Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Läcker färglaser - hjälp mig

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har köpt ny mac, nytt skrivbord och ny kontorsstol. Allt går i svart och vitt. Nu behöver jag hjälp med att hitta en färglaserskrivare som passar in på mitt kontor. Färg och form är viktigt för mig. Skrivaren ska vara svart eller vit och helst slimmad i sin design. (inte en fyrkantig kub - vet dock att de flesta är just fyrkantiga kuber)

Har ni något förslag? Kan även vara multitask-skrivare - gör varken till eller från.

Pris < 4000

edit: måste inte nödvändigtvis vara laser, men helst.

Senast redigerat 2009-10-12 17:02

Min Fuji Xerox är stor och fyrkantig (liksom i princip alla andra då man ju skall få plats med både fyra tonerkassetter/trummor och "värmeaggregat"/fuser) men den är åtminstone vit.

Kanske Färglaserskrivare - Hitta de bästa priserna, information och omdömen kan hjälpa till?

Du får väl ställa den i ett skåp annars?

Om det blir en Xerox bör du läsa här och http://www.99.se/mac-os-x/270536-printer-setup-utility-har-foersvunnit.html.

Svarta, tyvärr kub men ganska små för att vara laserskrivare
Samsung CLP-315 color laser printer
Samsung CLX-3175FW Color Laser All-In-One

Annars är nog den snyggaste svarta Samsung ML-1630W som tyvärr bara skriver ut i svart

Ursprungligen av macwitty:

Svarta, tyvärr kub men ganska små för att vara laserskrivare
Samsung CLP-315 color laser printer
Samsung CLX-3175FW Color Laser All-In-One

Annars är nog den snyggaste svarta Samsung ML-1630W som tyvärr bara skriver ut i svart

Lånar tråden:

Samsung. Fungerar de bra ? Livslängd ? Dyr färg när man behöver fylla på ?
Användningsgraden just nu är som privatperson. Men inom en kort framtid behöver jag ha skrivaren till förgranskning inför trycksaker via företag.

Vi använder Samsung CLP-315 på jobbet där vi skriver ut mycket. 5000 sidor/år. Den har funkat mycket bra fram till nu ( har postat ett inlägg om blåtonade utskrifter). Men förhoppningsvis kommer det att lösa sig med att vi byter ut någon form av slitage-del. Vi jobbar som Grafiska formgivare och värderar också, bra utskrifter men också att den inte skall se allt för dum ut. Personligen tycker jag att det är den snyggaste och mest kompakta färglasern jag haft hittills. Det enda knäppa är tyvärr att det kostar mer att fylla på alla toners (räcker dock längre) än skrivaren kostar ny. Men det kanske är mer regel än undantag när det gäller skrivare överlag.

Ursprungligen av Machacker:

Vi använder Samsung CLP-315 på jobbet där vi skriver ut mycket. 5000 sidor/år. Den har funkat mycket bra fram till nu ( har postat ett inlägg om blåtonade utskrifter). Men förhoppningsvis kommer det att lösa sig med att vi byter ut någon form av slitage-del. Vi jobbar som Grafiska formgivare och värderar också, bra utskrifter men också att den inte skall se allt för dum ut. Personligen tycker jag att det är den snyggaste och mest kompakta färglasern jag haft hittills. Det enda knäppa är tyvärr att det kostar mer att fylla på alla toners (räcker dock längre) än skrivaren kostar ny. Men det kanske är mer regel än undantag när det gäller skrivare överlag.

Ja, varje toner kostar ju ca 500 kr, så om man behöver fylla på alla samtidigt blir det ju 2000 kr. ca 1500 svart + 1000 färg.

Såg att en ny sådan skrivare kostar ca 1600 kr. då får man med toner för ca 700 sidor.

Kanske behöver byta toner (eller skrivare) en gång om året.

Jag har en Samsung CLX-3175N för hemmabruk. Den har hittills fungerat utan problem och det går fint t.ex. att scanna direkt till image capture. Enligt webgränssnittets total page count har jag skrivit ut cirka 250 sidor och alla färger visar mellan 69-80% kvar.

I övrigt är jag helt nöjd med den, men det finns förstås saker jag stör mej på. T.ex. om man scannar till usb minne så blir det av någon orsak kass upplösning. Och att skriva ut foton kan man glömma, det ser inte alls bra (kanske främst att den verkar ha kass färgmatchning, så man kunde kanske kalibrera in det?)

Jag har själv en HP 2600n hemma i Sverige som funkat utan mankemang i flera år trots långa perioder av inaktivitet (pga utlandsjobb). På jobbet har vi en HP2605n (nästan identisk) som går för högtryck hela dagarna sedan flera år. Där är problemet att efter att kört ett par rundor med återfyllda* kassetter (som ju innehåller trummor hos HP) börjar trycket tappa passning och valsarna smutsar ner baksidan av pappret. Då får man skaffa en omgång originalkassetter och allt är frid och fröjd. Ur mekanisk synvinkel verkar alltså HP vara ett lika utmärkt val för dessa konsumentmaskiner som deras proffsutrustning.

När jag behövde skaffa en färglaser för hemmet här i Kina fanns dock inte denna HP-serie tillgänglig längre, bara mycket dyrare kontorsmaskiner (åtminstone genom de återförsäljare jag hade tid att kolla upp och som dessutom gjorde hemleverans). Därför blev det den Xerox som står länkad till i post #2 ovan. Xeroxen piskar de gamla HP 26xx vad gäller fotoutskrift men installation och allmän lättanvändbarhet är ingen match för HP.

*Jag jobbar i Beijing och originalkassetter är visserligen billigare än i Sverige men återfyllda är rent snuskigt billiga.

1
Bevaka tråden