak,

Highrise var lovande (iofs dyrt) men är för komplett och inte så översiktligt som jag önskar.

Varför inte använda Basecamp? Basecamphq.com

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-11-29 07:59

Jag gillar Filemaker, känner många företagare som använder det, dessutom, om du tar hjälp att sätta ihop ett specialanpassat filemakerregister så fungerar det sedan, inga problem, vet dom som fortfarande kör kundregister som jag byggde i slutet på 1990-talet! Bara i nyare filemakerversioner.

Får man föreslå en väldigt enkel lösning?

Använd delade kalendrar & adressböcker genom Mobile Me. Kombineras med iPhones såklart.

Att-göra-listorna kör du i Things.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-11-29 19:29

Jag är inne på samma spår som Björnström men skippa Things och skaffa istället Omnifocus. Det är snarlika funktioner men med den skillnaden att du kan dela informationen, synka mot server eller hårddisk och du kan dela ut uppgifter.

  • Medlem
  • City
  • 2009-11-29 22:02
Ursprungligen av Björnström:

Får man föreslå en väldigt enkel lösning?

Använd delade kalendrar & adressböcker genom Mobile Me. Kombineras med iPhones såklart.

Att-göra-listorna kör du i Things.

Ungefär så här kör vi nu fast med ett enda ME-konto, kan man dela även med 2 konton? (Skönt att slippa kollegans påminnelser från kalendern...)

Ursprungligen av kraspor:

Ungefär så här kör vi nu fast med ett enda ME-konto, kan man dela även med 2 konton? (Skönt att slippa kollegans påminnelser från kalendern...)

Köp ett familjekonto så har du fem konton. Sen prenumererar du på din kollegas kalender!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-30 10:13

Fast jag förstår trådskaparen - och inga av dom lösningarna som presenteras håller måttet för frågan.
Jag har själv letat efter något vettigt att lägga allt i.

Det finns ingen "off the shelf" produkt, antingen så måste man beställa en av Taz (jag har fortfarande inte budget för det) eller använda en strulig mix av olika saker.
Vi använder:

Basecamp
Entourage (Exchange)
Samt Bento

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-12-07 14:39
Ursprungligen av Tangen:

Fast jag förstår trådskaparen - och inga av dom lösningarna som presenteras håller måttet för frågan.
Jag har själv letat efter något vettigt att lägga allt i.

Det finns ingen "off the shelf" produkt, antingen så måste man beställa en av Taz (jag har fortfarande inte budget för det) eller använda en strulig mix av olika saker.
Vi använder:

Basecamp
Entourage (Exchange)
Samt Bento

Och du har provat OmniFocus?

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2009-12-14 14:02
Ursprungligen av Tangen:

Fast jag förstår trådskaparen - och inga av dom lösningarna som presenteras håller måttet för frågan.
Jag har själv letat efter något vettigt att lägga allt i.

Det finns ingen "off the shelf" produkt, antingen så måste man beställa en av Taz (jag har fortfarande inte budget för det) eller använda en strulig mix av olika saker.
Vi använder:

Basecamp
Entourage (Exchange)
Samt Bento

Använder du Entourage enbart pga Exchangestöd eller finns det fördelar med det?

Jag står i begrepp att nu lämna Outlook och kommer inte riktigt överens med Mail 3,6 i mitt "switchande". Jag använder POP3 och trivs med det, vill inte ha IMAP eller exchange, Jag installerade Thunderbird för att kunna läsa in mailen i mail och funderar nu på att köra i detta även om upplevelsen jag fick av det lilla jag gjorde var att detta program var lite rått och kantigt.

Såvida inte någon kan övertala mig att stanna hos MS....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-17 15:22
Ursprungligen av magric:

Använder du Entourage enbart pga Exchangestöd eller finns det fördelar med det?

Jag står i begrepp att nu lämna Outlook och kommer inte riktigt överens med Mail 3,6 i mitt "switchande". Jag använder POP3 och trivs med det, vill inte ha IMAP eller exchange, Jag installerade Thunderbird för att kunna läsa in mailen i mail och funderar nu på att köra i detta även om upplevelsen jag fick av det lilla jag gjorde var att detta program var lite rått och kantigt.

Såvida inte någon kan övertala mig att stanna hos MS....

