Microsoft Store öppnar, något verkar bekant...

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Generellt Microsoft-hat utan grund är något Mac-talibaner ägnar sig åt, men någonstans finns det ibland en kärna sanning. Som t.ex. Microsoft Store som precis öppnat sin första butik, se video här och läs mer hos MacRumors.

Det går inte att se det som annat än en grov ripoff av Apple Store. Har Microsofts team ingen fantasi alls? Det är så många detaljer som är kopierade rakt av (en Answer Bar, tänka sig) att det är pinsamt.

Från MacRumors:

Microsoft has announced that it is targeting Apple's retail stores with its new venture, planning to open many of the new stores in close proximity to existing Apple stores.

Jag tänker bara Shit Ass Petfuckers (av Louis CK, världens just nu bästa ståuppkomiker IMHO). Se den och ersätt mentalt Shit Ass Petfuckers med Microsoft Store

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-22 23:09
Ursprungligen av Adrian B:

Generellt Microsoft-hat utan grund är något Mac-talibaner ägnar sig åt, men någonstans finns det ibland en kärna sanning. Som t.ex. Microsoft Store som precis öppnat sin första butik, se video här och läs mer hos MacRumors.

Det går inte att se det som annat än en grov ripoff av Apple Store. Har Microsofts team ingen fantasi alls? Det är så många detaljer som är kopierade rakt av (en Answer Bar, tänka sig) att det är pinsamt.

Från MacRumors:

Microsoft has announced that it is targeting Apple's retail stores with its new venture, planning to open many of the new stores in close proximity to existing Apple stores.

Jag tänker bara Shit Ass Petfuckers (av Louis CK, världens just nu bästa ståuppkomiker IMHO). Se den och ersätt mentalt Shit Ass Petfuckers med Microsoft Store

Haha, det roliga är att 50% av alla i butiken verkar vara microsoftanställda som har gått på scenskola hos steve ballmer. Och jublar konstlat. Lite som i nordkorea, jubla eller bli skjuten!

Sen som någon skrivit i kommentarerna, kön och uppslutningen verkar va att dom 1000 första gick en gratisbilkett till en konsert.

Ska bli intressant att se hur det ser ut dag två...

• Medlem
  • Härnösand
  • 2009-10-23 00:27

Nattens skratt. Tack!

• Medlem
  • International user
  • 2009-10-23 10:54

(en Answer Bar, tänka sig) att det är pinsamt.

Är det bara jag som tycker synd om de stackare som måste jobba i Answer Bar? Horder av desperata windows-användare lär strömma dit med sina virusinfetsterade spywarefyllda ouppdaterade XP-maskiner...

Men....vad säljer dom i sin butik? MS har väl nästan ingen hårdvara alls....några få produkter...dom är ju ett mjukisföretag...varför ska ett mjukisföretag ha butik??? I dont get it. Tell me...

Ursprungligen av Zimmerman:

varför ska ett mjukisföretag ha butik??? I dont get it. Tell me...

För att Apple har det. Allt som Apple gör lyckas ju, så då måste vi också lyckas om vi gör likadant, resonerar Ballmer.

• Avstängd
  • Göteborg
  • 2009-10-23 12:52

Det känns som att Adrian aldrig varit i en vanlig elektronikaffär typ. Upplägget för affären är inget som är Apple-unikt. På de flesta varuhus är det just såhär det ser ut på dator-sidan. Datorerna står uppställda på diskar runt om typ. Däremot tycker jag precis som Zimmer att det intressanta är vad de har i sin butik. Man såg ju tydligt att det stog datorer uppställda, men vilka företag är det som tillverkar de? och är det Microsoft som ska supporta de? Ja, konceptet känns rätt flummigt för att komma från ett mjukvaru-företag.

Ursprungligen av PeeMaN:

Det känns som att Adrian aldrig varit i en vanlig elektronikaffär typ.

Det känns som att PeeMaN aldrig varit i en Apple Store.

Ursprungligen av PeeMaN:

Upplägget för affären är inget som är Apple-unikt. På de flesta varuhus är det just såhär det ser ut på dator-sidan. Datorerna står uppställda på diskar runt om typ.

Om du inte tror det är något unikt med Apples butiker och inte ser vilket ogenerad kopia Microsofts butik är så är det nog ingen idé jag ens försöker förklara det för dig, för då ser du inte skogen för alla träd.

Det är inte direkt så att jag är ensam om att se liknelsen. Kolla igenom de fem hundra kommentarerna hos MacRumors eller läs Grubers kommentar:

It’s creepy, as in like stalker-ish creepy, just how blatantly they’ve copied Apple.

• Avstängd
  • Göteborg
  • 2009-10-24 00:54

Det känns som att PeeMaN aldrig varit i en Apple Store.

Om du inte tror det är något unikt med Apples butiker och inte ser vilket ogenerad kopia Microsofts butik är så är det nog ingen idé jag ens försöker förklara det för dig, för då ser du inte skogen för alla träd.

Det är inte direkt så att jag är ensam om att se liknelsen. Kolla igenom de fem hundra kommentarerna hos MacRumors eller läs Grubers kommentar:

It’s creepy, as in like stalker-ish creepy, just how blatantly they’ve copied Apple.

Bara för att 500 Mac-Fanbois säger en sak betyder inte det att det är rätt.
Och jo, jag har varit i en Applestore, i FLERA olika också. Hör och häpna!

Sån efterapning att man blir mörkrädd....

Hade jag behövt springa gatlopp mellan fläskiga datornerdar i olikfärgade T-Shirt som hela tiden vrålade och skulle hig-fajva mig på Onkel Festers kommando hade jag nog fått för mig att;

Jag är död, jag har hamnat i helvetet.

Har man inte hatat MS innan gör man ju det nu - helt garanterat.

Olikfärgade T-Shirts? Närmsta dagis har mer stil ...

Det ironiska (i och med debatten om att MS Store är en kopia) är att det i klippet tydligen är samma tjej (Lisa Segneur) som förut jobbade som manager på en Apple Store och visade iPods för Oprah och Bono.
YouTube - Red Product iPod nano - Bono & Oprah

Daring Fireball Linked List: Feel That Microsoft Retail Excitement

Såg att Onkel fester hade stor släpp, tala-från-podie-om-hur-bra-vi-är-möte, i bakgrunden snurrade ngn bild på en dator med Windows7-logga...

Datorn är en Mac ! (källa tuaw.com)

tror jag garvar på mig, inte ens en så enkel sak kan de få i hamn.

Senast redigerat 2009-10-23 22:21

Världens bästa? Då är det inte bra ställt i branschen. Hade han varit en riktig komiker hade han fokuserat på det intressanta - 85 miljarder dollar - och inte behövt alla "shit" och "fuck". Det där är skräp.

Men för att då återgå till ämnet... Naturligtvis är det en ripoff. Microsofts hela affärsidé är solklar, låt andra ta riskerna, tag över när det visar sig viktigt. Det plus smarta licensvillkor. Men jag kan inte inse att de är några "Shit Ass Petfuckers", de är knappast speciellt obehagliga mot kunderna. Snarare tvärtom, de lever ju på att en massa folk är låsta i deras produkter, så nog katten är de trevliga mot kunderna? Man kan anklaga dem för att kopiera, för att inte ha någon smak och för att utnyttja monopolsituationen, men knappast för att vara dåliga säljare! snigel1's beskrivning låter betydligt närmare sanningen.

1
Bevaka tråden