Vad kan vi vänta oss i kommande Mac Pro?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-26 21:22

Hola!!

Sitter lite i valet å kvalet att byta upp studiodatorn innan årsbokslutet.
Har idag en dual 2.66 med 9 gig ram...

Är lite sugen på att beställa en 8-core 2.26a.
Då det bör vara dax för uppgradering i första kvartalet 2010, bör man vänta?
Jag vet det vanliga tjäbbet om uppgraderingar, men är det (för er med koll) några
revelutionerande processorer att vänta till kommade update.
Är inte så fallet så tror jag faktiskt att jag slår till nu...

Nån med en vettig teori om vad som rimligen kan väntas får gärna yttra sig...

Ja, det är ju nästan tvärsäkert att nya MacPro´s kommer Jan/Feb 2010 med de nya 6 kärniga 32nm Gulftown CPU:erna vilket borde ge valmöjligheter som en single eller dubbla 6 kärniga.

Annars är de ganska lika denna generation, kanske man slänger in ett bättre grafikkort då GT120 egentligen är allt annat än kraftfullt...Det gamla 8800GT sägs vara 4 gånger snabbare...och grafikkort är ju intressant i framtiden med Logic då plugins kommer att kunna drivas på grafikkorten.

Den största förändringen kommer dock vara prissättningen. Dagens MacPro serie släpptes och prissattes Januari 2009 då dollarn var stark mot kronan och dessutom är serien väldigt dyr om man bara ser ur ett dollarperspektiv också. Så eftersom du frågar så är dagens MacPro serie långsammare kontra pris än förra generationens MacPro Early 2008. En parantes i den annars så fläckfria MacPro utvecklingen. Det har aldrig hänt tidigare att motsvarande ingångs MacPro varit långsammare än året innan...Dessutom måste man upp på dual 2.66 MacPro´n för att matcha prestandan i den äldre dual 3.2 MacPro´n. Resonemanget gäller främst Logic Pro men även i benchmarks som tex Cinebench.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-27 16:48

Ok.

Tack för info...

Det som jag ser största boven för mig just nu är dock avsaknaden av 64bit stöd i Logic..
Ett Ivory och ett Superior set så är det fullt (även då , och det är då det börjar strula.
Rent processor-mässigt är det sällan jag går i taket, d är disksvappandet som ställer till det..

Det kanske är värt att vänta i alla fall då...

Japp, vissa pluggar har dock numera börjat använda en teknik som gör att samplingarna till pluggen hamnar utanför Logic´s RAM vilket gör att trots att Logic är 32 bits applikation så kan man använda långt mer än 3.2 Gb med ljud.
Pluggar jag testat som använder RAM utanför Logic, Kontakt 3.5 , Vienna VSL ,och i viss mån EastWest PLAY samt även men något skum hantering EXS24. Kontakt 3.5 och VSL använder RAM utanför från första megabyten medan PLAY börjar lasta av Logic när det är strax över 2 Gb virtuellt minne i Logic.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-28 15:19

Har både Vienna Ensamble Pro och Kontakt4. Tyvärr så är VEP väldigt instabil och buggig vilket
gör att jag knappt använder den över huvud taget. Det som skulle varit bra om dom varit "wrappade" är trumpluggarna då jag är e-trummare och vill således ha så låg latency som möjligt...

Vi får hoppas på framtiden...

RAM till dom där maskinerna är billigt (jag stoppade just i 12GB RAM i min Mac Pro) och du beskriver att swappandet skapar problem för dig. Du kanske ska börja med att maxa RAM och kolla på snabba diskar?

Här köper jag mina minnen:
Crucial RAM (EU)

Jag drog i 4st 36GB 10.000rpm Raptor diskar i RAID-0 för att få lite fart och det går sjukt bra. Får runt 320-340MB/s. Nu kanske det är lite overkill (och dom låter som när man häller grus i en fläkt när dom arbetar) men det gör ju att segheten försvinner.

Och kostnaden är 1/10 av vad en ny dator kostar.

Ett sätt att få bra prestanda är att skilja på arbetsdiskar och systemdiskar. Du skulle t ex kunna ha dina arbetsfiler på en extern diskbox med säg 4st diskar i RAID kopplad med eSATA till datorn.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-29 11:41

Har idag 4st Samsung 1TB 7200.

En systemdisk, en Audio och två Samplings-diskar.
Jag har 9 gig RAM som aldrig i närheten utnyttjas till max.

Tror du verkligen mer RAM och snabbare diskar skulle lösa mitt problem...?

/mattis

1
Bevaka tråden