Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Webbsite tappar ramar vid publicering på webbhotell

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2009-09-27 09:07

Börjar med att säga att jag är nybörjare;-)
Jag har en hemsida som är gjord i Dreamweaver, den ser bra ut på alla webläsare när man öppnar den lokalt, men så fort jag lagt upp den på "one" så försvinner alla ramar, ja egentligen hela layouten!
Snälla hjälp en förtvivlad gammal macanvändare nu!
Vad har jag gjort för fel?
Thomas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-27 13:15

Kanske har du inte flyttat över stylesheeten eller refererar till dem på ett sätt som bara funkar på den lokala burken, typ biblioteksnamn som inte finns på nuvarande stället?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2009-09-27 17:52

Jag har alla filer i en mapp, dessa har jag nu provat att flytta till en annan dator, då funkar det lokalt.
Om jag sedan tar alla filer i den mappen och lägger upp på servern så havererar det genast!

Det känns verkligen som om det är något med css-filen, men jag fattar inte vad:-(
Thomas

Kan du skriva upp en adress man kan komma åt hemsidan, så kan någon kanske se vad som är felet. Det är lite svårt att hjälpa vidare annars.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2009-09-28 13:45
Ursprungligen av hankhero:

Kan du skriva upp en adress man kan komma åt hemsidan, så kan någon kanske se vad som är felet. Det är lite svårt att hjälpa vidare annars.

Jag lägger upp sidan ikväll efter jobbet på cofea.se
Skall jag bara lägga upp sidan eller skall jag lägga en mapp med allt materialet på en adress?
Vet inte riktigt hur det går till, men det måste väl gå!?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2009-09-28 18:37

Nu har jag lagt upp sidan på cofea.se och inget ser ut som det skall, hela layouten är försvunnen:-(

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-28 22:23

På något sätt är det fel på css-filen default.css som du har i roten på siten. Den verkar finnas (inget 404-fel) men går inte att läsa (403 Forbidden om man försöker nå http://cofea.se/default.css). Kolla på läsrättigheterna på den filen så att "alla" får läsa den. Det brukar man kunna göra med de flesta ftp-klienterna.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2009-09-28 23:04
Ursprungligen av pichia:

På något sätt är det fel på css-filen default.css som du har i roten på siten. Den verkar finnas (inget 404-fel) men går inte att läsa (403 Forbidden om man försöker nå http://cofea.se/default.css). Kolla på läsrättigheterna på den filen så att "alla" får läsa den. Det brukar man kunna göra med de flesta ftp-klienterna.

Det var ett bra tips:-)
Nu ser det nästan ut som det skall...
Texten på höger och vänster sida skall ha svart bakgrund medans texten i mitten skall ha vit bakgrund, annars är allt rätt, tror jag..

Kan man finna de andra felet också kanske;-)
Underbart att ha tillgång till ett forum som detta, TACK!

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2009-09-28 23:39

Inser nu att det som inte funkar är bilder som ligger i en mapp som heter img.
Frågan är bara varför det inte funkar...
Tröttheten smyger sig på mig och jag får söka vidare imorgon.....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-28 23:43

Samma här, kolla rättigheterna på mapparna som bilderna är i.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-28 23:52

En kommentar: Jag vet inte om det är meningen, men pytteliten text mot raspig grå bakgrund: det är närmast oläsbart. Använd vit (eller nått ljust) som bakgrund inom den tjocka svarta ramen. Det räcker nog med raspighet runt omkring för stämningens skull.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2009-09-29 08:37
Ursprungligen av pichia:

En kommentar: Jag vet inte om det är meningen, men pytteliten text mot raspig grå bakgrund: det är närmast oläsbart. Använd vit (eller nått ljust) som bakgrund inom den tjocka svarta ramen. Det räcker nog med raspighet runt omkring för stämningens skull.

Det är ett av felen på sidan,
Det skall vara svart bakgrund på sidorna och vit i mitten;-)
Skall kolla rättigheterna på bildmappen när jag kommer hem, tack så länge!
Thomas

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-29 00:11

En kommentar till: dina sidor saknar både inledande html-tagg och doctype-deklaration. En del webläsare visar sidan i "Quirks mode", och det kan bli lite hur som helst med css-tolkningen (som om det inte vore tillräckligt trixit ändå). En lämplig doctype kan vara som nedan (innan html-taggen):

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>

Det måste ha kommit in lite skit bakom spakarna på något sätt, för Dreamweaver brukar inte göra sådana fel...

1
Bevaka tråden