Keynote: att se nästa bild när man föreläser..?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
jag brukar använda Keynote när jag föreläser och gillar verkligen programmet.
Under Keynot: inställningar kan man gå in under "presentatörens skärm" och då se både sin aktuella bild och nästa bild, dessutom kan man se ett tidtagarur (se bifogade bilder).

Kan man när man "föreläser skarpt" ha "aktuell bild + nästa bild + tidtagarur" på sin egen dator medan videoprojektorn bara visar "aktuell bild"?? Skulle ju vara fenomenalt!
Vet någon hur man gör?

med vänl hälsn Jonas Ludvigsson

Ursprungligen av jonasludvigsson:

...

Kan man när man "föreläser skarpt" ha "aktuell bild + nästa bild + tidtagarur" på sin egen dator medan videoprojektorn bara visar "aktuell bild"?? Skulle ju vara fenomenalt!
Vet någon hur man gör?

Du kopplar bara in projektorn så blir det så som du önskar.

I princip det enda som gå fel är att presentatörens skärm visas på projektorn, vilket du då kan skifta under "Keynote : Inställningar : Bildspel : Presentera på ..." respektive "Keynote : Inställningar : Presentatörens skärm : Visa Presentatörens information ..."

Du kan också hamna i läget att det blir bildskärmsdubblering - samma bild både på datorn och projektorn. Det fixar du under en flik "Uppställning" (som bara syns när du har flera skärmar) under "Äpplemenyn : Systeminställningar... : Bildskärmar". Då är en kryssruta ikryssad som skall kryssas ur.

Ursprungligen av jonasludvigsson:

Hej!
jag brukar använda Keynote när jag föreläser och gillar verkligen programmet.
Under Keynot: inställningar kan man gå in under "presentatörens skärm" och då se både sin aktuella bild och nästa bild, dessutom kan man se ett tidtagarur (se bifogade bilder).

Vet någon hur man gör?

med vänl hälsn Jonas Ludvigsson

Det går alldeles utmärkt att göra vad du önskar, har mest använt mig av powerpoint. Men testade nyss om det fungerade i keynote och det du efterfrågar går att göra. När du ansluter din dator till projektorn, se till och inte spegla datorns skärm utan använd dig av skärmdubblering.

Sen kan du ställa in i presentationen vilken av skärmarna som ska visa din presentation, samt vilken skärm som visar det som bara du ser. Testa så ska du se att det är enklare än man tror.

Det kan man absolut göra. Jag har ingen projektor/extern bildskärm här så jag kan testa, men jag har själv lyckats vid skarpt läge. Om jag inte minns fel ska alternativet "Visa presentatörens information på andraskärmen" vara ikryssat precis som på din bifogade bild. Dessutom måste du ställa in så att de båda skärmarna (dvs skärm och projektor) visar olika bilder och alltså inte bara speglar varandra. Om de inte gör det automatiskt så klicka på F7 tills det blir rätt.

edit: oj vad jag är långsam...

Senast redigerat 2009-09-25 09:25

Tack. ska testa! det här kommer att underlätta mina presentationer avsevärt:-)
trevlig kväll / Jonas

Om du har en iPhone kan du tanka hem iTunes Store Underlättar!

EDIT: Vet inte varför länknamnet blir fel. Det är i alla fall programmet "Keynote Remote" jag syftar på. Kostar 7,- i App Store. Ett program som fungerar förvånansvärt bra i kombination med iPhone.

1
Bevaka tråden