Leveransproblem med UPS

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-10-08 19:55

Hej!

I måndags beställde jag (äntligen) min första Mac, en 13 tums Macbook Pro. Beställningen har gått igenom och jag har fått spårningsnummer samt budfirma via Apple.

Allt var frid och fröjd när jag spårade paketet och såg att datorn hade lämnat Kina och nu befann sig i Köln. Men när jag återigen spårade paketet idag stod det att mitt paket hade utsatts för ett "undantag". Några timmar senare var det tillbaka (?) i Shanghai och jag fick statusen "Dåliga väderförhållanden".

Beräknat leveransdatum är liksom tidigare den 12, alltså på måndag. Enligt Applestore skickades min dator igår, men den verkar ju inte ha rört sig någonstans. Om min dator fortfarande befinner sig i Kina kan det nog bli svårt att få hit den till på måndag.

Någon som har fått en liknande status från UPS, undantag/dåliga väderförhållanden? Ska jag vänta mig en betydligt längre leveranstid eller hur ligger det till?

Kanske ska ringa Apple och fråga så att du får ett relevant svar?

• Medlem
  • Täby
  • 2009-10-09 09:50

Jag fick likadant, jag kan lova att den inte har varit i köln ännu.
För mig tog det 2,5 dagar från att den skickades tills att jag fick den, så var tålmodig bara, ups trackingen är inte riktigt att lita på

Det finns många trådar om det här.
Jag själv har skrivit i flertalet eftersom UPS är fantastiskt dåliga att ha att göra med.

Fraktstatusen (som kan säga Köln, samtidigt som det knackar på din dörr...) stämmer sällan.
Den visar nämligen var framkdokumenten är, inte frakten.

Centralen de har i GBG bygger på principen "allt i EN hög", de behöver timmar för att leta fram ett paket om man kommer dit och vill hämta....Andra städer kanske är bättre.

Så, dina grejer kommer, du vet bara inte riktigt när.

Att chauffören (som man inte kan nå - för "de har inga mobiler") ibland SÄGER att han/hon vart hemma hos dig fast du legat på en filt under brevlådeinkastet hela dagen, det får du leva med....

Apple kan inte heller ge dig ett relevant svar, de ser samma sak i en dator som UPS kundtjänst.

Så "glöm" att du beställt ngt ett slag, det är bra för blodtrycket

• Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-09 10:57
Ursprungligen av Goflorp:

Att chauffören (som man inte kan nå - för "de har inga mobiler") ibland SÄGER att han/hon vart hemma hos dig fast du legat på en filt under brevlådeinkastet hela dagen, det får du leva med....

Haha! Så sant! När min dator inte dök upp på utsatt dag kollade jag statusen hos fraktfirman med resultatet "Attempted delivery". Pyttsan, jag hade legat på den där filten hela dagen och väntat på det lata budet som aldrig ringde på dörren.

köpte en ipod på onsdagen... skulle komma på fredag (igår), slutade tidigare från jobb (gör man ibland på fredagar ju)
var hemma ca 13:30.. kollar på ups "leveransinfo" inget nytt där typ 06:09 landat i sturup

när jag kollar nästa gång vid 15-tiden : 14:10 försökt nå kund, inte hemma gör nytt försök... va i h**vete...
sen verkar det som jag aktivt måste jaga mitt paket, får ringa till ups & apple osv...
fast mitt mobilnr står på fraktsedeln & mitt namn samt nummer att trycka står bredvid dörren ( en sk porttelefon) lyckas inte den chauffören leverera paketet....
tjejen på ups menar jag kanske kan få levererad till jobb i stället.. ehhrm, e det mitt problem?? jag har säkert köpt 100 prylar på nätet, aldrig upplevt nåt så dumt som applestore

17:53 ringer det från ups-centralen, jag lackar naturlightvis på att idioten som misslyckas med att ringa på/höra av sig.. bara skiter i att lämna mitt paket
jag säger speciellt ifrån att jag & flickvännen inte är hemma nu eller resten av kvällen, och att jag tydligen får ta tag i att få leveransen till mitt jobb i stället eftersom jag inte kan ändra leveransadresssen utan att gå via applestore...

när jag idag kollar på ups skitsida (jag sa att jag inte skulle men.... ) har mitt paket igår 19:53 behövt säkerhetsinformation för att komma in i byggnaden / vägbeskrivning....

