Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gmail nu med push för Windows Mobile och iPhone/iTouch

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Äntligen finns gmail med push, det var verkligen på tiden.

Official Gmail Blog: Push Gmail for iPhone and Windows Mobile

Jag såg det nyss och jag tycker också att det var på tiden men har någon fått det att fungera? Jag lyckas inte...

Update: Det tog tid... men det börjar fungera en aning sporadisk...

Jag lyckas inte heller så bra, kan inte ta emot mail, får se om en stund hur det funkar.

Tack för tipset! Äntligen!

Det kanske är på tiden att jag flyttar över min mail med egen domän till Gmail. Hatar verkligen Squirrelmail, men eftersom jag nästan aldrig använder webbmailen så har jag inte orkat ta mig tid att göra det än.

Det verkar som den första synken tar tid... lång tid... men det kommer så sakteliga in till telefonen

Verkar som om Google har problem med sina servrar. Ibland funkar det och ibland inte. Jag har fått gmail att funka, ibland, men kalendern får jag inte att funka Är det någon som vet om Google har lagt in så att man kan synka kontakt grupper?

Servrarna verkar som sagt ö v e r b e l a s t a d e!!
Rapportera gärna hur det går gott folk.
Jag gav upp och testar om några dagar....

Nu fungerar det som det ska fast som jag skrev, första synken tar tid, alla vill väl prova nu.

Men nya mail plingar in direkt. Dock så har fortfarande appar såsom GPush ett existens berättigande eftersom de visar mailet och inte bara ett plingljud.

Nu verkar allt funka som det skall. Ja det är lite trist att man inte kan få en liten förhandstitt på sitt mail. Men men inget att göra, är iaf super nöjd över att äntligen fått riktig push till Gmail. Men ingen som vet om man kan synka kontaktgrupper?

Ursprungligen av Helmot:

Men ingen som vet om man kan synka kontaktgrupper?

Nej, google sync stödjer tyvärr inte kontakgrupper (ännu). Läste om det och de skrev att det var en funktion de önskade införa dock. Så förhoppningsvis så kommer det sen!

Ja, segt verkar det gå. Igår gav den bara felmeddelande idag så kommer i alla fall mail upp. Dock inte alla mail ännu, men det kommer förhoppningsvis.

Det jag än så länge upptäckt som jag stör mig på är att jag får upp alla mappar. När jag körde via IMAP kunde jag säga åt den att skita i vissa mappar (tex all mail, trash) nu kommer alla dessa upp. Känns onödigt att behöva se alla dessa. :-/ Ska dessutom bli intressant att se om jag får samma problem som jag hade med mail innan jag lyckades avaktivera vissa mappar. Där stod det hela tiden att jag hade dubbelt olästa mail då den räknade både "inbox" och "all mail", dvs varje mail två gånger.

Det här med att det bara är stöd för ett Exchange-konto är störande och jag tänkte först att Apple var lata. Men lite efterforskning visar att de flesta produkter som stödjer Exchange bara hanterar ett konto. Till och med Microsoft Outlook!

(Stöd för flera konton är enstor nyhet i kommande Outlook 2010.)

Så om inte ens Microsoft fixar stöd för detta i alla sina produkter, då kanske det inte är så lätt heller för Apple?

Överhuvudtaget så känns Exchange från Microsoft som en konstig lösning för kommunikation mellan produkter från Apple och Google, två företag kända för att använda öppna standarder i första hand (ja, även Apple är kända för att göra det). Finns det verkligen ingen motsvarande lösning till Exchange som är öppen standard?

Ursprungligen av Adrian B:

Överhuvudtaget så känns Exchange från Microsoft som en konstig lösning för kommunikation mellan produkter från Apple och Google, två företag kända för att använda öppna standarder i första hand (ja, även Apple är kända för att göra det). Finns det verkligen ingen motsvarande lösning till Exchange som är öppen standard?

Ja, när du säger det är det ju faktiskt konstigt att Google inte ens försökt komma med egen lösning. De borde ju har gjort en "öppen version av exchange" med en massa extra funktioner och godis... Skumt som sagt.
Man kan ju hoppas de gör det så småningom.

