Förklaring till Macar i "obrutna förpackningar"

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-11 14:22

På senare(?) tid har det på Tradera dykt upp säljare som säljer i Sverige nyinköpta datorer, prylar, tämligen omedelbart efter inköp. Kollar man deras historik är det inte enskilda fall.

Vad kan det finnas för naturliga orsaker till att man köper en dyr dator/pryl dag ett och sedan säljer den ett par dagar efter? Om och om igen....

Teori 1. Han köper in via egen firma pga vinst - kvittar momsen och slipper också skatt på vinst/lön som det blir om man har överskott vid bokslut. Detta är ett vanligt förfarande. Ett sätt att komma över större del av vinst.
Teori 2. Han köper in via arbetgivare och utför bedrägeri.
Teori 3 (osannolik): Stöldgods från trailer/lagerkupp.

Ursprungligen av Zimmerman:

Teori 1. Han köper in via egen firma pga vinst - kvittar momsen och slipper också skatt på vinst/lön som det blir om man har överskott vid bokslut. Detta är ett vanligt förfarande. Ett sätt att komma över större del av vinst.
Teori 2. Han köper in via arbetgivare och utför bedrägeri.
Teori 3 (osannolik): Stöldgods från trailer/lagerkupp.

Inte speciellt lagligt någon av dem, alltså.

• Medlem
  • Härnösand
  • 2009-10-11 16:40

Jag har varit på jakt efter en begangnad Macbook till min flickvän och har märkt att många har utlänskt tangentbord. Dvs, dom är inte köpt i Sverige. Många nämner inte detta i annonsen utan säger det vid första kontakt.

Kan ju vara så att folk köper i USA och säljer här när dollarn är låg?

• Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-11 17:12

De exempel jag sett så är det köpt i Sverige med kvitto och allt. Nu kan jag inget om företagsekonomi men det är kanske som Zimm skriver

Räkneexempel:

Du gör ett jobb åt ett företag, och fakturerar därmed in 20000:-

Du har två val:

Ta ut det i lön; ca 50% försvinner i skatt och sociala avgifter (arbetsgivaravgift) och du har 10000:- kvar

Ta ut det i materiel; köp en macbook för 25.000:-, kvitta momsen på 5000:-, sälj den för 22.000:- i obruten förpackning till någon som ändå vill köpa en ny.

Vinsten i denna affär är 12.000:- och du har helt plötsligt fått en liten skattefri inkomst på sidan av.

Nackdel:

Avskrivningstid om man inte gör direktavdrag. Beroende på om du har enskild firma eller AB så är det olika fribelopp för avskrivning. Men många gör ändå direktavskrivning på datorer oavsett belopp och kommer undan med det.

Om man åker på revision, och skatteverket upptäcker att man köpt 4st laptops men inte har en enda kvar i sin ägo.. Ja då är det kört för de flesta som inte är duktiga att ljuga ihop en bra historia om inbrott eller liknande.

Jag tror att detta är anledningen att det finns många nya datorer ute på beg. marknaden. Om man ber att få kvittot så är det säkert betalat från någons firma.

//K

• Avstängd
  • Göteborg
  • 2009-10-13 11:32
Ursprungligen av kebarb:

Nackdel:

Avskrivningstid om man inte gör direktavdrag. Beroende på om du har enskild firma eller AB så är det olika fribelopp för avskrivning. Men många gör ändå direktavskrivning på datorer oavsett belopp och kommer undan med det.
//K

Jag har ju enskild firma och de där reglerna är precis ändrade så att man får göra avskrivningar direkt på saker som kostar upp till runt 30 000 tror jag. Gyllene tillfälle att scamma iväg ett gäng Macar för att lura staten om man är lagd åt det hållet altså.

Ursprungligen av PeeMaN:

Gyllene tillfälle att scamma iväg ett gäng Macar för att lura staten om man är lagd åt det hållet altså.

Lite OT men det vore väl för hemskt om vi inte levde upp till vårat
skattetryck, vi måste nå toppen, vara högst på listan...

Fast om det stämmer med 30,000kr istället för 5,000kr så kan det
mycket väl ha något med saken att göra, ändrar nästan min attityd
också...

LCR

• Avstängd
  • Göteborg
  • 2009-10-13 16:11
Ursprungligen av LCR:

Lite OT men det vore väl för hemskt om vi inte levde upp till vårat
skattetryck, vi måste nå toppen, vara högst på listan...

Fast om det stämmer med 30,000kr istället för 5,000kr så kan det
mycket väl ha något med saken att göra, ändrar nästan min attityd
också...

LCR

Kolla upp det lite extra nu bara för sakens skull. Enligt skatteverket:

Citat:

Nyheter för beskattningsår som påbörjas efter den 31 december 2008.
Alla företag får omedelbart avdrag för inköp av de inventarier som har ett anskaffningsvärde som är mindre än ett halvt prisbasbelopp (21.400 kr för 2009).

