Ny super ultra extra allt MacBook Pro!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2009-10-20 13:21

Sen jag märkte att min nyinköpta mbp var snabbare än min G5 för 3 årsen har jag bara haft min laptop. Det är så fruktansvärt skönt att bara ha en dator och allt på samma ställe.

Men nu har det gått 3 år snart och det börjar väl nästan bli dags att köpa ny mbp.. Jag hade iofs hoppats på en ny 4-kärnig processor, men vet inte hur länge man ska behöva vänta på det (någon som kan gissa?)

Just nu har jag i alla fall en 15" mbp som jag använder mer eller mindre stationärt på kontoret och hemma. Funkar helt super!

Eftersom detta är den enda dator jag har och jag använder den proffesionellt i arbetet är vill jag ha det bästa av allt. Även om 17" är snabbast tycker jag nog den är lite för stor. Det är nästan så att jag snarare funderar på en 13" nu när den finns som Pro. Men hur upplever ni prestandaskillnaden mellan 15" 2.8GHz och 13" 2,53GHz?

En annan sak jag funderat på lite är att byta ut DVD'n mot en extra hårddisk. Jag läste någonstans att man kan göra det numera. I så fall antar jag att man kan köra någon variant av mjukvaru-raid? Skulle det bli snabbare i så fall?

Något annat ni kan tipsa om för att få snabbaste möjliga laptopen?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-20 13:46

Ingen direkt erfarenhet av endera men jag har hör om att byta ut hårddisken mot en SSD disk och att ha en större traditionell hårddisk istället för DVD'n.
På så sätt får man en väldigt snabb disk där man har os, apps och filer man arbetar med just nu, men man får fortfarande plats med alla filer som man vill ha tillgänglig.

• Medlem
  • Stenungsund
  • 2009-10-20 14:23
Ursprungligen av Stickan:

Ingen direkt erfarenhet av endera men jag har hör om att byta ut hårddisken mot en SSD disk och att ha en större traditionell hårddisk istället för DVD'n.
På så sätt får man en väldigt snabb disk där man har os, apps och filer man arbetar med just nu, men man får fortfarande plats med alla filer som man vill ha tillgänglig.

ah just det... Detta hade jag ju tänkt på men glömde skriva Någon som har erfarenhet av detta och kanske kan rekommendera en snabb SSD? Antar att storleken inte behöver vara mer än 64gb för OS + applikationer

• Medlem
  • Stenungsund
  • 2009-10-21 23:46

Någon som kan gissa när det kommer något nytt chipset till laptops? Typ 4-kärnigt eller liknande.. Finns det nån PC som har det ännu tex?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2009-10-21 23:56

Fujitsu/Siemens har en gräslig modell (18,4") som har en Quad Core. Hemska tanke att dra in det åbäket i hemmet. Ful är den också.

Fujitsu Siemens AMILO Xi3670-013

Ursprungligen av p2d:

Någon som kan gissa när det kommer något nytt chipset till laptops? Typ 4-kärnigt eller liknande.. Finns det nån PC som har det ännu tex?

• Medlem
  • Stenungsund
  • 2009-10-23 00:42
Ursprungligen av CEk:

Fujitsu/Siemens har en gräslig modell (18,4") som har en Quad Core. Hemska tanke att dra in det åbäket i hemmet. Ful är den också.

Fujitsu Siemens AMILO Xi3670-013

Ne, hemska tanke.... Jag tänkte mest om det typ var på väg överhuvudtaget till bärbara..

Har det ens ryktats om 4-kärnigt i mbp?

1
Bevaka tråden