tänker ringa 1 samtal till applestore på måndag för att få det till jobb... kan säkert bli fel eftersom jag inte e där utan ute & jobbar... misslyckas ups med det ska jag ha pengarna tillbaka & aldrig nånsin köpa nåt på applestore igen... jeeez

• Medlem
  • Täby
  • 2009-10-10 13:20
Ursprungligen av Fabricman112:

köpte en ipod på onsdagen... skulle komma på fredag (igår), slutade tidigare från jobb (gör man ibland på fredagar ju)
var hemma ca 13:30.. kollar på ups "leveransinfo" inget nytt där typ 06:09 landat i sturup

när jag kollar nästa gång vid 15-tiden : 14:10 försökt nå kund, inte hemma gör nytt försök... va i h**vete...
sen verkar det som jag aktivt måste jaga mitt paket, får ringa till ups & apple osv...
fast mitt mobilnr står på fraktsedeln & mitt namn samt nummer att trycka står bredvid dörren ( en sk porttelefon) lyckas inte den chauffören leverera paketet....
tjejen på ups menar jag kanske kan få levererad till jobb i stället.. ehhrm, e det mitt problem?? jag har säkert köpt 100 prylar på nätet, aldrig upplevt nåt så dumt som applestore

17:53 ringer det från ups-centralen, jag lackar naturlightvis på att idioten som misslyckas med att ringa på/höra av sig.. bara skiter i att lämna mitt paket
jag säger speciellt ifrån att jag & flickvännen inte är hemma nu eller resten av kvällen, och att jag tydligen får ta tag i att få leveransen till mitt jobb i stället eftersom jag inte kan ändra leveransadresssen utan att gå via applestore...

när jag idag kollar på ups skitsida (jag sa att jag inte skulle men.... ) har mitt paket igår 19:53 behövt säkerhetsinformation för att komma in i byggnaden / vägbeskrivning....

tänker ringa 1 samtal till applestore på måndag för att få det till jobb... kan säkert bli fel eftersom jag inte e där utan ute & jobbar... misslyckas ups med det ska jag ha pengarna tillbaka & aldrig nånsin köpa nåt på applestore igen... jeeez

Jag förstår att du är irriterad men tänk på språket när du skriver här på forumet annars kan du få inlägg raderade. Försök hålla saklig ton.
/Admin

• Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-10 13:33

AppleStores envisa användande av UPS är anledningen till att jag aldrig beställer därifrån. Den enda fördelen med att få det levererat - utan avisering - till dörren är om man är sjukskriven med hög feber och vet att man inte kommer röra sig utanför lägenheten under hela dagen.

Dock måste jag säga att de leveranser jag faktiskt haft (beställt skor från UK) med UPS fungerat perfekt eftersom jag kunnat hålla mig hemma vid de tillfällena. Spårningen har också stämt. De har ju från början ett planerat utlämningsdatum som - om inget inträffar - skall stämma. Vilket det gjort i mina två fall (dock ej Apple som leverantör).

EDIT:

En fråga: UPS har alltså ingen utlämningscentral man kan åka till och få det över disk? De försöker tills dess någon är hemma eller? (hur effektivt verkar det).

(Det var lite kul när jag beställde från Dustin förr och vanliga posten fortfarande hade utkörning till privatpersoner. Jag kommer ihåg hur jag tog ut 15000+ i kontanter en gång för att kunna ge chauffören (som alltid telefonaviserade f.ö.) eftersom förbetalning inte var uppfunnen då).

Eh, UPS? Är det något de börjat leverera med på sistone? Senast jag beställde kom min MacBook Pro från DHL, en iPod kom med Jetpak. Posten har också kört ut men aldrig UPS. Kanske ett "storstadsfenomen" med UPS eller?

• Medlem
  • Täby
  • 2009-10-10 14:43
Ursprungligen av Snabeldrake:

Eh, UPS? Är det något de börjat leverera med på sistone? Senast jag beställde kom min MacBook Pro från DHL, en iPod kom med Jetpak. Posten har också kört ut men aldrig UPS. Kanske ett "storstadsfenomen" med UPS eller?