Så för 21.400 kr ex moms får man göra direktavdrag

Ursprungligen av PeeMaN:

Kolla upp det lite extra nu bara för sakens skull. Enligt skatteverket:

Så för 21.400 kr ex moms får man göra direktavdrag

Där fanns det ju utrymme för feltolkning i texten tycker jag.

Är det basbeloppet som är 21400:- eller är det halva basbeloppet som är 21400:-?

I vilket fall så kvittar det, jag är ganska säker på att merparten av macarna som säljs nya är inköpta av egenföretagare som vill tjäna en extra hacka svart. Detsamma gäller för mycket av all den dyra kamerautrustning osv. som säljs närmast nytt och oanvänt med svenska manualer osv. (som inte är stöldgods då)

//K

det kan ju även vara som så att personerna i fråga fyndar en extra dator under någon kampanj hos någon större elektronikkedja (Media Markt, Elgiganten mfl) sen säljer den extra datorn för att tjäna ett par hundra.

Ursprungligen av sirsnurre:

det kan ju även vara som så att personerna i fråga fyndar en extra dator under någon kampanj hos någon större elektronikkedja (Media Markt, Elgiganten mfl) sen säljer den extra datorn för att tjäna ett par hundra.

Tjäna ett par hundra ?! Du menar väl några (eller ett par) tusen ?!...

Jag kliver inte ens ur sängen för ett par hundra kronor!!

Eller var det € (uttalat e-u-r-o inte evro) du menade ???

LCR

Ursprungligen av LCR:

Jag kliver inte ens ur sängen för ett par hundra kronor!!

Tja, alla är inte du... Det finns mycket som jag skulle göra för ett par hundra.

Ursprungligen av Papperskatt:

Tja, alla är inte du... Det finns mycket som jag skulle göra för ett par hundra.

Det är inte att jag säljer mej dyrt utan att jag insett att det är ...

Nä, det blir bara OT av det hela.

För att hålla oss till ämnet, jag köpte en obruten MacBook för några år
sedan och det var ett konkursparti, helt reko. Det finns alla möjliga
anledningar till varför sådana här varor dyker upp, sedan vad gäller
skattesidan så är ju det en helt annan sak. Detta är ju skattehysteri-
landet så...

LCR

Ursprungligen av Papperskatt:

Jag skulle i alla fall inte begå en brottslig handling - som att skattemygla - för ett par hundra. Eller ens ett par tusen. Vitt skall det vara, inget mygel.

Sådana här trix med skatten görs i alla länder - framför allt i europa, men även i USA så slår FBI då och då ner på omfattande olaglig bizniz där firmor säljer svart - för det är ju det det handlar om; man säljer svart utan att betala moms/skatt på vinst/mervärde. Detta är absolut inget typiskt svenskt - förekom redan under antiken i Rom.

Det var attityden jag syftade på. Är halvengelsk och har ett och ett halvt decennium där som vuxen och egen företagare...

Ren spekulation, men stulna kreditkort skulle väl kunna vara en annan förklaring.

Jepp. Det skulle vara punkt 4 på min lista...men det är ovanligt då varorna måste skickas till mottagare som då blir ganska lätt att spåra. Men, men...en del skiter ju i det - dom kör så länge det går och tar dagen som den kommer...dagen då Polizei tillslut kommer :-D. Dom har då fått flasha med stora stålar på Stureplan i hela tre veckor...liksom...och kåken är ju inte SÅ hemsk...

Ursprungligen av Hagelin:

Ren spekulation, men stulna kreditkort skulle väl kunna vara en annan förklaring.

Basbelopp är inte öppet för tolkning. Det är en fastställd summa.

Ursprungligen av sjovall:

Basbelopp är inte öppet för tolkning. Det är en fastställd summa.

Självklart. Men det var inte det som ifrågasattes.

Det gällde formuleringen "...ett halvt prisbasbelopp (21.400 kr för 2009)".

I den formuleringen finns utrymme för tolkning. Menar man att prisbasbeloppet är 21.400 kr, eller menar man att ett halvt prisbasbelopp är 21.400 kr?

De flesta tolkar det nog rätt, dvs att ett halvt prisbasbelopp är 21.400 kr, men det går att missuppfatta och tolka på andra sättet också.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

De flesta tolkar det nog rätt, dvs att ett halvt prisbasbelopp är 21.400 kr, men det går att missuppfatta och tolka på andra sättet också.

Jag missuppfattade det.

LCR

Här är årets prisbasbelopp som det heter, anges på regeringens webbplats:

Prisbasbelopp

1
Bevaka tråden