Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver få tag på Skivverktyg

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-11 19:46

Hej

Jag ska installera snow leopard via usb disk, men ägaren innan har tagit bort alla appels orginal program såsom skivverktyg så man kan göra en bootar bar usb disk.

Kan inte installera via dvd då den är trasig!

Nån som vet om man kan ladda ner deras program vara nån stans?

/ lAlA

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-10-11 20:17

Har du letat på leopardskivan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-11 20:23

Hur gör jag det?

Du får nog förklara lite närmare vad det är du tänker göra...

Har du en disk image av Snow Leopard på USB-disken?

Eller innehåller USB-disken en färdiginstallerad OSX som du ska kopiera eller klona?

Har du tillgång till en annan dator, där DVD-spelaren fungerar?

Har du tillgång till original-skivan med OS X?

Vad är det för datormodell som du ska installera på?

Jag har ändrat trådens rubrik. Försök alltid sätta rubriker som tydligt visar vad tråden handlar om!

(Tidigare rubrik: "Appels orginal programvara")

/Mod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-11 22:24
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du får nog förklara lite närmare vad det är du tänker göra...

Har du en disk image av Snow Leopard på USB-disken?

Eller innehåller USB-disken en färdiginstallerad OSX som du ska kopiera eller klona?

Har du tillgång till en annan dator, där DVD-spelaren fungerar?

Har du tillgång till original-skivan med OS X?

Vad är det för datormodell som du ska installera på?

Det ända jag behöver är att få tag i programmet skivverktyget det andra har jag, men vart kan man ladda ned det?

/ Petter

Ursprungligen av lAlA:

Det ända jag behöver är att få tag i programmet skivverktyget det andra har jag, men vart kan man ladda ned det?

Om du ska installera OSX så har du väl någon form av installationsskiva. Där finns Skivverktyg.

Det var därför jag ställde frågorna... Om du berättar lite mer om vad du har tillgång till, och vad du tänkt göra, så kan vi kanske komma med tips på hur du ska "få ut" Skivverktyg från installationsskivan.

Du kan inte ladda ner det, åtminstone inte lagligt.

Har du ingen original-skiva så får du väl gå ut och köpa en.

  • Medlem
  • 2009-10-11 22:38

Allt finns på originalskivorna som följer med köpta datorer eller på skivorna man kan köpa i affärer.

Smidig lösning från Apple, tycker jag. Hoppas det löser sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-11 23:16

Aha okej!

Jag har en original skiva!

Hur får jag ut programmet ur den?

/ Petter

Stoppa i datorn i skivan, starta om, håll ner C. Starta installationen. Välj anpassad installation. Välj att bara installera program, alternativt verktyg eller om det går, bara Skivverktyg. Ungefär så.

Ursprungligen av Taz_1999:

Stoppa i datorn i skivan, starta om, håll ner C...

Ja, fast han berättade ju i första inlägget att DVD-spelaren var trasig... Därav mina frågor om eventuell tillgång till annan dator...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-11 23:29

Jag har bara en dator med windows!

/ Petter

OK, ska vi försöka reda ut vad som gäller här...

Du har en Mac med trasig DVD-spelare. Vi vet inte vilken Mac-modell det är.

Du har en original-OSX-skiva. Tydligen är det en Snow Leopard-skiva. Men vi vet inte om det är en "retail"-skiva, eller om det är en skiva som medföljt en viss datormodell.

Du har även tillgång till en Windows-dator, där jag förmodar att det finns en fungerande DVD-spelare.

Du har också en USB-disk, som jag inte riktigt förstår hur den passar in i sammanhanget. Jag tror att den innehåller en icke-komplett OSX-installation. I så fall får man väl förmoda att det är en Mac-formaterad disk...

Stämmer det så långt?

Eller finns den icke-kompletta (utan Skivverktyg m.m.) OSX-installationen på Macens hårddisk? Och det är på USB-disken som du vill göra den nya installationen?

Fyll gärna på med lite mer info till ovanstående påståenden...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-12 00:10
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hej

Ska försöka förklara noggrannare!

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du har en Mac med trasig DVD-spelare. Vi vet inte vilken Mac-modell det är.

Japp jag har en Mac med trasig dvd spelare. Det är en vit macbook late 2006 C2D

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du har en original-OSX-skiva. Tydligen är det en Snow Leopard-skiva. Men vi vet inte om det är en "retail"-skiva, eller om det är en skiva som medföljt en viss datormodell.

Det är en retail skiva jag har! För övrigt har jag just nu Tiger på macbooken om det har någon betydelse.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du har även tillgång till en Windows-dator, där jag förmodar att det finns en fungerande DVD-spelare.

Ja jag har en dator med windows och fungerade dvd spelare!

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du har också en USB-disk, som jag inte riktigt förstår hur den passar in i sammanhanget. Jag tror att den innehåller en icke-komplett OSX-installation. I så fall får man väl förmoda att det är en Mac-formaterad disk...

Jag har inte gjort speciellt mycket med den, den har NTFS format för tillfället då jag inte har något program i mac för att formatera den. Disk utility (skiv verktyg). Den finns alltså ingen installations saker på hårdisken.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Eller finns den icke-kompletta (utan Skivverktyg m.m.) OSX-installationen på Macens hårddisk? Och det är på USB-disken som du vill göra den nya installationen?

Ja på macbooken har jag inte skivverktyget, jag vill föra över en installation till usb-disken så jag kan boota den och installera den på min macbook!

Kan man göra om filerna på skivan till en stor som man kan lägga på hårdisken?

Vad behöver jag göra nu?

Om jag är otydlig säg till!

/ Petter

Ok, då är jag med, tror jag...

Du vill kopiera den OSX-installation som finns på MacBooken till USB-disken.

Men du kan inte bara göra en enkel kloning, eftersom disken inte är Mac-formaterad.

För att kunna formatera om USB-disken behöver du Skivverktyg, som av någon outgrundlig anledning är borttaget från MacBooken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-12 00:24
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ok, då är jag med, tror jag...

Du vill kopiera den OSX-installation som finns på MacBooken till USB-disken.

Men du kan inte bara göra en enkel kloning, eftersom disken inte är Mac-formaterad.

För att kunna formatera om USB-disken behöver du Skivverktyg, som av någon outgrundlig anledning är borttaget från MacBooken.

Precis! Jo jag vet att den måste vara Mac-formaterad och det var därför jag behöver programmet! Så det finns bara på dvd-skivan?

Jag köpte Macbooken begagnad med trasig dvd-läsare och då hade väll han råkat rensa bort mappen med alla viktiga program! Då han inte formaterade, för att inte dvd-läsaren fungerar.

/ Petter

EDIT: Fick tag i skivverktyg med det var för powerpc macar och de fanns inte de funktionerna jag ville ha! Någon som kan tänkas skicka skivverktyg till tiger för intel macar?

Senast redigerat 2009-10-13 19:37

Jag trodde han menade att dvd-skivan var trasig, inte spelaren. Ojdå.

1
Bevaka tråden