Köpa PowerMac G5?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena,
Jag undrar hur en Powermac G5 (dual 2,2Ghz) står sig emot dagens intelprocessorer?
Jag funderar på att köpa en begagnad G5 stationär för att ha på mitt kontor. Annars har jag en Macbook Unibody 2,4Ghz som jag har som "on the field" men skulel kännas bra tt ha en fast arbetsstation på kontoret... är det något ni anser att jag bör tänka på vid köp av en G5?

Rullar Adobe Creative Suite bra på en G5 ?

Köp hellre en cinema display att koppla datorn till. Jag har en dual 2,3 ghz G5a och den är bra, men den är nog bara bra ett år till. Sen kommer den nog kännas b. Din Macbook är bättre. Min G5a kommer tjäna som server på kontoret.

Ursprungligen av henkebarn:

Köp hellre en cinema display att koppla datorn till. Jag har en dual 2,3 ghz G5a och den är bra, men den är nog bara bra ett år till. Sen kommer den nog kännas b. Din Macbook är bättre. Min G5a kommer tjäna som server på kontoret.

Jag har redan en Cinema Display 20" till min macbook, men jag finner ändå behov av att ha en stationär dator på kontoret så jag har arbetet på en fast plats.Tänkte köpa till ytterligare en Cinema Display för att få mer utrymme på skärmen. Därför överväger jag en G5, jag behöver inte de allra senaste programvaran eller dylikt. För mig är det viktigaste att Adobe rullar på i bra hastighet...

Jag menar inte att argumentera emot dig för sakens skull, men om du sätter din bärbara på bordet och kopplar in skärmen så är du väl stationär? Fast plats? Vad tjänar du möjligen på det?

Men jag köper argumentet om två stycken (större) skärmar.

Ursprungligen av henkebarn:

Jag menar inte att argumentera emot dig för sakens skull, men om du sätter din bärbara på bordet och kopplar in skärmen så är du väl stationär? Fast plats? Vad tjänar du möjligen på det?

Men jag köper argumentet om två stycken (större) skärmar.

Argumentet är att en stationär dator, (för det mesta) står på sin plats och är relativt oskyddad. JAg bär som sagt med mig min Macbook exakt överallt jag går och i ett ögonblick kan den vara stulen, tappad i marken och skadats och arbeta värt flera hundra tusen kronor är försvunnet (jag tar backuper men alla vet hur jobbigt det ändå är när ens dator pajjar/ blir stulen) därför skulle jag föredra en stationär på kontoret och inte min Macbook kopplad till en skärm.

Min fråga var inte VARFÖR jag ska ha en stationär dator utan jag undrar hur en G5 står sig mot Intel med bifrågan: Kommer Adobe Creative Suit rulla i OK hastighet på en G5:a med mycket ram-minne?

Ursprungligen av JonasEk1:

Min fråga var inte VARFÖR jag ska ha en stationär dator utan jag undrar hur en G5 står sig mot Intel med bifrågan: Kommer Adobe Creative Suit rulla i OK hastighet på en G5:a med mycket ram-minne?

CS kommer att rulla väldigt bra men jag säger som i tidigare inlägg - satsa på en Intel-mini även om upplevelsen är lite sämre.

Jag förstår tanken med stationär dator - saknar själv min G5 Quad som arbetsstation och filserver. På det sättet blev ju den bärbara verkligen bärbar då man slapp koppla in skärm och lagring till den (Time Capsule/Airport Extreme löser visserligen det problemet men man måste ändå ha en fast plats för datorn vilket indirekt gör den mindre bärbar).

Om du inte har behov av att köra Snow Leopard och nyare programvaror så kan ju G5an vara ett alternativ men jag själv skulle nog satsa på en Mac mini (som ju nu klarar av 2 skärmar) för att ha lite mer säkerhet inför framtiden - Även om en G5a med 3,5"-diskar är bra mycket trevligare att jobba med.

My two cents.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Om du inte har behov av att köra Snow Leopard och nyare programvaror så kan ju G5an vara ett alternativ men jag själv skulle nog satsa på en Mac mini (som ju nu klarar av 2 skärmar) för att ha lite mer säkerhet inför framtiden - Även om en G5a med 3,5"-diskar är bra mycket trevligare att jobba med.

My two cents.

Det är just detta jag håller på och ska ta beslut om. Jag tycker lite att Mini inte känns helt rätt - vill ha mer utbyggnadsmöjligheter. Anledningen till att G5 på på tal från början var att priserna på relativt bra prestande G5:or är relativt låga. SnowLeopard spelar ingen roll för min delm de kan jag rulla på min Macbook. Jag behöver en workstation som rullar Adobe Creative Suit CS3 felfritt och inte segar ner allt för mycket.

Vad tror du, vad bör jag titta på för prestanda? Jag behöver mycket ram-minne har jag förstått och behöver en stor hårddisk. Kan inget om G5 då det är en generation Mac som jag hoppade över (G4-Intel).

