MBP 13", 2.26 Ghz vs 2.53Ghz

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-10-12 20:10

Jag sitter här och funderar på att köpa mig en ny Macbook Pro 13". Tycker 2.26Ghz-varianten känns rätt prisvärd även när jag väljer till 4GB ram och 250GB hårddisk. Då landar det på 14 115kr. Helt ok. Men väljer jag 2.54Ghz versionen så kostar samma konfiguration 15 995kr...
Nästan 2000 spänn för inte ens 300 mhz! Valet känns rätt självklart...

Är det nån som fått tillfälle att jämföra dom båda modellerna? Är det 2000 kronors skillnad?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2009-10-12 22:04

Jag tycker personligen att 1880:- för 270 Mhz känns totalt omotiverat faktiskt! Jag gjorde samma jämförelse när jag köpte och de där 1880:- kan jag köpa annat roligt för istället, väldigt nöjd med mitt val!

Samma här:) Jag la pengarna på större hårddisk och mer minne istället, Jag är jättenöjd:) ta 2.26an du och lägg pengarna på något annat kul, om du inte vet att du kör väldigt processorkrävande applikationer. Men då ska man nog gå upp lite mer om man ska märka större skillnad.

Kan säga att jag köpte min mbpro 2.26ghz idag och såg ingen anledning att betala närmre 2000kr för något jag inte komma känna av Det blev en ny iPod istället och jag är riktigt nöjd!

Ursprungligen av mackan_b87:

Samma här:) Jag la pengarna på större hårddisk och mer minne istället, Jag är jättenöjd:) ta 2.26an du och lägg pengarna på något annat kul, om du inte vet att du kör väldigt processorkrävande applikationer. Men då ska man nog gå upp lite mer om man ska märka större skillnad.

Men, mer minne och större hårddisk är ju vad man får utöver 0.25 ghz processorkraft?

Flyttade tråden till "Köpa Mac & Köptips".
Justerade lite i rubriken också, från 2.54 till 2.53 GHz.

/Mod

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-13 08:50

så länge det inte är mer skillnad än så.. så är det meningslöst.

sedan vill jag också klarlägga min åsikt angående RAM minne.. om du använder datorn normalt (msn, word, torrent, streama, internet, spel osv) så räcker det med 2 GB i minne på en Mac, jag har aldrig överstigit det i användande

däremot i bildredigeringsprogram på professionell nivå, så är det viktigare att ha 4 GB i minne.

videoredigering kräver mer av processorn, men åter igen de e bara 300 MHz i skillnad...

detta var min åsikt iaf i de hela rätta mig om jag har fel

• Medlem
  • Linköping
  • 2009-10-13 16:42
Ursprungligen av Esa:

sedan vill jag också klarlägga min åsikt angående RAM minne.. om du använder datorn normalt (msn, word, torrent, streama, internet, spel osv) så räcker det med 2 GB i minne på en Mac, jag har aldrig överstigit det i användande

Tja, min erfarenhet av minne är att systemet glufsar i så mycket man slänger åt det, så mer är alltid bättre.
Om inte annat så känns det bättre pyskologiskt

Vad det gäller processorkraften är jag övertygad om att jag inte kommer sakna den, men det vore roligt att se en benchmark på båda modellerna.

jag kanske var lite otydlig, jag tog 2.26an sedan la till 4Gb minne och sedan en 320Gb hårddisk. Resten av pengarna man får över kan man ju lägga på något roligare än 300Mhz mer i processorhastighet:)

1
Bevaka tråden