MacBook eller MacBook Pro - vad ska jag välja?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-24 17:08

Hej, jag vet inte om jag postar rätt men jag tror det. Nu ska ja skriva detta inlägg snabbt innan jag får BSoD igen..

Jag måste köpa ny dator i veckan, jag står inte ut längre med denna windows-skräpen... Jag är så trött på instabila windows, sen 2000 har jag fått stå ut med bluescreens och andra störande pop-up rutor som jämt ska störa... Så nu vill jag prova apples macbooks...
Men jag vet inte vilken jag ska välja, fick ett mail om nya macbook och den har lika bra prestanda som macbook pro 13" (inte sant?) så min fråga är då, är de smartare att köpa macbooken som är 3000kr billigare än 13" pro'n?
Jag kommer använda datorn till mycket surf, lite arbete, mycket musik och lite bildredigering...
Så vilken borde jag då egentligen välja... (macbook/pro 13-15"?)
Kommer det någon ny pro-serie i år?
Apple - MacBook - The 9 995 kronor notebook, completely redesigned.

//Martin

• Avstängd
  • Göteborg
  • 2009-10-24 17:17

Skärmen på Macbook Pro är väl bättre om jag inte minns fel?

Ja, skärmen är lite bättre på Pro. Dock finns det redan en lång diskussion om MacBook vs MacBook Pro i den här tråden: http://www.99.se/ibook-macbook-macbook-air/271616-traden-om-nya-macbook-oktober-2009-a.html.

Läs även Engadgets recension på Unibody MacBook (late 2009) review.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-24 17:53

Tack för svar och länkar. Har läst igenom dom och bestämt mig för att köpa en pro 13-15" ist. Ska bli sååå skönt att byta från windows..
(får ta o söka lite noggrannare nästa gång..)

//Martin

Ursprungligen av Narii:

Tack för svar och länkar. Har läst igenom dom och bestämt mig för att köpa en pro 13-15" ist. Ska bli sååå skönt att byta från windows..
(får ta o söka lite noggrannare nästa gång..)

//Martin

Vi ser fram emot Switchen, en presentation av dig under Presentationer. Kanske ett längre inlägg under Switchertråden om varför du bytte..

Varför jag tjatar? Tja, det är min favoritläsning

Så, lycka till och jag får väl säga "Välkommen till den ljusa sidan" lite i förskott då...:)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-25 16:47

Hehe tackar.
Hoppas verkligen att jag slipper alla problem nu när jag byter tycker OS X verkar trevligt..

Ursprungligen av Narii:

Hehe tackar.
Hoppas verkligen att jag slipper alla problem nu när jag byter tycker OS X verkar trevligt..

Äh, det blir alltid NÅN grej som strular .. och 99 saker som fungerar BÄTTRE

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-13 19:47

Hej igen.. Väljer att a bumpa denna tråd istället för att starta en ny.

Det blev ingen Macbook pro, utan jag köpte en mac mini som jag haft i nästan ett år nu (vågade inte köpa en macbook).

Men nu är det dags för en bärbar, sitter med min beställning här av nya macbook pro (15") men kan inte bestämma mig om jag vill ha en bättre skärm, eller en snabbare hdd.
Dvs, antingen 1440*900 och en 7200rpm 500gb hdd, eller 1680*1050 och 500gb 5400rpm disk.

Vad tycker ni? Gör det någon större skillnad? (upplevelse, snabbhet)

• Medlem
  • Göteborg
  • 2011-04-13 19:58

Bättre skärm. Eller en 13'' med SSD (antar att du inte har budget för 15'' OCH SSD) om du vill se riktig skillnad på hårddiskprestandan.

Ursprungligen av Narii:

Hej igen.. Väljer att a bumpa denna tråd istället för att starta en ny.

Det blev ingen Macbook pro, utan jag köpte en mac mini som jag haft i nästan ett år nu (vågade inte köpa en macbook).

Men nu är det dags för en bärbar, sitter med min beställning här av nya macbook pro (15") men kan inte bestämma mig om jag vill ha en bättre skärm, eller en snabbare hdd.
Dvs, antingen 1440*900 och en 7200rpm 500gb hdd, eller 1680*1050 och 500gb 5400rpm disk.

Vad tycker ni? Gör det någon större skillnad? (upplevelse, snabbhet)

Själv har jag skippat bärbart - jag bar den max till soffan...

Skaffar du en imac kan det ju bli pengar över till en iPad2

Där har du ett grymt combo....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-13 21:35

Jag använder inte min laptop heller särskilt ofta som en bärbar (står alltså mest på skrivbordet, HP'n) men det är otroligt skönt att ändå kunna ta loss den när man vill, och ta med sig den på semestern.

Har funderat lite på en iMac men jag vet inte riktigt... Den är ju dessutom dual core :/

(Har en ipad 1g på 64gb som ja funderat på att byta mot nya dock)

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-04-13 21:42

Välj bättre skärm, hårddisken kan du alltid byta i efterhand, svårare att byta skärmen...

• Medlem
  • Täby
  • 2011-04-13 22:12

Om du tar den bättre skärmen och senare kommer fram till att du inte behöver din DVD så kan du alltid skaffa en optibay och sätta in din gamla hårddisk där DVDn sitter nu och köpa en SSD och sätta in som systemdisk... (Dvs du får en lite segare hårddisk för musik och bilder och annat samt en riktigt snabb systemdisk för program och operativsystem).