Allt jag någonsin har beställt från applestore (och det är kanske 10ggr senaste 9 åren) har kommit med UPS (Har alltid valt leverans till mitt jobb i Täby utanför Stockholm)

• Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-10 13:52

Där ser man. Jag har bara erfarenhet av Göteborg och Jönköping, båda best kom med UPS. Jkpg är ingen storstad men logistisk centralort av rang.

man lär av sina misstag trodde ups funkade som många andra bud man fått... att man kan hämta det på ica eller närmsta mack eller så (om man inte e hemma/ anträffbar)

sen att välja leverans till sitt jobb e väl ok om det gäller en ipod, en dator eller andra större grejer kan ju bli jobbigt eller rentav onödigt.. kunde jag lika gärna åkt & köpt det från början

ah well löser sig har "glömt" beställningen så länge

I Göteborg KAN man hämta det på deras central.
Fick uppleva detta i somras.
Det är som ur en svettig Kafka nånting.
Man står i ett apevarmt kontor med 60-tals möbler, allt är gammalt, sletet.
Ett par som jobbar där sitter och hänger lite slött. Efter 10min kommer en med LP-skivor under armarna fram till en och frågar - "Har du fått hjälpällär?". Flugor surrar, en död ligger på disken.

Sedan tar det 20 min medans nån är nere i den stora hallen där allt ligger i en hög utan ngt vettigare sorteringssystem.

Rekordet var när frugans handväska visade sig vara hockeytrunk-stor, vi kom överens om att returnera den och vi skulle stå för frakten. Den kom ju i en bra stor låda... efter 20 min i svetten och flugsurret, så mätte killen vår låda (typ 1,2 kg, låda modell större med mkt luft)...
Jae, det blir ju skrymmande då... ja, 3600:- då tack....

Sedan den dagen har jag sett till att aldrig ha med dem att göra.

Jag vägrar beställa från Applestore så länge de använder UPS för leverans.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-10 22:43
Ursprungligen av Goflorp:

I Göteborg KAN man hämta det på deras central.
Fick uppleva detta i somras.
Det är som ur en svettig Kafka nånting.
Man står i ett apevarmt kontor med 60-tals möbler, allt är gammalt, sletet.
Ett par som jobbar där sitter och hänger lite slött. Efter 10min kommer en med LP-skivor under armarna fram till en och frågar - "Har du fått hjälpällär?". Flugor surrar, en död ligger på disken.

Sedan tar det 20 min medans nån är nere i den stora hallen där allt ligger i en hög utan ngt vettigare sorteringssystem.

Rekordet var när frugans handväska visade sig vara hockeytrunk-stor, vi kom överens om att returnera den och vi skulle stå för frakten. Den kom ju i en bra stor låda... efter 20 min i svetten och flugsurret, så mätte killen vår låda (typ 1,2 kg, låda modell större med mkt luft)...
Jae, det blir ju skrymmande då... ja, 3600:- då tack....

Sedan den dagen har jag sett till att aldrig ha med dem att göra.

Jag vägrar beställa från Applestore så länge de använder UPS för leverans.

Låter lite som depån för Bussgods när jag var där senast.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-10-10 22:52

Har fått saker levererade med UPS från Apple, microsoft, ubisoft etc.
Det är uselt varenda gång.

Som tur är är min porttelefon kopplad till mobilen så varenda gång de kommer på dagen säger jag "normalt folk jobbar arbetstid".

Fick min MacBook Pro via UPS för någon vecka sedan. De skötte det perfekt! Skickad från Shanghai på måndag och framme i Örnsköldsvik på onsdag..Världsklass!

Ang. Köln så är det väl så att UPS har en central där som sköter importen från Asien? Dvs. UPS/Apple gör en "fördeklarering" av varorna så de kan förtullas, och första uppdateringen brukar vara just det. Att UPS i Köln har fått dokumenten på det som ska skickas från Asien till EU, sedan så kommer själva paketet dit senare.

Hmm, blev rörigt det där, men så har det varit för mig några gånger.

//Stefan

• Medlem
  • Täby
  • 2009-10-12 08:03
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Fick min MacBook Pro via UPS för någon vecka sedan. De skötte det perfekt! Skickad från Shanghai på måndag och framme i Örnsköldsvik på onsdag..Världsklass!

Ang. Köln så är det väl så att UPS har en central där som sköter importen från Asien? Dvs. UPS/Apple gör en "fördeklarering" av varorna så de kan förtullas, och första uppdateringen brukar vara just det. Att UPS i Köln har fått dokumenten på det som ska skickas från Asien till EU, sedan så kommer själva paketet dit senare.

