Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple borde ge oss en till mobilmodell

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

iPhone = Multimedia dator som råkar ha ring och sms funktioner, inte en mobiltelefon direkt.

iCellPhone = Ringa ut/mottag samtal och sms ut/in, allt i en liten unibody design med knappsats och högupplöst skärm för användarvänlighet.

Varför vill jag ha en iCellPhone? Jo på grund av att den kommer vara billig samtidigt som den håller Apples kända kvalité och duger fint för de flesta.
Jag vill inte ha spel, jag vill inte ha web, jag vill inte ha touch, jag vill inte ha kamera, jag vill inte ha motionsensor; jag VILL ha en mobiltelefon som gör det en mobiltelefon gör i sin grundform. Något minimalt kanske man kan säga.

Har inte hittat något företag som faktiskt tillverkar mobiler som undviker dessa överflödiga funktioner. Vet du något?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-25 18:06

Jo, doro har man ju lagt märke till, men jag är inte citat, "elderly or the hard of hearing, visually impaired or of limited ". Problemet är att Doro mobilerna är byggda som leksaker samtidigt som de ser ut som leksaker.

Vill bara ha en vackert minimalistisk mobil som passar fint i fickan, ringer smsar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-25 20:09
Ursprungligen av Linkert:

Jo, doro har man ju lagt märke till, men jag är inte citat, "elderly or the hard of hearing, visually impaired or of limited ". Problemet är att Doro mobilerna är byggda som leksaker samtidigt som de ser ut som leksaker.

Vill bara ha en vackert minimalistisk mobil som passar fint i fickan, ringer smsar.

I den kategorin finns det ju hundratals telefoner, ta vilken SE som helst utan touchskärm, eller Nokia, eller Samsung, eller osv, eller osv. Doro som nämdes ovan är faktiskt ett bra val för de uttrycka behoven (ingen ironi).

Tyvärr är det nog så att Apple aldrig kommer göra en sådan telefon.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-25 19:02

Okej Jag kunde bara inte låta bli

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-25 20:06

Om du kan leva med snake så kanske du ska köpa en Nokia 3210

skulle gärna se en iPhone nano. Men om den är helt strippad på funktionalitet ser jag inget värde i att just Apple ska ta fram den. Mail, kalender etc skulle jag vilja ha. Sen kan dom strippa hoppa över spel och kamera typ.

Tror ändå jag skulle föredra iPhone classic, men vore skönt om det fanns ett enklare alternativ.

Ursprungligen av snigel1:

Om du kan leva med snake så kanske du ska köpa en Nokia 3210

Någon kanske vill köpa min? I dagligt bruk sen 1999. Det är kvalitet, det...

Å andra sidan kanske jag inte vill sälja den då jag bor i Kina och där kommer man tydligen strippa Wifi från den kommande "riktiga" iPhonen. Och utan WiFi - ingen deal... (http://www.99.se/nyhetstips-ipod-iphone/269627-iphone-till-kina-senare-i-ar.html). Eller också får man köpa gråimport och sälla sig de 1,5 miljoner som redan har iPhone i Kina utan att den varit officiellt lanserad här. Och då pratar jag inte om de mer eller mindre usla klonerna, utan riktiga grejer.

Iphone nano! Där har vi en produkt jag skulle köpa direkt! Sätt fokus på standbytid men spelen kan väl få vara kvar? Kräver ju knappast något hårdvarumässigt.. Tänk va skönt med en så liten telefon som dessutom skulle vara framtagen för att ringa med!

Linkert, jag e på din sida!

Apple har aldrig brytt sig om att göra billiga och "enkla" alternativ i sin maskinpark. Dom har alltid hoppat över lågprissegmentet. Detta är en av anledningarna till deras starka varumärke (design - både hård och mjuk - är den största anledningen). En del biltillverkare har också denna policy.
Varför skulle nu Apple plötsligt ge upp detta och släppa en iPhone Light? Det skulle förvåna mig. Om dom däremot släppte en iPhone Pro så skulle jag inte bli lika förvånad.
Nej - iPhone - som den är nu - är nog lägstanivån på Apples vision av en mobiltelefon.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-25 21:31

iPhone PRO. Vad skulle de stoppa i den?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-10-25 22:32

Ja en minimalistisk snik-iPhone med riktiga knappar hade varit riktigt fint.

