Ersättare till min PowerBook G4

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-01 15:35

Jag lever i en blandad miljö med Mac & PC där frugan har hand om PC'n och jag om Mac:en. Problemet är bara det att man får hjälpa henne var gång det "krånglar". Nu är jag trött på det och funderar på att köpa en ny Mac till mig och ge frugan min gamle trotjänare. Egentligen är det inget fel på min 4 år gamla PowerBook G4, men det "kittlar" när man läser om Macbook PRO, 2.88, 15", 500 Gb... osv...
Jobbar mycket med fotobearbetning och skulle vara tacksam om konfiguration-tips & vad jag bör satsa på. Finns det någon vänlig själ som kan tipsa mig...? Tack på förhand! ><(((((°>

Ovanstående inlägg har brutits ut från en annan tråd.

Lägg inte in nya frågor i en tråd som handlar om något helt annat!

/Mod

Ursprungligen av ranko:

Jobbar mycket med fotobearbetning och skulle vara tacksam om konfiguration-tips & vad jag bör satsa på. Finns det någon vänlig själ som kan tipsa mig...

http://www.99.se/koepa-mac-koeptips/259585-koep-mac-till-studion-beslutsangest.html eller
http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/270138-mbp-13-3-hd-redigering-avchd-1080p.html

Senast redigerat 2009-10-01 16:16
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-01 15:46

Tack Snabeldrake, har fattat grejen...

Vi menar inget illa, det är bara det att det redan finns (snarlika) trådar om sådant som handlar om det du frågar om.

Å andra sidan är varje användare unik, och en diskussion om en videoredigeringsdator eller en musikdator kan vara väldigt irrelevant. Men det finns ju en hel avdelning, så det finns mycket att rota i.

Fotobearbetning borde vara kul på alla nya Macar, men dina gamla PPC-program kommer att gå långsamt eller inte alls. Eventuella Classic-program inte alls om man inte trasslar med en separat emulator, vilket är bökigt. Allt sånt måste med i PPC-Intel-steget, annars blir man besviken.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Å andra sidan är varje användare unik, och en diskussion om en videoredigeringsdator eller en musikdator kan vara väldigt irrelevant.

Precis. Och det var därför jag bröt ut inlägget till en egen ny tråd, i stället för att hänvisa till andra trådar.

När det gäller den här typen av trådar, så ser jag inget hinder i att det finns flera trådar. De är (oftast) tillräckligt olika för att det ska vara motiverat.

/Mod

Ursprungligen av ranko:

Egentligen är det inget fel på min 4 år gamla PowerBook G4, men det "kittlar" när man läser om Macbook PRO, 2.88, 15", 500 Gb

För att du ska få så relevanta tips som möjligt, så underlättar det om du berättar vilket operativsystem du använder idag, och vilka program du använder mest.

Senast redigerat 2009-10-03 11:11
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-01 18:10

Helt rätt Jesper!
Enkelt sagt, jag tillhör gubbligan, en helt "vanlig", foto & musikintresserad Mac användare, absolut ingen expert som flesta av Er. Min son hinner inte hjälpa mig mer, därför söker jag hjälp på nätet.
Här kommer svaren: Mac OS x 10.5.8, 1.67 GHz PPC G4, 1 GB DDR2 SDRAM, PowerBook 5,8
Programvara jag använder mest är GIMP och medföljande Canon programvara.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-03 00:52

Tja, jag är supernöjd med min MBP 15", 2,88, 500 GB. Den enda extragrejen jag beställde till min burk var en 7200-varvshårddisk istället för 5400-varvaren som sitter i som standard samt VGA- och DVI-adapter. Extra minne är inte aktuellt i dagsläget när det kostar uppemot 8.000 kr att få 8 GB, tänker vänta till priserna sjunkit innan jag maxar minnet.

Har alltid haft matta skärmar förut, men den här har den blanka varianten, och det är helt OK. Den är ruskigt ljusstark, vilket till stor del kompenserar de reflexer som uppstår med blank skärm. Den här datorn är ruskigt mycket rappare än min förra MBP (2,16 Ghz med 256 MB grafikminne). Tror att det är en kombination av flera saker; Snow Leopard, snabbare processorer, större cacheminne, mer RAM, snabbare hårddisk och bättre grafikkort. Icke att förglömma att hårddisken började bli alltför full på den gamla, vilket också drar ned prestandan en del.

