Macbook Pro - måndagsexemplar

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Alright, har sökt lite på 99 och hittat samt läst igenom den här tråden: http://www.99.se/garantier-service/264394-apple-service-ska-elda-allt-aeger.html .

Köpte min MBP 15" strax innan Leopard släpptes hösten 2007. Till och börja med fungerade det mesta bra, men efter ungefär elva månader, strax innan garantin gick ut stendog tangentbordet och touchpaden. In på garanti, fixat utan problem och datorn tillbaka. I våras dog det igen. Dessutom hade DVD-brännaren börjat strula och vägrat läsa visa skivor, samt börjat låta riktigt konstigt när man satte i eller tog ut en skiva. Apple vägrade laga på treårsgarantin, jag hade inte pengar att betala reparation eller tid att bråka pga. studier.

Körde vidare på USB-tangentbord+USB-mus. I juli var fortfarande t-bordet och touchpaden oanvändbara. Då kollapsade Nvidia-kortet och skärmen blev svart. Lämnade in datorn och fick grafikkortet bytt på treårsgaranti, men inte det tidigare felet. Serviceteknikern var trevlig nog att testa med att när han ändå höll på byta ut topcaset, då hade enligt honom allt plötsligt funkat fint igen. Det skulle dock kosta mig 3000:- att få tillbaka datorn med det nya topcaset isatt. Hade återigen inte råd. Däremot påpekade han att det var lustigt att det gick att trycka på power-knappen, samt att tangentbordsbelysningen fungerade felfritt, det borde det enligt honom inte göra.

Förra veckan slutade min iSight-kamera fungera, den gick inte att hitta i vare sig Skype eller Photo Booth. Nu i dag går datorn inte att starta. Alls. Den verkar få ström från MagSafe-kabeln, men ger inte ett ljud eller ljus ifrån sig när jag trycker på power-knappen.

Är rätt så less nu, betalade ändå över 16 000 för maskinen. Jag är egentligen grymt nöjd med den i övrigt (sysslar med musikproduktion), men nu får det snart vara nog. Ska gå till Macoteket med datorn imorgon och be om att få en översyn som bekräftar felen, men att de inte börjar reparera något utan att meddela mig. Jag tänker nämligen försöka få Apple att stå för reparationerna. Förväntar mig det vanliga scenariot: Apple kommer meddela att felen inte räknas som produktionsfel utan är åsamkade av mig (vilket de definitivt inte är, har tagit hand om datorn på ett enligt mig utmärkt sätt) och jag kommer få ringa och be att få tala med rätt person, ungefär som trådskaparen jag länkade till. Den här gången tänker jag dock inte ge mig, utan i sådana fall blir det konsumentlagstifning+kommunens konsumentrådgivning och hela köret.

Vad tror ni mina chanser är? Är det bättre att ringa Apple först och försöka få ett ärendenummer för att sedan lämna in datorn till Macoteket? Allmäna tips och råd?

Ursäktar för långt inlägg, men det var rätt skönt att skriva av sig, för den delen...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-08 08:36

Du kommer säkert att få rätt mot Apple, men det kommer att ta tid och det kommer att vara sjukt frustrerande. Lycka till!

• Medlem
  • Täby
  • 2009-10-08 09:55

Stå på dig och lycka till, skriv gärna mer och berätta om hur det går

Tack för lyckönskningarna!
Har precis pratat med konsumentvägledningen i min kommun, de var svagt positiva till att jag borde få rätt pga. att det är så pass många fel, varav ett återkommit. Ska strax iväg för att lämna in maskinen på felsökning.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-08 16:04

Det viktiga är att du får en bedömning om huruvida felen är orsakade av dig eller om de är ursprungliga. Bara de två alternativen är möjliga. Kan de inte hitta spår av vätska eller yttre åverkan måste felen vara ursprungliga. Visserligen ligger bevisbördan på dig, men låter du en apple-verkstad göra felsökningen får de antingen blåljuga och påstå att du orsakat felen, eller måste de erkänna att de funnits där från början.

Men det kommer bli en tuff match, räkna med det.

Om du skulle hugga i sten, släng inte maskinen. Om ett par år kommer det finnas ett berg av Nvidia-döda MBP som fallit för 3 års strecket, men som har fullt fungerande iSight och tangentbord/trackpad.

Sådär, nu har datorn varit inne på översikt och Macoteket har både bekräftat felen (död isight, superdrive som inte kan bränna skivor samt dött tangentbord och touchpad) och även tydliggjort att det "finns inga tecken på att datorn blivit felaktigt behandlad". Kostnadsförslag är framtaget och jag har pratat med Apple. Fick inte mer än ett ärendenummer som Macoteket nu har fått. Teknikern där ska alltså ta kontakt med Apple för att göra en reklamation, de hör av sig när de får besked. Ska bli intressant, har ju gått vägen hittills i alla fall. Nu börjar nog det riktigt jobbiga. Men det känns bra just nu, i alla fall.

shit! fyfan va tråkigt att hålla på att strula med sådana där saker.
Hoppas verkligen att du får rätt mot Apple och att dom står för reparationskostnaderna.
med så många fel kan dom ju inte neka dig, om dom inte säger att det ena ledde till det andra osv.
Iaf, lycka till och meddela oss gärna hur det går för dig!

YES! Skriver detta från min fixade MBP. Apple stod för allt och alla trasiga delar har bytts. Inget strul alls. Lycka!

• Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-20 12:56

Grattis! Fler av sådana när solskenshistorier och jag kommer kanske revidera min uppfattning om Apple och service.

Ursprungligen av planB:

Grattis! Fler av sådana när solskenshistorier och jag kommer kanske revidera min uppfattning om Apple och service.

håller med!

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-10-28 01:36

Bra. Ytterligare skäl att digga Apple.

Hade du Apple Care eller gick det bara genom konsumentlagen?

1
Bevaka tråden