Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur skippa trasig dvd-spelare vid boot?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

På min gamla PB12" så har dvd-spelaren pajat. En skiva sitter kvar i, den går varken att läsa eller mata ur. Då detta är min sekundära dator bryr jag mig inte om att fixa det, men jag skulle gärna hindra OS X (10.5) att föröka läsa/mata ur skivan ca 10ggr varje gång jag startar datorn. Så, kan jag lösa detta på något sätt? "Lura" OS X att inte se spelaren alls vid boot? Den försvinner ändå sedan och syns inte bland enheterna.

/stenugn

Du kan nog inte lura den, bästa sättet är nog att om spelar ändå är paj, dra ut skivan med våld.

Det finns en del tricks för att mjukvarumässigt få ur skivor, sök där först att du provat allt.
(hålla nere musknapp, hålla nere eject etc)

Nedan beskrivning är inget jag vill hållas ansvarig för om du pajjar hela rasket.
Jag har gjort så här, det gick bra. Det behöver nödvändigtvis INTE gå bra i ditt fall!
Du gör det på egen risk, ta absolut inte i mer än vad som behövs.

Sedan över till våldet... börja "easy" med ett kreditkort, spackelspade eller annat smalt kanske 2mm tjockt föremål.
Starta datorn, knuffa till skivan ett par ggr. Kommer den inte ut får du gå över till nästa steg....

Steg två är väl att dra ut den med en platttång. Jag har gjort det här med min Leatherman Wave.
Ofta fegar man och tar så nära kanten på DVD'n att den splittras, försök få ett bra brett grepp.
Dra ut långsamt.

1
Bevaka tråden