Hmm, blev rörigt det där, men så har det varit för mig några gånger.

//Stefan

Exakt så va det för mig också... dock stog det inte något om fördeklarering utan det stog att varorna hade kommit fram dit. Men det tog bara 2,5 dagar att få datorn iaf. Det enda som var knapphändigt var spårningsinformationen. Annars har det fungerat bra.
DHL skickar vi saker med via jobbet... att dom har jobb är ett under, så mycket som dom slarvar!

• Oregistrerad
  • 2009-11-09 13:56

Leveransen fram till Sverige brukar går bra men sen blir det _alltid_ problem för mig.

1. Åkarna har ingen tjänstetelefon så de kan inte ringa om de inte kommer in pga portkod osv.
2. Man kan inte få någon som helst uppskattning av när leverans kan ske annat än mellan 09.00-17.00

UPS är så galet oflexibla att det gör ont i mig!

Ursprungligen av Iphone77:

Leveransen fram till Sverige brukar går bra men sen blir det _alltid_ problem för mig.

1. Åkarna har ingen tjänstetelefon så de kan inte ringa om de inte kommer in pga portkod osv.
2. Man kan inte få någon som helst uppskattning av när leverans kan ske annat än mellan 09.00-17.00

UPS är så galet oflexibla att det gör ont i mig!

Nu är det väl så att många i Sverige inte ens får sin leverans direkt via UPS. Istället sker det att paketet lämnas över till lokala budfirmor. Oftast går det ganska enkelt att ringa runt till dessa och få reda på exakt vilken firma som tar över. Det händer till och med att fel företag har koll på vilket annat företag som tar hand om leveranser som UPS lämnar över, och som är knutna till Apples utskick.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-11 14:36
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Nu är det väl så att många i Sverige inte ens får sin leverans direkt via UPS. Istället sker det att paketet lämnas över till lokala budfirmor. Oftast går det ganska enkelt att ringa runt till dessa och få reda på exakt vilken firma som tar över. Det händer till och med att fel företag har koll på vilket annat företag som tar hand om leveranser som UPS lämnar över, och som är knutna till Apples utskick.

det är inte ett dugg bättre de. oftast skyller de dessutom ifrån sig "jag jobbar inte på UPS, du får fråga dem"

Jag väntar på min MBA 13"... så här kul kan spårningsinfo se ut:
(Pakethistoriken börjar längst ner och går upp)

Narita, Japan 07.02.2011 21:36 Avgångsskanning
Shanghai, China 06.02.2011 21:43 Avgångsskanning
Narita, Japan 06.02.2011 21:26 Ankomstskanning
Koeln, Germany 06.02.2011 12:43 Paketdata behandlade av förtullning. Väntar på klarering / Frisläppt av förtullningsagent. Nu i transit för leverans.
Shanghai, China 06.02.2011 17:45 Avgångsskanning
06.02.2011 0:43 Exportskanning
Koeln, Germany 05.02.2011 13:02 Paketdata behandlade av förtullning. Väntar på klarering
Shanghai, China 04.02.2011 23:58 Ankomstskanning
04.02.2011 16:15 Avgångsskanning
04.02.2011 12:42 Ursprungsskanning
China 04.02.2011 1:45 Order behandlad: Redo för UPS

Först Kina, sen tyskland tänker jag, YES då kommer den säkert snabbare. Sen lämnar den Kina och får ok i Tyskland. Nu åker den till Japan och sen till Kina och idag är den i Japan igen. Blir man trött eller? Jag hoppas inte att Apple skickade mitt paket på en charterresa i Asien.

• Medlem
  • Degerfors
  • 2011-02-21 09:40

UPS till företag fungerar ju bra, men privatleveranser är ju en katastrof.
De borde inte hålla på med det.

• Medlem
  • Landskrona
  • 2011-07-20 01:57
Ursprungligen av dahlman:

UPS till företag fungerar ju bra, men privatleveranser är ju en katastrof.
De borde inte hålla på med det.

Instämmer till 100%, nu när man äntligen är tillbaks i Mac världen efter att ha slängt ut allt med PC problem så inser man att leveranserna är skit... så jag beställer helt enkelt till jobbet... då fungerar det (annars kan man ligga under filten till brevinkastet tills man blir möglig) Hoppas Logic 9 programmet kommer imorgon

1
Bevaka tråden