Ursprungligen av Adrian B:

Överhuvudtaget så känns Exchange från Microsoft som en konstig lösning för kommunikation mellan produkter från Apple och Google, två företag kända för att använda öppna standarder i första hand (ja, även Apple är kända för att göra det). Finns det verkligen ingen motsvarande lösning till Exchange som är öppen standard?

För Apple handlar det om att företag använder det, det är ju ett stort säljargument om man ska köpa in telefon till företaget. Apple verkar inte heller vilja konkurrera med Microsoft, deras MobileMe är "exchange for rest of us".

För Googles del vet jag inte, kanske handlar om bekvämlighet och att Exchange redan stöds av alla program och telefoner?

Jag skulle vilja se en fri och gratis tjänst att använda, men hittar inte någon sådan, kanske är för att Microsoft har patent? Vet ej.

Ursprungligen av Patrik D:

För Apple handlar det om att företag använder det, det är ju ett stort säljargument om man ska köpa in telefon till företaget. Apple verkar inte heller vilja konkurrera med Microsoft, deras MobileMe är "exchange for rest of us".

För Googles del vet jag inte, kanske handlar om bekvämlighet och att Exchange redan stöds av alla program och telefoner?

Jag skulle vilja se en fri och gratis tjänst att använda, men hittar inte någon sådan, kanske är för att Microsoft har patent? Vet ej.

Ja, jag tror alla skäl du tar upp kan vara tänkbara, men det känns bara väldigt olikt både Apple och Google.

Att Apple har stöd för Exchange i sig är förstås för att få en fot in på allvar i företagsvärlden, men inget skulle ju hindra varken Apple eller Google från att *också* använda ett alternativt sätt om det fanns. Så jag antar att det inte finns helt enkelt.

CalDAV och IMAP är ju bra tekniker i sig, men inte samma helhetslösning som Exchange.

Någon som fått det att funka med Google apps-konto?
Det ska ju tydligen gå om man går in och aktiverar Google sync i sin dashboard. Enable Google Sync via ActiveSync - Google Apps Help

Försöker aktivera kontot i min iphone men den stannar vid "Verifierar Exchange-kontoinformation" sen kommer jag inte längre.

Ursprungligen av peacerich:

Någon som fått det att funka med Google apps-konto?
Det ska ju tydligen gå om man går in och aktiverar Google sync i sin dashboard. Enable Google Sync via ActiveSync - Google Apps Help

Försöker aktivera kontot i min iphone men den stannar vid "Verifierar Exchange-kontoinformation" sen kommer jag inte längre.

Nu är jag lite dålig på det här, men jag skall iaf försöka för jag fick igång det själv, när du menar "Verifierar Exchange kontoinformation" menar Du då att Du är inne i iPhonens inställningar för Exchange eller hur menar du?

Nu lossnade det. Kom vidare helt plötsligt.

Tråkigt dock att man bara kan använda ett exchange-konto samt att det inte finns några avancerade alternativ som man hade innan. Inget fält för "Prefix för IMAP-sökväg" som är rätt bra att ha till google apps och gmail.

Ursprungligen av peacerich:

Nu lossnade det. Kom vidare helt plötsligt.

Tråkigt dock att man bara kan använda ett exchange-konto samt att det inte finns några avancerade alternativ som man hade innan. Inget fält för "Prefix för IMAP-sökväg" som är rätt bra att ha till google apps och gmail.

Oj nu blev det avancerat, vad betyder det

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2009-09-23 13:06

Testade igår, och som sagt gick det inte snabbt. Vilket antagligen berode på överbelastning.

Körde med kalendersync med men såg ingen skillnad på olika kalendrar ex hem, jobb mmm....

Testade en gmail push app frpn App Store ist, funkar ju super!!! Och bättre batteri (och mindre MS i luren )

Ursprungligen av Pascoe:

Testade igår, och som sagt gick det inte snabbt. Vilket antagligen berode på överbelastning.

