Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur öppnar man cd-rom om man har 2 installerade

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-09-25 22:45

Hej
Jag har nu satt in en ny dvd brännare i min G4 så jag har nu 2 st i min PC.
Men hur kan jag välja den som jag ska öppna?
Om jag gör det vanliga ALT + eject så öppnar han samma hela tiden.
Hur väljer jag att öppna den andra?

Ovanstående inlägg har flyttats hit från en annan tråd. Även om det var du som skapade den tråden, så kan du inte fortsätta ställa helt andra frågor i den tråden. Om det är ett nytt ämne, så ska frågan ställas i en ny tråd.

/Mod

Det här support-dokumentet kan kanske vara till hjälp:
Power Mac G4: Öppna CD/DVD-facket

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-09-26 20:18

Oppna CD/DVD facket

Tyvärr så funkade inte svaret för mej .
Jag vill alltså vålja att öppna vilket CD/DVDV fack jag vill när min data är på.
Inte använda ett geem eller peta upp luckan med fingrarna och använda en penna.
Det måste väll gå att välja vilken DVD brännare jag vill använda.

Hej
Jag har nu satt in en ny dvd brännare i min G4 så jag har nu 2 st i min PC.
Men hur kan jag välja den som jag ska öppna?
Om jag gör det vanliga ALT + eject så öppnar han samma hela tiden.
Hur väljer jag att öppna den andra?

Du kan få en eject-symbol i menyraden som låter dig välja vilken av CD/DVD-enheterna du vill mata ut. Gör så här: Öppna Macintosh HD, klicka dig fram till "System/Bibliotek/CoreServices/Menu Extras". Dubbelklicka på filen "Eject.menu"

Voila! Nu har du en eject-symbol i menyraden som du kan klicka på och välja enhet. Om du vill ha bort den nångång, håll ner Kommando-tangenten och klicka-dra bort symbolen från menyraden.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-09-26 21:37

Hej
Tack för det snabba svaret.
Jag hittade Eject.menu utan problem men tyvärr så händer det inget när man dubbelklickar på den, det bara blinkar till.
Har startat om och testat igen men den bara ploppar toill lite utan resultat.

Är du säker på att den andra DVD-enheten är rätt monterad i datorn? Fungerar den? Är båda enheterna byglade till "cable select"?

Du ska nämligen inte behöva dubbelklicka på någon "Eject.menu". Eject-ikonen i menyraden borde nämligen dyka upp av sig själv när man installerar en andra enhet. Så var det iallafall på den PowerMac G4 MDD som jag hade tidigare.

Och så är det också enligt den här tråden på Apples support-forum:
Apple - Support - Discussions - Opening second CD/DVD tray on Mac Pro ...

Att ikonen inte dyker upp av sig själv, och att det inte händer något när du dubbelklickar på Eject.menu, tyder på att datorn inte "hittar" den andra enheten.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-09-26 23:25

Båda är byglade till Cable Select
I systeminformation kan jag se båda, en NEC DVD brännare och en Philips DVD Rom/CD Brännare.

DVD Brännaren som sitter unders är den som kommer ut med Ejekt Comandot, och den startar En DVD film automatiskt.

Philips DVD Rom kan jag öppna manuelt (med knappen) och startar en DVD film som den ska utan problem.
Och jag kan få ut den igenom att släpa den till papperskorgen.

Men fanken om jag kan öppna den på något allat sätt utan att peta med ett geem.

Har laddat ner Menu Butler men den kan jag inte få att spotta ut nogot med heller .
Kanske4 inte förstår hur den funkar riktigt.

1
Bevaka tråden