Entourage är sjukt stabilt, och har stöd för Ex.... det är dom enda fördelarna med det.
Jag skulle gärna bytt till Mail, men inte ännu, server är 10.5 samt alla våra operativ med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-07 14:44

Jag använder Omnifocus själv hela tiden, men eftersom det efterfrågades någon typ av CRM så var svaret till trådskaparen

I denna tråd har vi diskuterat för och nackdelar med Entourage och andra mailprogram:

http://www.99.se/ovrig-programvara/209947-tips-pa-bra-epostprogram-2.html

Börja där?

Min personliga åsikt från att ha använt båda under längre tid, är att Entourage är betydligt bättre än Mail. YMMV.

Jag tycker att specifikationen i ursprungliga inlägget är lite motsägande.

Macigt och enkelt å ena sidan och webbaserat å andra sidan är två krav som står i motsats till varandra. Att bygga saker som är maciga och enkla är komplicerat, det är betydligt mera komplicerat att konstruera en programvara som är enkel att använda. Dessutom så är mediet (webb) sådant att mycket helt enkelt inte går att göra. Jag är därför ganska säker på att specifikationen i det här fallet inte går ihop.

Du kan få macigt/enkelt eller webb, välj en.

(4957 inlägg nu, 43 inlägg kvar.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-05 09:09

Highrise från 37signals håller jag på att utvärdera nu, men den känns inte lika snabb och seamless som basecamp...

/Tangen

Har ni kollat upp Severa? Severa the Online Professional Service Automation (PSA) SaaS.. De kombinerar projekthantering, CRM och fakturering i samma program med ett genomtänkt arbetsflöde, online (hostas hos Rackspace) och faktiskt SNYGGT! Det närmsta jag kommit mac iaf så här långt både i funktion och utseende.

Jag gissar att Freckle Time Tracking kan vara intressant för en del i den här tråden.

Freckle Time Tracking: Save Time... Earn More

/c

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-15 09:11

Freckle kändes mycket mysigt - även om det var för tidsrapportering.

Severa har jag haft några möten med - och det känns inte alls så rappt och snabbt som man vill att det ska vara, som en DOS miljö med en okej skal. Dock så har dom alla funktioner, men dom skulle behöva lite bättre integrationsdesign.

Highrise är det bästa av dom små än så länge...

Om man har större behov så finns så klart Salesforce, som är i princip oändligt.

Provade basecamp till ett rätt stort webprojekt men det buggade för mycket så vi bytte ut det, (Kan även varit SBS, jag lämnar det öppet har inte provat Highrise däremot, men det ser snyggt ut. Mer som facebook än ett traditionellt CRM.

Precis som du säger så är ju Severa en allt-i-ett lösning med ett uttänkt "best practice"-workflow (sammanställt/utvecklat tillsammans med de 6000 kunder som finns idag) Företag som framförallt säljer/jobbar med projekt, timmar och HR men kunderna sträcker sig från ett hockeylag till NCC.

Kan vara bra att veta att jag sökte jobb på Severa och numera är anställd där så ni vet att jag av naturliga själ kan vara partiskt. Försöker att inte vara det, men lätt hänt när man så småningom kan sitt eget system utan och innan.

/Emma

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-30 09:18
Ursprungligen av Semlabulle:

Provade basecamp till ett rätt stort webprojekt men det buggade för mycket så vi bytte ut det, (Kan även varit SBS, jag lämnar det öppet har inte provat Highrise däremot, men det ser snyggt ut. Mer som facebook än ett traditionellt CRM.

Precis som du säger så är ju Severa en allt-i-ett lösning med ett uttänkt "best practice"-workflow (sammanställt/utvecklat tillsammans med de 6000 kunder som finns idag) Företag som framförallt säljer/jobbar med projekt, timmar och HR men kunderna sträcker sig från ett hockeylag till NCC.

Kan vara bra att veta att jag sökte jobb på Severa och numera är anställd där så ni vet att jag av naturliga själ kan vara partiskt. Försöker att inte vara det, men lätt hänt när man så småningom kan sitt eget system utan och innan.

/Emma

Hej Emma intressant!, jag hade ett möte med Severa och försökte utvärdera programmet. Severa är en fantastisk idé, bra features - och tyvärr en ganska ouppdaterad och "gammal" design. Jag har erbjudit mig att skinna om det utifrån mina preferenser - men jag tror att det blev för dyrt för dom.

Men hur som helt ett superbra och stabilt program, som dock behöver göras enklare, snabbare och färre steg mellan olika val.

/Tangen

Bevaka tråden