Vad tror du, vad bör jag titta på för prestanda? Jag behöver mycket ram-minne har jag förstått och behöver en stor hårddisk. Kan inget om G5 då det är en generation Mac som jag hoppade över (G4-Intel).

Jag skulle säga att alla dubbla G5or duger bra (dual-core eller två enkelkärniga). Om du köper en dubbelkärnig G5a är RAM väldigt billigt i o m att den har DDR2-minnen.

Själv har jag visserligen bara använt en G5 Quad i dagligt arbete (Som är bra mycket trevligare att arbeta med än MacBooks i alla dess former) men jag har även haft möjligheten att testa 2*1,8 GHz och 2*2,5GHz och de känns också de väldigt responsiva.

Det är väl som alltid en fråga om behov.

G5 är snabbare på PPC-program och kan köra Classic (men inte OS9). Den har kortplatser, vilket en Mini inte har.

G5 kommer inte att kunna köra nya program. Jag tror effekt/prestanda är ganska dåligt jämfört med Intel-Macar.

En G5 känns gärna lite seg jämfört med en Intel-Mac, och det gäller även med mycket minne. Många program är riktigt tröga, speciellt Java-program (NeoOffice står nästan still) och andra prestandatjuvar. Det är lite märkligt att se ens billiga bärbara MacBook springa i cirklar runt en G5.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Det är väl som alltid en fråga om behov.

G5 är snabbare på PPC-program och kan köra Classic (men inte OS9). Den har kortplatser, vilket en Mini inte har.

G5 kommer inte att kunna köra nya program. Jag tror effekt/prestanda är ganska dåligt jämfört med Intel-Macar.

En G5 känns gärna lite seg jämfört med en Intel-Mac, och det gäller även med mycket minne. Många program är riktigt tröga, speciellt Java-program (NeoOffice står nästan still) och andra prestandatjuvar. Det är lite märkligt att se ens billiga bärbara MacBook springa i cirklar runt en G5.

Det är inte min erfarenhet av G5orna. Annat än dåliga prestanda/watt då.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

G5 är snabbare på PPC-program och kan köra Classic (men inte OS9).

Huh ?!

Classic ÄR OS 9 !!!

Ah, eller du kanske menade BOOTA OS 9...

Ursprungligen av LCR:

Huh ?!

Classic ÄR OS 9 !!!

Ah, eller du kanske menade BOOTA OS 9...

Emulerat på en VM...

edit: Damn du var för snabb

Ah, I C...

Jag har en 2x2GHz fast det är så tradigt att packa och skicka...

Se helst till att undvika de äldre G5-orna med det usla grafikkortet Nvidia GeForce FX 5200 (64 MB). Men skall du bara köra CS-paketet så spelar ju grafiken iofs inte så stor roll.

Jag sitter på jobbet med en snart fem år gammal G5 2x1,8, 3 GB RAM med Tiger som arbetsstation för främst ArchiCAD 10 och CS2. Visst skulle det sitta fint med en ny MacPro men allt rullar på helt OK.

Nu blev det en Powermac G5 Quad Core (2,5Ghz x 4) med 8 GB ram och 500 hd till ett riktigt bra pris. Så jag är nöjd och väntar på leveransen på måndag

Nu blev det en Powermac G5 Quad Core (2,5Ghz x 4) med 8 GB ram och 500 hd till ett riktigt bra pris. Så jag är nöjd och väntar på leveransen på måndag

Kan säga att det är en riktigt jävla trevlig dator på ren svenska. Hade behållt den om den hade fixat Snow Leopard.

Grattis till köpet

"friskt vågat" etc...

att köpa en G5 quad är lite som att köpa en trisslott;
antingen drar man en nitlott då kylaren går sönder och hela maskinen går till kass,
eller tuffar den på som man hoppats på (eventellt med en tur till verkstaden) - ungefär som 25/50kr-vinsterna,
och i vansinnigt sällsynta skrapar man fram tre klöver, då burken pajar men man får en ny mac pro i stället.

(ja - det har hänt: PowerMac G5 Coolant Leaks/Repairs)

Skrämselpropaganda!
Nä, men jag har ett bra avtal med företaget som säljer den så jag har en bra garanti mot problem på hårdvaran. Så förhoppningsvis blir det ett smärtfritt köp...

Ursprungligen av gabriela:

"friskt vågat" etc...

att köpa en G5 quad är lite som att köpa en trisslott;
antingen drar man en nitlott då kylaren går sönder och hela maskinen går till kass,
eller tuffar den på som man hoppats på (eventellt med en tur till verkstaden) - ungefär som 25/50kr-vinsterna,
och i vansinnigt sällsynta skrapar man fram tre klöver, då burken pajar men man får en ny mac pro i stället.

(ja - det har hänt: PowerMac G5 Coolant Leaks/Repairs)

Skriv gärna lite om hur den presterar med alla CS-program igång med stora (tryck) filer osv.

Tack.

1
Bevaka tråden