Ja många ser min poäng här. Det är inte bara att ta vilken billig Nokia som helst då de är fyllda med dålig mjukvara, dålig byggkvalité, skräpig skärm och pissigt batteri.
Jag vill ha genomtänkt kvalité med de allra nödvändigaste funktionerna, alt; man kan lägga in saker som man behöver, t.ex. Alarm klocka, kalculator eller kanske något simpelt spel som tetris. Men när man först köper mobilen så finns bara det allra nödvändigaste.

Tänk er operativsystemet i en nano fast mobil menyer istället.

Contacts
-> Search
-> Manage
- -> Add
- -> Remove/Erase
- -> Copy

Message
-> Send Message
-> Inbox
-> Sent Messages
-> Saved

Others/Additional
-> Hypotetisk Calculator
-> Hypotetisk Alarm Clock
-> Hypotetisk Whatever

Preferences
-> Notifications
- -> Ring tone
- -> Message tone
- -> Vibration
-> Display
- -> Contrast
- -> Brightness
- -> Color
-> Calls
- -> Redirect
- -> ?
-> Messages
- -> Typemode (t9 eller vad fasiken det andra heter)

Logs
-> Call Logs
-> ? (vad mer bör loggas?)

Dig?

___

Varför ska Apple skapa någon sådan mobil?

Jag tycker Zimmerman har fel då han säger "Apple har aldrig brytt sig om att göra billiga och "enkla" alternativ i sin maskinpark".

iPodarna går från den billiga iPod Shuffle med minimala funktioner för den som bara behöver basic musikuppspelning i liten förpackning ända upp till den dyrare iPod Touch med maximal funktionalitet för den som vill ha sina badrumsbesök snyggt upplagda på ett schema och samtidigt kunna surfa medan man sitter på toan.

Mac serien går från en svagare Mac mini upp till den starka Mac Pro (eller iMac i7 dragon mofo pwnage 27").

Den ända produkten som inte har några syskon som går längre ner i pris är just nu iPhone 3Gs.

iPhone är inte i samma marknad som de billiga Nokia och SE Modellerna (m.fl). Det är för Apple en helt ny marknad som skulle väldigt lätt kunna erövras då alla inte vill ha en minidator utan bara är ute efter kvalité som många vet att Apple kan leverera. (iom, iPodens succé)

Tycker att t.ex SE mobilerna är sega som stryk i menyerna på grund av dess onödiga animationer av ikoner och liknande.. (w750 w810i och någon ny modell en polare fick som jobbtelefon)

Jo, när det gäller småsaker iPod's så stämmer ju inte min tes....fast Apple gör ju ingen mp3-spelare för 199 kr. - sådana där man köper på Clas Ohlsson och Teknikmagasinet...så...nja, min tes håller nog även där.. När det gäller allt annat så är jag hundra på min tes. Apple gör inga billiga snikdatorer - det finns ingen iBook för 4999 kr. Det kommer ingen snik-iPhone. Det finns inte på deras agenda. Jag sätter nu en tusing på detta.

Ursprungligen av Linkert:

Ja många ser min poäng här. Det är inte bara att ta vilken billig Nokia som helst då de är fyllda med dålig mjukvara, dålig byggkvalité, skräpig skärm och pissigt batteri.
Jag vill ha genomtänkt kvalité med de allra nödvändigaste funktionerna, alt; man kan lägga in saker som man behöver, t.ex. Alarm klocka, kalculator eller kanske något simpelt spel som tetris. Men när man först köper mobilen så finns bara det allra nödvändigaste.

Tänk er operativsystemet i en nano fast mobil menyer istället.

Contacts
-> Search
-> Manage
- -> Add
- -> Remove/Erase
- -> Copy

Message
-> Send Message
-> Inbox
-> Sent Messages
-> Saved

Others/Additional
-> Hypotetisk Calculator
-> Hypotetisk Alarm Clock
-> Hypotetisk Whatever

Preferences
-> Notifications
- -> Ring tone
- -> Message tone
- -> Vibration
-> Display
- -> Contrast
- -> Brightness
- -> Color
-> Calls
- -> Redirect
- -> ?
-> Messages
- -> Typemode (t9 eller vad fasiken det andra heter)

Logs
-> Call Logs
-> ? (vad mer bör loggas?)

Dig?

___

Varför ska Apple skapa någon sådan mobil?

Jag tycker Zimmerman har fel då han säger "Apple har aldrig brytt sig om att göra billiga och "enkla" alternativ i sin maskinpark".

iPodarna går från den billiga iPod Shuffle med minimala funktioner för den som bara behöver basic musikuppspelning i liten förpackning ända upp till den dyrare iPod Touch med maximal funktionalitet för den som vill ha sina badrumsbesök snyggt upplagda på ett schema och samtidigt kunna surfa medan man sitter på toan.

