MBP hängde sig och går nu inte igång

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Har en MBP 13" som började med den klassiska frysningen med badbollen som snurrar, därefter kom ett mejl och det blev droppen och datorn hängde sig. Jag starta om men nu kommer enbart den vita skärmen upp med apple-logon och den snurrande cirkeln. Har försökt att testa med start skivan som följer med, men det händer inget oavsett hur länge jag håller in C. Nu får jag dessutom inte ut skivan.
Har testat att starta om ett antal gånger, med och utan sladd. Låtit den vila ett tag för att sen prova, men inget resultat där heller.
Vad gör jag nu ?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-01 01:01

Har du tagit ut batteriet och låtit datorn vila lite? Alltså helt utan ström. Jag tror man ska trycka på på-knappen lite också, för att alla kondensatorer m.m. ska laddas ur helt.

För att få ut skivan ska du hålla in musknappen när du startar datorn. Om inte det går har jag läst att man kan föra in ett plastkort modell kreditkort, eller något liknande (en annan skiva?) *försiktigt* och bromsa upp skivan, då ska den också matas ut. Men det är nog mest i extremaste nödfall.

Jag fick ut skivan nu, vilket är ett litet framsteg ändå. Men jag har den nya macen med integrerat batteri. Några andra förslag? Eller är det läge att lämna in den? Behöver verkligen den i skolan nu

Provade detta alternativ.
MacBook Air och MacBook Pro (slutet av 2008 och senare)

1. Om datorn är igång stänger du av den genom att väljaStäng av i menyn Apple ().

2. Anslut nätadaptern till en fungerande strömkälla.

3. Tryck på (vänstra) skift-kontroll-alternativ på det inbyggda tangentbordet samtidigt som du trycker på strömknappen.

4. Vänta fem sekunder och tryck sedan på strömknappen för att starta datorn.

Men utan något resultat. Kommer till samma sits som tidigare.

Litet framsteg nu. Har kommit in i menyn för skivan. När jag kollar med skivverktyget så går det inte att reparera. Försöker jag om installera så står den bara och snurrar med texten Undersöker tillgängliga skivor. Kan hårddisken ha kraschat?

EDIT
När jag tittade närmare i skivverktyg så verkar det som att det inte finns någon partition. Försökte göra en partition men säger bara att den gjorde en "time out". Det är nog anledningen till varför den inte hittar en tillgänglig skiva för ominstallation.

Senast redigerat 2009-10-01 17:59
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-02 04:17

Det låter onekligen som att du har en trasig hårddisk. Nästa steg är att ringa Apple.

1
Bevaka tråden