Vilken dator till server?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-01 17:28

Jag funderar lite på att köpa en begagnad burk för att köra som webbserver och/eller mailserver/ftpserver.

Vad ska man köpa tycker ni?
Jag vill inte ha en för gammal dator.
Den ska klara OS X Server utan problem. Hur mycket minne? Hur stor hårddisk?

Jag är ingen total novis på området, är främst ute efter andras åsikter och erfarenheter.

Jag kör en G3/266 Desktop med 512 MB ram och ATA 33 diskar via ett Sonnet kort. Dessutom har jag satt in ett 100 Mbit Nätverkskort. Funkar helt ok. Hittar du en iMac Är detta helt klart att föredra då du får klart snabbare bussar och de utbyggnader som jag gjort redan från början. Nackdelen är att minnet till den är DYRT och man behöver mycket minne.

Vidare kan man fråga sig om du verkligen skall köra MacOS X server för en webserver. Det är lite som att skjuta flugor med en robot 90, vist dör flugorna men inte mer än med en flugsmälla.

Jag kör själv min webserver på en pentium 133 med debian och den är klart snabbare än min MacOS X server.

Visst kan man köra MacOS X server som webserver men då skall det vara för att man verkligen vill testa på server versionen.

Vidare kan man väl säga att minimikonfigurationen för OSXS är 256MBram och 4GB HD men jag skulle inte köra på mindre än 512 Ram och 8GB HD speciellt inte på en G3a

• Medlem
  • 2003-08-01 21:26

Måste det vara en mac? Det blir ju betydligt billagare att köra en PC med Redhat eller liknande med tex Apache med mysql och PHP. Det blir nog minst lika stabilt som MacOS X server och framför allt billigare, men som sagt. Det kanske bara är Mac som gäller?

• Medlem
  • Gävle
  • 2003-08-02 03:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijon
Den ska klara OS X Server utan problem.

odin, jag tror att det måste vara en Mac

En G4 med 256RAM och 6GB HD är nog det jag skulle satsa på minst.

• Medlem
  • 2003-08-02 03:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av Creops
odin, jag tror att det måste vara en Mac

Jo, jag vet

Men jag tyckte nog valet var lite galet så jag ville upplysa om bättre alternativ

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-02 10:36

Om du bara ska ha en webbserver eller epost-/ftpserver och har modesta krav duger det väl med nästan vilken dator som helst, Mac eller PC. En enkel Linux-burk är väl perfekt för ändamålet?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-04 12:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Om du bara ska ha en webbserver eller epost-/ftpserver och har modesta krav duger det väl med nästan vilken dator som helst, Mac eller PC. En enkel Linux-burk är väl perfekt för ändamålet?

Är lite trött på PC-burkar men det låtar väl ändå åt det hållet. För 6 000 får man en helt ny mycket komptetent PC på drygt 2 GHz och 512 MB minne inklusive skärm. För motsvarande pengar får man inte särskilt mycket Mac...

En imac 266 med 160 MB Ram räcker gott för mig. Men så körde jag tidigare SE/30 på 16 MHz med 20 MB, så mina krav kanske är lågt ställda.

Citat:

Skrevs ursprungligen av tompab
Jag kör själv min webserver på en pentium 133 med debian och den är klart snabbare än min MacOS X server.

jag med, funkar optimalt..

användar den iofs bara som utvecklingsserver, men den funkar optimalt för det ändamålet, skulle nog klara en bra mängd besökare fastän den bara har 32meg i ram..

funderar dock på att byta ut den mot min gamla duron650 som jag inte har haittat nått bra ändåmål till än.. hmmm, kanske en till server

Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijon
Är lite trött på PC-burkar men det låtar väl ändå åt det hållet. För 6 000 får man en helt ny mycket komptetent PC på drygt 2 GHz och 512 MB minne inklusive skärm. För motsvarande pengar får man inte särskilt mycket Mac...

För 6 000 får du precis råd med Mac OS X Server. Jag röstar för Linux - om man inte har specifika behov av Mac OS X Server.

Har du en Mac ståendes så finns det fina PPC Linuxar att använda.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-04 13:27

Så länge det bara handlar om filöverföring och det inte sker någon beräkning på servern funkar det väl med vilken gammal Mac eller PC som helst. En beige G3/266 med YDL eller en PC med Red Hat borde väl duga?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-04 13:45

Jag kanske ska tillägga att jag har en ganska tung sajt idag med MySQL-koppling.
Det är bara min personliga, men dock överambitiösa sajt.

• Medlem
  • Umeå
  • 2003-08-04 13:57

Det är väl vad en OSX Server licens kostar. Jag förmodar att folk inte har en liggande drellande hemma.;)

Hälsningar
Richard

Citat:

Skrevs ursprungligen av FredrikHolmqvist
För 6 000 får du precis råd med Mac OS X Server. Jag röstar för Linux - om man inte har specifika behov av Mac OS X Server.

Har du en Mac ståendes så finns det fina PPC Linuxar att använda.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-04 13:57

OK, då krävs ju bättre grejor.

Du behöver inte OS X Server för att köra Web, FTP och mail. Det går alldeles utmärkt på klient versionen.

1
Bevaka tråden