Mac serien går från en svagare Mac mini upp till den starka Mac Pro (eller iMac i7 dragon mofo pwnage 27").

Den ända produkten som inte har några syskon som går längre ner i pris är just nu iPhone 3Gs.

iPhone är inte i samma marknad som de billiga Nokia och SE Modellerna (m.fl). Det är för Apple en helt ny marknad som skulle väldigt lätt kunna erövras då alla inte vill ha en minidator utan bara är ute efter kvalité som många vet att Apple kan leverera. (iom, iPodens succé)

Tycker att t.ex SE mobilerna är sega som stryk i menyerna på grund av dess onödiga animationer av ikoner och liknande.. (w750 w810i och någon ny modell en polare fick som jobbtelefon)

Väl utvecklat argument, Linkert.

Jag håller med till 100%. Om nu Apple släppt iPod Shuffle, varför inte en iPhone Nano?

Jag tror att det finns en hel del potentiella köpare som suktar efter en Apple-telefon, men inte vill ha hela iPhone-paketet. Jag själv var mycket nära på att ställa in köpet pga den ömtåliga skärmen samt batteritiden. Men jag kunde givetvis inte stå emot begäret...

Jag lutar mest åt en iPhone Shuffle i så fall. Ingen display som drar upp priset eller krånglar till den antropomorfistiska upplevelsen i att verbalt kommunicera med andra människor. Man kan självfallet skapa listor i iTunes och ringa upp dessa i ordning eller helt slumpmässigt. iPhone Shuffle kan läsa upp den kontakt eller lista man vill ringa, helt utan att man behöver släppa blicken från den attraktiva kvinnan i åtsmitande joggingbyxor framför, när man är ute på sin motionsrunda en lördagsmorgon.

Själva designen är enkelheten själv då de enda knappar som finns sitter på hörlurssladden, precis som till iPod Shuffle. Möjligen att det finns en strömbrytare och en omkopplare mellan slumpmässiga uppringningar och att ringa upp i ordning från listan. Bara att välja själv hur man vill ha det, utan att krångla till det en massa i onödan. Dessutom slipper man från att leta efter örat med telefonen då man redan har stoppat in hörsnäckan innan man ska påbörja samtalet. Ytterligare ett jobbigt moment från konventionella mobiltelefoner som skalats bort! Underbart!

Reklamens slogan kan kanske bli något i stil med:
* iPhone Shuffle, your phone, shuffled
* iPhone Shuffle, talk different
* iPhone Shuffle, makes conversations easy again

  • Medlem
  • 2009-10-26 21:06

iPhone Shuffle - Life is random.

(Ringer upp vem som helst, slumpmässigt utvald.)
List of Apple Inc. slogans - Wikipedia, the free encyclopedia

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-10-26 22:55
Ursprungligen av Baron:

iPhone Shuffle - Life is random.

(Ringer upp vem som helst, slumpmässigt utvald.)
List of Apple Inc. slogans - Wikipedia, the free encyclopedia

Den vill jag ha som jobbtelefon hehe.

iPhone Shuffle åt folket!

Varför inte?
Sony Ericsson har ju redan hörlurar som han svara på ett samtal utan knappar. Apple har en talande Mp3 spelare och röststyrning verkar ju fungera bättre nu.. Vem vet display:n kanske kan sitta på din klocka ist. För oss som vill veta vem vi ringer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-29 01:05

Ni har väl sett reklamfilmerna för iPhone Shuffle

YouTube - iPhone Shuffle

YouTube - iPhone Shuffle Commercial

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-29 11:32

Jag håller med Linkert. Dock skulle jag i motsats till honom omedelbart slänga upp 7-8000 kronor om jag fick en iPhone med knappar, utan stor glasskärm, med förvånande lång batteritid (eller kanske en liten bränslecell) samt förmåga att klara minusgrader, vatten och damm.

Enbart att ringa med och skicka sms. Ingen kamera, inga spel eller annat onödigt.
Naturligtvis med en design och ett materialval som brädar allt på marknaden.

Tyvärr blir det bara en dröm men det är trevligt att drömma ibland.

  • Medlem
  • 2009-10-29 13:35
Ursprungligen av marf:

Enbart att ringa med och skicka sms. Ingen kamera, inga spel eller annat onödigt.

