Inspirerad av denna tråd:

Tråden om DisplayPort

...tänkte jag starta en ny i vilken vi diskuterar, rapporterar problem och lösningar.

I denna tråd diskuteras denna standard: Mini DisplayPort (Wikipedia)

(För jämförelsens skull, i den andra tråden diskuteras denna standard DisplayPort (Wikipedia))

Det finns tre adaptrar hos Apple:
Mini DisplayPort to DVI Adapter
Mini DisplayPort to VGA Adapter
Mini DisplayPort to Dual-Link DVI Adapter (För Cinema Display).

Jag använder den i mitten ->VGA.

Mitt problem:
Jag har två bildskärmar: Samsung SyncMaster 2032BW (Max: 1680x1050) och en Samsung Syncmaster 2333HD (Mac 1920x1080, alltså HD).

När jag ansluter dessa via adaptern Mini DisplayPort till VGA till skärmen så får jag i högsta upplösningen på båda någon form av fel. På första ser det verkligen konstigt ut med suddig ihoptryckt och flimrande bild. På den andra ett vertikalt svart band på en dm ungefär och resten av skärmen är lite ihoptryckt, men läsbar. I andra (lägre) upplösningar, så funkar det finfint.

I Bildskärmsinställningar så kan jag inte längre välja andra antal med färger eller andra frekvenser.

Förut hade jag en Mac Book med 10.5 med en liknande adapter (Mini DVI) till VGA. När jag flyttade den mellan mina skärmar mindes den upplösningen och uppställningen från förra gången och den identifierade även skärmen korrekt under Bildskärmsinställningar. Nu står det bara Samsung (utan modellnummer som det gjorde förut). Ena skärmen står till höger, den andra till vänster. Nu måste jag alltså gå in och göra om uppställningen av mina skärmar varje gång jag ansluter dem.

Det finns inga drivrutiner att ladda hem från Samsung, inte heller skriver det något om Mac OS X 10.6 eller Mini Displayport.

Så, samlade intelligensen på 99.se, har ni några ledtrådar?