Tyck till innan jag köper ny MacBook.

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-13 13:34

Jag har räddat livet på min vita MacBook för många gånger nu. Nu orkar jag inte med den mer. Den har jobbat på bra under dom här åren trots allt skit den har fått stå ut med. Så nu tänkte jag att den förtjänar att få gå vidare till någon riktig skrotnisse som vill demontera eller renovera den.

Och jag tänkte köpa en ny. Trots att jag tycker att alla nuvarande Macar är skitfula så kommer jag köpa en 13" MacBook Pro, känslan att känna och klämma på unibodyn är ju ändå helt fantastisk trots att den ser ut att vara designad av idioter (förlåt Jonathan Ive du är fortfarande min största idol).

Nu till frågan som jag vill ha lite hjälp med.
Jag ska alltså köpa en MacBook Pro 13", jag kommer behöva en riktigt stor hårddisk, jag har 320 idag och det börjar snart inte räcka till. 500 är det största som går att sätta i så jag tänkte att jag tar det. Jag har en Seagate 500GB på 5400rpm som jag inte använder, om jag sätter i den så slipper jag köpa en ny eller är det värt att köpa en på 7200rpm? Jag har aldrig använt en 7200 varvs hårddisk så jag vet inte hur stor skillnaden är, jag laddar ner stora mängder musik och kopierar iTunesbiblioteket till extern hårddisk ofta samt för över musik till mina tio iPodar varje dag, om det blir en betydlig skillnad med en snabbare hårddisk så är det värt det. Fråga nummer två är minne jag vill ha minst 4GB minne, om jag köper den dyrare av dom två modellerna så får jag det + den bättre processorn, men jag betalar även för den större hårddisken som jag ändå tänker byta ut, och Apples omtalade överpris på minnen.

Skillnaden mellan 2,26 och 2,53GHz känns minimal, min erfarenhet är att det är i princip omöjligt att märka någon skillnad mellan den ena och den andra processorn, det är mer minne och hur väl omhändertagen datorn är som påverkar hur snabb den är. Eller?

ALLTSÅ:

1. 5400prm eller 7200rpm är skillnaden stor?

2. Köpa datorn med 4GB från Apple eller köpa den med 2 och sätta in dom billigaste minnena man kan hitta?

3. Skillnaden mellan 2,26 och 2,53GHz, är det värt att betala för?

Senast redigerat 2009-10-13 14:09
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-13 13:52

Sök innan du postar brukar man skriva när någon har gjort som jag.
Det är helt riktigt...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-13 14:05

jo men det kan ju också vara kul med lite personlig feedback när man suger på ett nytt köp, så jag läggger till snabb-svar

Ursprungligen av Fexxe:

ALLTSÅ:

1. 5400prm eller 7200rpm är skillnaden stor?

2. Köpa datorn med 4GB från Apple eller köpa den med 2 och sätta in dom billigaste minnena man kan hitta?

3. Skillnaden mellan 2,26 och 5,53GHz, är det värt att betala för?

1. Nej. inte för dagligt användande enligt mig (men här är smaken som baken). Stor disk lbir alltid lite snabbare. Kolla länken om möjligheten att ha en SSD-hd istället för DVD-läsaren (eller en andra vanlig hd)

2. Generellt billgiast att köpa minnena separat, men köp inte billigaste skit.

3. Absolut!!! 5,53 GHz är en enorm prestanda i en bärbar idag. Värt över 100 000 kr minst! Men 0,27 GHz ökning mellan de två 13" MacProPro-modellerna är inte prisvärd.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-13 14:10

5,53HGz, hehe!

• Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-13 14:15

Har inte just 13" MBP haft problem med frysningar? Eller vad det bara väldigt tidiga exemplar?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-13 14:18

40 minuter senare och jag har bestämt mej!
Jag köper den billiga i standardutförandet och sätter in billiga och bra minnen (typ Kingston) och min 5200 varvare som jag redan har. Sen säljer jag Original hårddisken och minnena och min gamla MacBook på Tradera och tjänar in halva datorn. Sen köper jag en burk sprejfärg så jag slipper sitta med en aluminium/svartblank dator.
Perfekt!

• Medlem
  • Härnösand
  • 2009-10-13 21:15

"Sen köper jag en burk sprejfärg så jag slipper sitta med en aluminium/svartblank dator."

WTF?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-26 12:53

Jättekul att jag inte han köpa MacBook Pro 13" för en vecka senare kom ju nya MacBooken och den är så jävla perfekt! Så jävla perfekt! Allt jag drömt om, läcker som en riktig gammal MacBook men ändå, Unibody, batteriet, glasplattan! Så jävla perfekt!

1
Bevaka tråden