Har inte A/B-testat de olika 15"-varianterna, men har en känsla av att de dubbla och bättre grafikkorten och det större L2-cache-minnet gör de lite dyrare varianterna mest prisvärda. Mer pang för pengarna, helt enkelt.

Det du kommer gilla är troligen batteritiden, här pratar vi även i verkliga livet om det dubbla jämfört med den gamla. Och LED-skärmen är bättre än den gamla LCD-skärmen. FW 800 är en fördel, och SD-kortplatsen likaså. Sedan så är faktiskt nya styrplattan kanon. Datorn känns dessutom mer gedigen då den är gjuten i ett enda stycke, även formatet känns mer slimmat än på äldre varianter.

FInns några få nackdelar, men jag kan leva med dessa:
För tätt mellan USB-portarna, det var inte ett problem på de äldre varianterna då de satt på olika sidor av datorn. Jag kan t ex inte använda mobila bredbandet samtidigt som ett USB-minne vilket suger en hel del.
Ingen Entertangent. Blir några extra knapptryckningar i vissa program.
Remote och adapters (RGB samt DVI) följer inte med, utan måste köpas extra för ett antal hundralappar, vilket är ruskigt snålt av Apple.
Svårare att sätta i minne själv, batteriet går inte heller att byta själv, men det känns inte som ett jätteproblem då batteritiden är så lång, och livslängden på batteriet också blir dubblerad beroende på ovanstående. Mina batterier brukar hålla ett drygt år innan de är slutkörda, så detta bör hålla i kanske 2,5 år. Den kostnaden som sedan uppstår för att byta batteri hos handlaren är försumbar i sammanhanget.

Summering - hela datorn känns om möjligt ännu mer gediget byggd än den gamla MBP:n, även om den slutgiltiga domen inte kommer förrän efter några tusen timmars drifttid. Skulle inte byta tillbaka för allt i världen…

Ursprungligen av rasta:

Sedan så är faktiskt nya styrplattan kanon. Datorn känns dessutom mer gedigen då den är gjuten i ett enda stycke, även formatet känns mer slimmat än på äldre varianter.

Där håller jag inte med. Jag tycker den är otäck, man vet inte riktigt vad man gör. Jag har använt två Macar med nya styrplattan, den ena defaultkonfigurerad, den andra var en kollegas så den kan ha varit lite annorlunda. Jag tryckte galet hela tiden. Den kommer att ta lång tid att vänja sig vid.

Där håller jag inte med. Jag tycker den är otäck, man vet inte riktigt vad man gör. Jag har använt två Macar med nya styrplattan, den ena defaultkonfigurerad, den andra var en kollegas så den kan ha varit lite annorlunda. Jag tryckte galet hela tiden. Den kommer att ta lång tid att vänja sig vid.

Jag håller med. På det viset så är MBAs platta vida överlägsen, då den har både multi-touch och knapp.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-04 14:43

Tips, börja med att stänga av högerklick på plattan så går det säkert bättre. Obehaglig funktion.

För mig var det helt annorlunda. Det tog ungefär 10 sekunder att lära sig den nya styrplattan och nu gör jag fel när jag försöker använda en gammal med separat knapp. Så det är nog i högsta grad individuellt.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-04 19:29

Jag kan inte annat än tacka så mycket för alla tips ni gav mig. Helt underbart att kunna kommunicera med duktigt folk som kan sin sak. Nu har jag ingen "ångest" (pga bristande kunskaper) längre & det är bara "plattan i mattan" som gäller.
Kikade också lite på MBP "rykten": Mac Buyer's Guide: Know When to Buy Your Mac, iPod or iPhone och det fanns inga sådana, dvs. MBP känns stabil för tillfället.
Tack än en gång för allas engagemang, speciellt rastas utförliga beskrivning! ;):):p

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-04 19:55

Ingen orsak, ranko. Bara trevligt om man kan vara till hjälp.

1
Bevaka tråden