Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som kör Plex

Tråden skapades och har fått 109 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Administratör
  • Lund
  • 2010-01-15 15:10
Ursprungligen av kainen:

Ladda ner hela plex från Plex Media Center for OS X och installera över det du har nu.
Inställningarna ändras inte eftersom du bara erstätter .app filen

tack, kom på att jag hade plex installerat på min mbp, så jag letade upp filerna där, och gick helt enkelt baklänges med proceduren, hade kanske varit snabbare att installera över.

Ursprungligen av thor:

f*ck!
följde instruktionerna som följde med, det fungerade inte, och nu har jag "ersatt" de tidigare filerna...
vilket fuckar upp plex. bl.a kan jag inte längre stoppa en film när den spelas. (play, stop, fram och bakåt etc knapparna kommer ej upp.) istället är det sub vol och ngt till. upp.

Tips på var jag kan finna de gamla filerna?

Jag upptäckte att om jag kör med fjärrkontrollen så fungerar det även om knapparna inte kommer upp. Jag tror att det är "skin-et" som plockar bort knapparna.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag upptäckte att om jag kör med fjärrkontrollen så fungerar det även om knapparna inte kommer upp. Jag tror att det är "skin-et" som plockar bort knapparna.

Hade samma problem, Time Machine fick backa åt mig....

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag upptäckte att om jag kör med fjärrkontrollen så fungerar det även om knapparna inte kommer upp. Jag tror att det är "skin-et" som plockar bort knapparna.

Jag har hittat lösningen...

videoosd.xml ska inte bytas ut i 720p katalogen. Det finns en fix där man behåller videoosd.xml och istället byter ut PlexIncludes.xml

Jag bifogar en moddad PlexIncludes.xml här. Det är inte jag som har moddat den utan jag hittade den på Plexforum.

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-01-10 22:24

riktigt finfint ju!

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-01-11 12:17

Sweet, får ta och prova det där, verkar helt klart bra om det fungerar som det ska

Det fungerar hyfsat men... det verkar dåligt med svenska texter...

Fast engelska texter är tillräcklig hjälp för mig som är hörselskadad och alltid har svårt att uppfatta vad som sägs

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-01-11 14:40

Jag vill inte ha svenska texter, helst engelska.
Vissa filmer där man har svårt att höra vad dom säger, typ irländska eller australiensiska eller andra dialekter som kan vara svåra att uppfatta alla ord ifrån.

Då verkar ju den där pluginen vara perfekt för mig

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-01-11 19:43
Ursprungligen av kainen:

Jag vill inte ha svenska texter, helst engelska.
Vissa filmer där man har svårt att höra vad dom säger, typ irländska eller australiensiska eller andra dialekter som kan vara svåra att uppfatta alla ord ifrån.

Då verkar ju den där pluginen vara perfekt för mig

hör dig där!
tycker tyvärr allt för ofta att svenska de översättningarna håller dålig kvalitet. då syftar jag inte till de som kommer från kaktus8000 eller falafelrullsspöket utan de som översätter till DVDer som säljs i butik
länk om varför

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-01-14 23:18

om det hade fungerat, hur hade det då agerat med de filmer/tv-serierna som har inbränd sub?

Inbränd sub är en del av bilden. Ingen mjukvara, spelare eller dator vet att det är text - det är bara vi människor som vet det. Realtidstexningen - om den nu fungerat - skulle bara ha lagt sig över bild där den alltid lägger sig - om bilden under innehåller ett hav, gräs eller en massa tecken som vi kalla bokstäver har ingen betydelse - det är bara video/bild.

Ursprungligen av thor:

om det hade fungerat, hur hade det då agerat med de filmer/tv-serierna som har inbränd sub?

Synd bara att UPNP servern inte fungerar som den ska i Plex. Jag kan slå på den men inte specificera vilken volym jag vill dela ut med den.

I PS3an sedan dyker den upp som XMBC...

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-01-15 11:49

Hur fungerar UPNP servern annars? Jag har ingen koll över huvud taget?

Det finns trådar i Plex-forumet som tar upp detta och alla verkar ha samma problem.
Den går att slå på men då kommer det upp en dialog där man ska välja vilka källor man ska dela ut via UPNP. Där går det inte att göra något alls.
Undrar om XMBC fixar det bättre... måste testa.

