Hur koppla ihop Fmp med ett faktureringssystem?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-10-07 16:09

"Jag hoppas att ni som sitter och ruvar på några grymt svåra problem eller riktiga utmaningar till projekt kan skriva en rad och be om hjälp".

När jag läste ovanstående fick jag blodad tand att fråga lite mera.

Har två frågor:
Har gjort ett bokningsprogram som bl a även innehåller layouten "Arbetsorder", fakturabilaga m fl.
Ett lyft hade varit att kunna fakturera från programmet. Hur ska man göra för att faktura-uppgifterna då ska överföras till en enkel faktureringsrutin i programmet eller en extern d:o?
Faktura-layouten kan lätt skapas i programmet men om ändringar göres i Faktura-layouten så skulle dessa dock inte få "påverka" Arbetsordern.

Fråga 2
Någon kund har påtalat att de har ett eget ekonomisystem där man kan importera från typen"SIE", vilket inte FileMaker kan exportera. De vill importera kunduppgifter, åtgärder, priser mm.

För mig är dessa frågor av lite högre dignitet än vad jag klarar av.

/Kenn

Kul att du tycker min tråd "Någon med ett intressant problem?" är inspirerande: http://www.99.se/filemaker/260190-nagon-med-ett-intressant-problem.html

Fråga 1. Det går inte i ett foruminlägg ge en steg för steg-beskrivning för hur du löser detta, men den vanliga lösningen är att man skapar ett manus som läser av informationen om arbetsordern, skapar en ny post med samma info i en ny tabell "fakturor", sedan springer samma script vidare till arbetsordern och läser av alla rader som ligger på den och kopierar dem en i taget till en ny tabell "fakturarader" och klistrar in dem där. Avslutningsvis så läggs det till ett par småsaker, fakturadatum, status och sådant. På så vis får du alltså en nästan likadan post som arbetsordern i fakturaregistret, och likadana poster av arbetsorderns rader i fakturaraderregistret. Din arbetsorder är oförändrad.

Det är inte så svårt att göra om man vet hur man gör manus.

Då jag inte vet hur din databas ser ut och hur pass välbyggd den är, så går det inte här att visa hur man gör detta. Kanske du bör leta rätt på en FileMaker-utvecklare och anlita denna för lite utbildning eller support tex via chat? Eller så provar du att här på forumet beskriva din databas väl och fråga hur man gör detta och hoppas att någon har tid att hjälpa dig med detaljerna.

Du kan också ta del av böcker, "webinars" och video-tutorials på denna adress:

http://www.filemaker.com/support/training.html?csr=support_training_new

Den bok som nämns där "Filemaker Tranining Series" är en bra grund för kurser, man lär sig nästan allt man behöver veta för att bli en riktigt duktig utvecklare. Resten är förstås erfarenhet och lite fiffighet.

Fråga 2. Filemaker kan i regel göra allting, det är ganska få problem som FileMaker inte kan klara. Ett av skälen att jag startade tråden "Någon med ett intressant problem?" Något så basalt som att plutta ut information till en fil som skall se ut på ett visst sätt är inga större problem med FileMaker om man vet hur man gör förstås.

Det finns flera metoder att göra detta, men då SIE-formatet är lite klurigt så behöver man lägga en hel del tid på det. Dels skall man i varje post som skall "ut", skapa ett antal beräkningsfält som formaterar data enligt SIE-formatet. Sedan behöver du en loop som loopar igenom posterna och sammanställer dessa och lägger till en början och ett avslut. Sedan skall det sparas till disk under ett visst namn. Man kan göra detta via FileMakers egna exportera-funktioner, men vill man ha mera kontroll, så kan man använda någon av dessa plugins:

Troi File Plug-in for FileMaker Pro
Dacons LLP - FileFire Advanced for FileMaker 7-10 - Product Info

Gillar den senare lite mera, men den har inte drag-drop av filer in i containerfält som den förra har. Den förra har också funnits till FileMaker i en massa år och fungerat väl. Den andra är lite nyare på banan. Båda funkar förstås till både Mac och PC. De har båda gratis prova på versioner att ladda ner.

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-10-08 14:57

Tusen tack för den fina förklaringen.

Nu måste jag bara begrunda mitt öde.

/Kenn

1
Bevaka tråden