Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ändra användarbehörighet 10.6

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-27 11:52

Har flyttat över gamla filer och en extra hårddisk från min gamla powermac 10.4.11 till min nya med 10.6. Gamla datorn hade tidigare varit delad och därför låg filerna hos två olika användare, som båda var "mina". Har tidigare flyttat o ändrat mellan de båda användarkontona utan problem eller varningar. På nya datorn krävs att jag låser upp alla filer som tillhör "fel" användare. Jag får sedan inte ändra, spara om eller göra någonting alls med dem. Vet någon hur jag kan "låsa upp" filerna så att jag kan ändra och arbeta obehindrat?

/Emilia

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-10-27 12:11

Markera mappen med filerna, tryck sedan cmd + i (Äpple och bokstaven "i").
I inforutan som dyker upp har du längst ner rättigheter för olika användare på det markerade objektet (i detta fallet mappen) där kan du ge dig själv fulla rättigheter, troligen måste du som du nämner "låsa" upp innan, du skall även ha ett litet kugghjul där du kan välja att applicera dessa inställningar för underliggande objekt (dvs all filer i mappen). Nu skall rättigheterna som din användare vara satt på alla objekt i mappen. Jag tror det fungerar om man markerar flera filer också, men har inte testat det.

En liten reservation, sitter på jobbet så allt kanske inte stämmer ordagrant här med hur det ser ut på din dator, kan dubbelkolla när jag kommit hem

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-27 14:14

Tack, nu fungerar det!

1
Bevaka tråden