Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fel på skivbehörigheter!?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-22 09:25

Tjenare!

Allt började med att jag öppnade en mall i indesign och vips saknades Gill Sans... aldrig haft problem med nåt dylikt innan, kollade typsnittsboken så inget blivit avaktiverat eller så, men nej allt är i sin ordning där.

Jag tänker att hur länge har datorn vart igång, 6 dagar, inte så länge, dags för lite skivverktyg å reparera lite:)

Då detta är gjort ser jag enligt bifogad dump. Känns inte så bra
Vad kan jag göra?

mvh Uffe

Boota på din OS X-skiva och kör Skivverktyget därifrån, kan fungera. Vissa saker verkar inte gå att reparera när du kör Skivverktyget inifrån OS X.

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2009-12-21 16:22
Ursprungligen av Capeman:

Boota på din OS X-skiva och kör Skivverktyget därifrån, kan fungera. Vissa saker verkar inte gå att reparera när du kör Skivverktyget inifrån OS X.

Hur göra för att boota på Leopard skivan?

Jag gör en omstart men då vill den ominstallera hela systemet. Hur kommer jag åt skivverktyg från skivan?

Jag har ett problem där jag kan välja att reparera skivbehörigheter, och när jag gjort detta så verkar allt vara frid och fröjd men efter en omstart så hittar skivverktyget samma fel på skivbehörigheterna.?????

Tänkte att jag skulle gör det från installationsskivan för att det skulle bli rätt.

Har en Powermac 2,0 dual med 1,5 g minne. Just uppdaterat från tiger till leopard.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-21 18:00
Ursprungligen av magric:

Hur göra för att boota på Leopard skivan?

Jag gör en omstart men då vill den ominstallera hela systemet. Hur kommer jag åt skivverktyg från skivan?

Jag har ett problem där jag kan välja att reparera skivbehörigheter, och när jag gjort detta så verkar allt vara frid och fröjd men efter en omstart så hittar skivverktyget samma fel på skivbehörigheterna.?????

Tänkte att jag skulle gör det från installationsskivan för att det skulle bli rätt.

Har en Powermac 2,0 dual med 1,5 g minne. Just uppdaterat från tiger till leopard.

Du väljer Skivverktyg från menyn som heter Verktyg (tror jag).
Det här med skivbehörigheterna. Det behöver i stort sätt aldrig bry dig om det. Det finns massor med trådar om detta, sök här på 99 efter: skivbehörigheter
Dessutom om du ska göra det, gör det inte från skivan utan från Skivverktyg i Verkygsmappen. Anledningen är att vissa rättigheter ändras i uppdateringar från Apple och kör du från skivan så rättar den efter vad som var aktuellt när skivan pressades.

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2009-12-21 19:00
Ursprungligen av acke:

Du väljer Skivverktyg från menyn som heter Verktyg (tror jag).
Det här med skivbehörigheterna. Det behöver i stort sätt aldrig bry dig om det. Det finns massor med trådar om detta, sök här på 99 efter: skivbehörigheter
Dessutom om du ska göra det, gör det inte från skivan utan från Skivverktyg i Verkygsmappen. Anledningen är att vissa rättigheter ändras i uppdateringar från Apple och kör du från skivan så rättar den efter vad som var aktuellt när skivan pressades.

Ooookey....?

Skönt, har tyckt att det här med skivbehörigheter är lite väl abstrakt för mig.

Blev dock glad när jag hittade att detta "verktyg"hittat fel eftersom jag inte är överens med min mac. Det går segt, inga badbollar men mycket svarslatens från firefox, mail, word.
Tycker att G5 ska kunna köra dessa program utan för mycket besvär. Ska söka och köra lite mer diagnostik och se om jag kan finna något.....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-21 19:17
Ursprungligen av magric:

Ooookey....?

Skönt, har tyckt att det här med skivbehörigheter är lite väl abstrakt för mig.

Blev dock glad när jag hittade att detta "verktyg"hittat fel eftersom jag inte är överens med min mac. Det går segt, inga badbollar men mycket svarslatens från firefox, mail, word.
Tycker att G5 ska kunna köra dessa program utan för mycket besvär. Ska söka och köra lite mer diagnostik och se om jag kan finna något.....

Istället för att lägga tid på skivbehörigheter. Felaktiga skivbehörigheter slöar inte ned datorn. Titta istället vad som tar processorkraft i programmet Aktivitetskontroll som ligger i Program/Verktygsprogram.

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2009-12-22 11:16

Läste lite och hittade inga klockrena träffar. Arkiverade och installerade om hela OS'et. Ditt tips med aktivitetskontroll är bra. Firefox kräver rätt mycket mer än man tror t ex.

Har en olustig känsla av att det kan vara minnesproblem. Har fyra stickor med totalt 1,5 GB minne. Har funderat på att skaffa mer, men dessa antika stickor kostar en del och då kommer ny utrustning med i spelet istället.

Tack för all hjälp:)

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-22 11:55

Ah ska pröv det...:) Tack för tipset!
mvh uffe

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-22 12:00

Och alla lite mer allvarliga problem kan inte Skivverktyg göra något alls åt. Men chanserna ökar som som Capeman säger om man startar från CD.

Se till och se över dina backupvanor och ta en backup på samma gång.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-22 13:03

Det verkar som att din hårddisk har dåliga block tycker jag. Omformatering av hårddisken kan kringgå problement, men det bästa är att sätta i en annan hårddisk.

RAM kan i vissa fall orsaka dessa problem med hårddisken dock. Hur sitter minnena placerade rent fysiskt i datorn? Är det samma typ av minnen inom varje par? D.v.s. är dina 2 st 512 MB likadana och dina 2 st 256 MB likadana.

1
Bevaka tråden