• Medlem
  • Lund
  • 2011-04-13 22:34

bärbar, optibay och SSD är min rekommendation! Kör själv MBP 13 med 60 gb SSD och 500 GB 5400. Prestanda-hoppet till SSD är tveklöst det största prestandahopp jag gjort, sedan Red Alert blev tre gånger så snabbt när jag bytte från P1 100 MHz till P2 233 MHz (LAN-matcherna blev riktigt roligt när jag kunde spöa kompisarna med Mamuth Tanks tidigt som fan )

Skulle absolut valt mer högupplöst skärm. Hårddisk kan man som sagt alltid byta senare.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-14 11:06

Ja det blir nog bättre skärm.

Har en ny fundering nu... Jag kollade vilket grafikkort som satt i datorn igår och det verkar ju vara ett lite föråldrat kort?
Jag menar min nästan 2 år gamla HP med ati radeon HD 4650M får bättre resultat i olika benchmarks?

Funderar nu på om man ska köpa 2.2ghz'aren med högupplöst skärm och amd radeon 6750m kortet istället? (6490m i basmodellen) lite dyrare men känns som ett smartare köp, något "framtidssäkrad" jämfört med 6490M.

• Medlem
  • Täby
  • 2011-04-14 12:33
Ursprungligen av Narii:

Jag kommer använda datorn till mycket surf, lite arbete, mycket musik och lite bildredigering...

I detta fall känns det inte som att grafikkortet spelar så jättestor roll och du kommer klara dig utmärkt på den som sitter i.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-14 14:07

Får nog ändra det där lite. Nu sitter jag ganska mycket med photoshop, vore även kul att prova spel via steam. Åker ikväll till media markt och till elgiganten. I värsta fall får det bli apple.se...

• Medlem
  • Täby
  • 2011-04-14 14:42
Ursprungligen av Narii:

Får nog ändra det där lite. Nu sitter jag ganska mycket med photoshop, vore även kul att prova spel via steam. Åker ikväll till media markt och till elgiganten. I värsta fall får det bli apple.se...

Du kan ju alltid handla i butiken här på 99.se... länk högst upp på tex... denna sida du är på nu

Ursprungligen av kainen:

Du kan ju alltid handla i butiken här på 99.se... länk högst upp på tex... denna sida du är på nu

Den butiken verkar vara nere...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-16 13:36

Blev en 2.2ghz.

Ursprungligen av Narii:

Blev en 2.2ghz.

Ditt foto fungerar inte...

Har ett fantastiskt problem. Vet inte vilken mac jag ska välja. Bakgrunden till problemet: har sedan iPhone 3GS (nu 4) knappt använt en dator till annat än att skriva, har därför bara kört på en stationär Dell sedan min usla bärbara LG la av (sämsta köpet, alla kategorier).

Ska flytta och börja plugga till hösten, behöver därför en bärbar och känner att en mac är det enda alternativet.

Just nu funderar jag på MBA 11 4GB/64GB eller den minsta MBP. Om det blir MBA köper jag till en extern hårddisk och eventuellt även en skärm.

Eftersom datorn kommer att följa med dagligen (troligtvis) är det en fördel för MBA. MBP har en liten fördel i belysta tangentbordet.

Vad är det annars för skillnader som påverkar mig? Mitt användande är nog jämfört med er andra på forumet väldigt simpelt, blir MBP onödigt bra för mig?

Det kom en ny MBP nyss, medan jag har läst rykten om att det kanske kommer en ny MBA redan i sommar.

Uppskattar verkligen om ni har åsikter över mitt val!

• Medlem
  • Täby
  • 2011-05-26 12:38

Jag skulle vänta så länge jag kan (ifall det kommer nya MBA innan jag MÅSTE ha datorn... ) och köpa en MBA.
Kommer det inte nya skulle jag ändå satsa på en MBA

MBP 13" är 1kg tyngre än MBA och den extra kraften har man inte nytta av om man inte photoshoppar stora filer eller redigerar film.

Edit: Säger jag som själv sitter med en MBP 13"... nästa dator blir en MBA... när det nu är dags om något år.

Jag har en sådan modell du själv nämner och jag kunde inte vara mer nöjd. Men som kainen säger - kan du vänta, gör det. Den lär snart uppdateras med nyare CPU och Thunderbolt.

Annars är den helt rätt val, är själv student och använder den dagligen.

Tack för snabba svar!

Citat:

Jag har en sådan modell du själv nämner och jag kunde inte vara mer nöjd.

Jag antar att du menar MBA 4/64. Är det jobbigt med enbart 64 gig? Använder du någon annan skärm hemma eller är den OK även där?

Ursprungligen av Swartz:

Tack för snabba svar!

Jag antar att du menar MBA 4/64. Är det jobbigt med enbart 64 gig? Använder du någon annan skärm hemma eller är den OK även där?

Japp, en sådan är det. Nja, jag har en Mac mini med utdelad extern disk där jag lagrar allt stort. På Airen har jag bara applikationer, några få foton och några dokument, har väl ca 30 GB ledigt. Jag har en större skärm jag använder om jag måste sitta längre tid och skriva större dokument. En liten 16:9 är inte helt optimalt för t ex Word. Men oftast har jag den bara i soffan, funkar kalas.

• Medlem
  • 2011-05-26 14:08

MBA is the shit!

Citat:

MBA is the shit!

Då är det inget snack om saken!

Nu lutar det åt MBA pga vikten då det kommer bli en del bärande fram och tillbaka. Förhoppningsvis kommer jag ha tillgång till en en Lenovo (tabu här?) de närmaste månaderna, så då blir det till att vänta och hoppas på att en ny MBA kommer någon gång i sommar. Hur troligt är det?

Bevaka tråden