Om ni nu vill vara bakåtstävare och ha "old-school". Varför inte köpa en Sony Ericsson eller Nokia istället? Billiga skittelefoner som har just det ni vill ha. Knappar, kunna ringa och skicka sms.

Ursprungligen av Dalle:

Om ni nu vill vara bakåtstävare och ha "old-school". Varför inte köpa en Sony Ericsson eller Nokia istället? Billiga skittelefoner som har just det ni vill ha. Knappar, kunna ringa och skicka sms.

Nu har du missat poängen... vi söker inte en dålig telefon.

Vi efterlyser en genomtänkt, stabil och användarvänlig telefon SE och Nokia har inte gjort en sådan produkt någonsin.

Ursprungligen av marf:

Enbart att ringa med och skicka sms. Ingen kamera, inga spel eller annat onödigt.

De telefonerna finns och det är mördande priskonkurrens på de sektorerna så räkna inte med att hitta Apple där.

Om man bara vill skicka sms och ringa...hur användarvänlig måste den vara? Snackar vi om en lur för utvecklingsstörda? Handikapplur? Vad exakt är det som ska göras/designas? Hur ska den se ut?
iPhone är varken "stabilare" eller "ostabilare" än andra telefon. När det gäller just stabilitet - och mottagning/sändning - så kan nog både Nokia och SE erbjuda alternativ som slår iPhone med hästlängder.
Det finns bara EN anledning varför jag skulle vilja se Apple göra en "enklare" iPhone; design. Den telefonen skulle alltså kunna konkurera med Nokia/SE på den "enklare" scenen på ETT område; utseende...skönhet...estetik. I övrigt kan inte ens Apple göra så mycket med en telefon som bara kan "ringa och skicka sms" - utan GUI och touchscreen.
Vad är det ni tänker på egentligen? Beskriv...eller är det bara tomma drömmar och trolleriönskemål ;-).

Ursprungligen av iTiger:

Nu har du missat poängen... vi söker inte en dålig telefon.

Vi efterlyser en genomtänkt, stabil och användarvänlig telefon SE och Nokia har inte gjort en sådan produkt någonsin.

+1 på den!

Ursprungligen av Zimmerman:

Om man bara vill skicka sms och ringa...hur användarvänlig måste den vara? Snackar vi om en lur för utvecklingsstörda? Handikapplur? Vad exakt är det som ska göras/designas? Hur ska den se ut?
iPhone är varken "stabilare" eller "ostabilare" än andra telefon. När det gäller just stabilitet - och mottagning/sändning - så kan nog både Nokia och SE erbjuda alternativ som slår iPhone med hästlängder.
Det finns bara EN anledning varför jag skulle vilja se Apple göra en "enklare" iPhone; design. Den telefonen skulle alltså kunna konkurera med Nokia/SE på den "enklare" scenen på ETT område; utseende...skönhet...estetik. I övrigt kan inte ens Apple göra så mycket med en telefon som bara kan "ringa och skicka sms" - utan GUI och touchscreen.
Vad är det ni tänker på egentligen? Beskriv...eller är det bara tomma drömmar och trolleriönskemål ;-).

Först måste jag säga att jag håller 100% avstånd från alla iPhone Shuffle förslag.

Telefon för handikappade vet jag inte; tycker du iPod nano och classic är mp3-spelare för handikappade? GUI/Menyerna i nano och classic är helt underbart "solid" (förutom coverflow..). Allt reagerar snabbt, inga lagg/delays och snyggt! En ganska minimalist approach skulle jag säga.

Nokia och SE klarar inte att skapa en solid GUI om de ska använda bra upplösning.
Kommer ihåg när jag hade min 810i men behövde låna en uråldrig Nokia med monochrome skärm. Den där gamla Nokian körde ifrån 810i på noll tid! Visst är det logiskt då mer grafik = mer resurser, och dessa resurser finns inte i en nyare SE eller Nokia mobiler.
Inte ens min väns SE whatever-model-utan-touch han fått av jobbet går i ordentlig fart. Visst fungerar den, men hur bra..?

Det ska vara kvickt! Och det är något jag tror/vet att Apple skulle kunna producera.

När det kommer till det yttre så kommer Apple äta resten av alla mobiltillverkare till frukost med hjälp av en sexig unibody minimalist design och knappar av hög kvalité. Kan tänka mig något i stil med den senaste Apple remoten fast lite bredare och så.
Less is more, ett ordspråk resten av alla mobiltillverkare inte kan följa.