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-01-17 22:25

en annan sak som jag undrat över.
Plex använder sig av imdb (beroende på vad man ställer in) för att hitta info och poster.
Tidigare har jag använt mig av metaX och getvideoart för att hitta all info. Detta för att sedan kunna ha allting i iTunes. metax är inte alls lika bra som plex. Den stora skillnaden är dock att metax skriver in informationen i ID3 taggen eller vad det nu heter för filmer och tv-serier. plex låter denna informationen stanna i programmet och rör aldrig informationen i på filerna.
Till frågan!
Finns det något program som kan ta informationen som plex har letat upp och sedan skriva in den i filen (så att jag skulle kunna lägga in allt i iTunes också.)?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-18 19:03

Jag har också en fråga: hur får jag plex att öppnas direkt på min externa skärm (tv) när jag startar det? Jag har lyckats tidigare, men nu får jag inte till det.

Ursprungligen av elbis:

Jag har också en fråga: hur får jag plex att öppnas direkt på min externa skärm (tv) när jag startar det? Jag har lyckats tidigare, men nu får jag inte till det.

Prova inställningar, system, bildskärm, upplösning. Där kan jag välja vilken skärm jag ska ha (exvis 1440x900 (Full Screen #2))

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-18 20:59

Har testat lite olika och hur jag än gör så öppnas plex på primär skärm när jag stängt det... Min Full screen#2 upplösning blir helt galen btw, kan det bero på upplösningen jag kör på tvn? 1080

en sak till: kan man få bort väderprognosen i övre högra hörnet?

Det fungerar för mig, men jag har i stället ett jämrans elände med att få till databaserna korrekt

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-19 01:22

Det här löste mina problem tillfälligt:
PLEX Launcher for Mac (xStuff)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-19 13:52

Och för att ta bort väder:

"To remove the little weather info box from the main screen you need to edit an xml file called guisettings.xml This file is located in ~/Library/Application Support/Plex

Open this file with Textedit, BBedit or any other text editor and search for showweatheronhome. Change the true to false, save the file and the little weather box in the top right corder is gone the next time you run Plex."

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-01-19 15:10

Konstigt att det inte går att ändra RSS stream direkt ifrån iställningarna.
Vilken fil är det som skall editeras för detta?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-27 14:02

Är det bara jag som upplever att Apple Remote är riktigt värdelös i 10.6 (ja, jag har installerat Candelair)? När jag kör i Plex krävs det ofta 2-3 knapptryckningar för att Plex ska reagera.

Just nu kör jag med mitt trådlösa tangetbord, men det är lite otympligt..

Har ni en iPhone eller en iPod Touch rekommenderar jag er att ladda ned Rowmote Pro i Appstore. Du får då en remote som ser likadan ut som den vita eller den silvriga men den fungerar fan så mycket bättre. Den reagerar direkt på det du trycker och går över nätverket. I Pro får du även med ett tangentbord som kan vara bra att ha. Har lagt mitt tangentbord och min fjärrkontroll på hyllan efter detta. Kör bara med Rowmote Pro!

Senast redigerat 2010-02-15 16:02
  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-27 15:38

Soft. Synd att jag inte har det

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-30 22:05

Min flickvän vill gärna ha subs när vi kollar på film, men jag får inte till det. Har upptäckt menyn (M) där man kan välja subs, men det funkar inte i alla fall. Ska jag packa upp rar-filen som innehåller subs? OCh var ska jag lägga dem i så fall?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-01-30 22:35

Mitt problem med Plex kvarstår fortfarande; i alltför många filmer är ljudet störande lågt! Testar samma film i VLC, då är ljudet betydligt högre. Finns det nån åtgärd på detta? Nån mer som upplever samma sak?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-31 00:53

CEk, jag har samma problem. Ingen lösning dock. Någon som har det?

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-01-31 17:28

Jag har inte haft några problem med ljudnivåerna som ni pratar om.
Vad kör ni med för datorer och har ni en extern förstärkare efter datorn eller inbyggda högtalare eller...?

elbis: Packa upp dom, sedan får man bläddra dit där dom ligger eller lägga dom i en "default subs" mapp.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-31 20:50

Kaninen> löste det med en default mapp, samt genom att packa upp allt å lägga alla subs-relaterade filer i denna mapp.

Jag kör ljudet via tvn, och det är mycket lågt. Behöver skruva upp volymen på tvn bra högt, så när jag bytar till tv blir man lätt döv.

Bevaka tråden