Körde med kalendersync med men såg ingen skillnad på olika kalendrar ex hem, jobb mmm....

Testade en gmail push app frpn App Store ist, funkar ju super!!! Och bättre batteri (och mindre MS i luren )

Namn på den appen?

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2009-09-23 13:14

Gpushed. Finns ett par andra. En som fått väldigt blandade recentioner. Kan iaf bekräfta att denna funkar klockrent!!! (även med ÖÄÅ)

Jag antar att du menar GPush:)

Den fungerar bättre nu. Sedan så finns åtminstone G-Push Mail också.

Just nu kör jag med Gpushed eftersom den har "Do not disturb" men både G-Push Mail och GPushed tar betalt per månad och då tror jag att jag kör på GPush istället

Kombinationen "push app" och exchange push gör att mailen är redan nerladdade när jag öppnar appen så jag tjänar några sekunder varje gång;)

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2009-09-23 14:47

Va tar de betalt per månad? Det hade jag missat helt!!!!
Jo du tjänar nån sekund, men förlorar mycket i batteri....

EDIT: Står iaf på appstore att Gpushed inte tar betalt per månad eller något extra utöver de 15kr appen kostar

Nej, du har rätt... men jag är nästan 100% övertygad om att det stod...

Det var ju bra, bara synd att de inte har med integrationen med mail.app i senaste releasen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-23 20:59

Värst vad många stör sig på att det står "Exchange" till stödet... saken är att de stöder ett protokoll som MS tog fram som gör det möjligt för tredjeparts mjukvara kan ansluta till deras mailservrar och ändå få samma stöd som deras egna Outlook/Entourage. Att sen Google och Apple väljer att använda namnet är nog en licensfråga tror jag...
Protokollet heter Web Services om jag inte missminner mig.

Sen om man verkligen verkligen vill klaga på att det faktiskt är MS bakom så kan ni väl visa nån lösning funkar bättre... Exchange har trots allt sopat banan de senaste +10 åren...

Nog om det nu, ja, jag är också less på att man bara kan ha ett MobileMe och ett Exchange och inte fler... men jag tror det kommer.

Ursprungligen av Trineo:

Värst vad många stör sig på att det står "Exchange" till stödet... saken är att de stöder ett protokoll som MS tog fram som gör det möjligt för tredjeparts mjukvara kan ansluta till deras mailservrar och ändå få samma stöd som deras egna Outlook/Entourage. Att sen Google och Apple väljer att använda namnet är nog en licensfråga tror jag...

Google använder inte "Exchange" som namn så vitt jag vet, utan ActiveSync som är själva synktekniken.

Jag stör mig inte alls på att Apple använder Exchange, jag tycker det är jättebra att göra det lättare för företag att använda Apples produkter och det går inte att förneka att man måste stödja MS-produkter för att göra detta. (Däremot stör jag mig på att det bara finns stöd för ett Exchange-konto, vilket gör att man t.ex. inte kan använda push för mejl i iPhone från flera Gmail-konto.)

Men jag är lite förvånad över att det inte finns någon öppen teknik som motsvarar Exchange i andra sammanhang. Som t.ex. att synka kontakter, kalendrar och epost mellan en iPhone och Google Apps. Google är ju t.ex. väldigt måna om att använda öppen teknik. Till exempel så använder Google det mycket mindre kända, men öppna, Jabber-protokollet för Google Talk istället för att t.ex. licenserna MSN (om nu det ens går).

Är det någon som har en aning hur brev som flyttas till papperskorgen etc hanteras nu om man kör Gmail som push?
När jag raderar ett meddelande från inkorgen, flyttas det till papparskorgen och ligger där för alltid?

Ursprungligen av theplague:

Är det någon som har en aning hur brev som flyttas till papperskorgen etc hanteras nu om man kör Gmail som push?
När jag raderar ett meddelande från inkorgen, flyttas det till papparskorgen och ligger där för alltid?

Menar du på iPhone, Webmailen eller på dator med prorgram?

Patrik:
Överallt egentligen.

Bevaka tråden