Funktionaliteten måste inte vara på shuffel-nivå, men om de ska lägga in saker runtom ringa/smsa så vill jag iaf ha ett val att gömma/ta bort dessa saker då de oftast bara stör mitt öga eller är i vägen. Alla vill inte spela, använda kamera, lyssna på mp3/radio etc.. (kamera måste troligen vara med i mobilen på grund av att folk har vant sig med kamera i mobilen)

Jag vill ringa och smsa på ett elegant vis.

Ursprungligen av Zimmerman:

Om man bara vill skicka sms och ringa...hur användarvänlig måste den vara? Snackar vi om en lur för utvecklingsstörda? Handikapplur? Vad exakt är det som ska göras/designas? Hur ska den se ut?....
Beskriv...eller är det bara tomma drömmar och trolleriönskemål ;-).

Jag kan väl i ärlighetens namn inte påstå att jag funderat så mycket på hur en iPhone Nano skulle se ut eller vilka funktioner den skulle ha

Men lite kort: enkel knappsats, smidig synkronisering av adressbok/kalender och en Apple-logga... det skulle få mig att vilja köpa i vart fall. Jag är övertygad om att Apple skulle hitta lösningar på de problem "litenheten" skulle bära med sig.

OK. Om vi snackar om en mini-iPhone med touch och GUI så förstår jag. Men...skulle då Apple prodda en lur som alltså har touch, GUI...men inte lika många funktioner? Vi talar alltså om en iPhone som är mindre - den kan pga naturlagar inte se speciellt annorlunda ut - med ett slimmat/strypt OS. Denna skulle givetvis kosta ungefär lika mycket/lite som en vanlig iPhone (storebror) att utveckla och producera...men Apple skulle då alltså sälja den med mindre vinstmarginal. (!!?)
Nej. Det kommer inte att hända. No way.

Ursprungligen av Zimmerman:

OK. Om vi snackar om en mini-iPhone med touch och GUI så förstår jag. Men...skulle då Apple prodda en lur som alltså har touch, GUI...men inte lika många funktioner? Vi talar alltså om en iPhone som är mindre - den kan pga naturlagar inte se speciellt annorlunda ut - med ett slimmat/strypt OS. Denna skulle givetvis kosta ungefär lika mycket/lite som en vanlig iPhone (storebror) att utveckla och producera...men Apple skulle då alltså sälja den med mindre vinstmarginal. (!!?)
Nej. Det kommer inte att hända. No way.

Va? Vart fick du idén om att vi snackar om mini-iPhone med touch egentligen? Ingen touch, och inte för liten då den fortfarande ska vara ergonomisk. (SE kan få kredd för deras storlekar på walkman serien)

Jomen...skulle alltså då Apple tillverka en vanlig mobiltelefon med knappar och liten LCD - en som man dessutom bara ringer och sms'ar med? Det är ju ännu mera osannolikt. Det skulle nog chocka större delen av alla Apple-analytiker i hela världen
Nå - den skulle givetvis bli världens snyggaste vanliga mobiltelefon (ser väl ut som en Nano). Men den skulle ju säljas så billigt (annars är ju idén ännu stendödare) att vinstmarginalen skulle ligga långt under Apples principer.
I just don't belive it. Men 110% säker är jag inte. Jobs kanske är risig i skallen numera?

Ursprungligen av Linkert:

Va? Vart fick du idén om att vi snackar om mini-iPhone med touch egentligen? Ingen touch, och inte för liten då den fortfarande ska vara ergonomisk. (SE kan få kredd för deras storlekar på walkman serien)

Ursprungligen av Zimmerman:

Jomen...skulle alltså då Apple tillverka en vanlig mobiltelefon med knappar och liten LCD - en som man dessutom bara ringer och sms'ar med? Det är ju ännu mera osannolikt. Det skulle nog chocka större delen av alla Apple-analytiker i hela världen

Man ringer och smsar inte bara med den.. Så begränsad mobil skulle inte ens jag vilja ha från Apple. Men jag vill ha valet att plocka bort saker jag inte tänker använda.

redigering: tillägg av din redigering

Ursprungligen av Zimmerman:

Nå - den skulle givetvis bli världens snyggaste vanliga mobiltelefon (ser väl ut som en Nano). Men den skulle ju säljas så billigt (annars är ju idén ännu stendödare) att vinstmarginalen skulle ligga långt under Apples principer.
I just don't belive it. Men 110% säker är jag inte. Jobs kanske är risig i skallen numera?

Alltså detta är inget rykte, bara en önskan.

Bevaka tråden