Är elektronikkedjornas försäkringar något att ha?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Varberg
  • 2009-09-22 15:06

Ny MBP ska inhandlas. Tidigare har jag handlat från Applestore men denna gången tänkte jag handla över disk, dels för kortare leveranstid och dels för servicen.

Macforum i Göteborg ligger mig närmast, men jag har även kikat in på Elgiganten och OnOff som ligger här i Varberg.
Vet att många är motståndare till dessa försäkringar som erbjuds, men vad är egentligen haken?

Självrisken är nästan noll på båda, och fördelen är ju att datorns värde inte minskar med åren.

Så varför borde jag köpa av t ex Macforum istället för en av elkedjorna?
Är försäkringen värd ca 2000 kronor, eller är det bara bluff o båg?

Jag har ändrat trådens rubrik till något som jag tycker bättre motsvarar inläggets frågeställning.

(tidigare rubrik: "Val av återförsäljare")

/Mod

• Medlem
  • Örebro
  • 2009-09-22 15:53
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-09-22 15:54

Du kommer få massor med olika åsikter om detta.

Min inställning är den att Apple Care är ett sätt (för den late) att slippa en lång och ofta misslyckad kamp mot Apples återförsäljare vid fel på produkten. Man lämnar in och får det reparerat utan ifrågasättande. Detta med förutsättning att man inte spillt vätska över den eller tappat den i golvet eller liknande. Försäkringsskyddet hos andra försäkringsgivare kan ge ett bredare skydd, t.ex. att du tappat den eller råkat förstöra den på annat sätt, men detta drulle-moment kan även täckas av hemförsäkringen. Andra försäkringsgivare än Apple kan också ha en självrisk vilket AppleCare inte har. I Apple Care ingår också telefonsupport under tre år. En annan finess med Apple Care är att du inte behöver teckna det vid inköp utan man har ett år på sig att bestämma sig. Apple Care kan köpas på ebay för en lägre kostnad. Av någon anledning tillåter Apple uppenbarligen det.

Ursprungligen av planB:

En annan finess med Apple Care är att du inte behöver teckna det vid inköp utan man har ett år på sig att bestämma sig. .

Dett gäller endast från inköpsdatumet. I övrigt är det innan den vanliga garantitiden går ut som gäller. En sak som också då är viktig. Regga din burk direkt efter inköp hos Apple. Annars måste man skicka in kvitton (via fax) för att bevisa när man har handlat sin burk.

Jag vet inte hur många tusenlappar jag har handlat elektronik för dom senaste tio åren. Det är minst 100.000 kr, kanske uppåt 200.000 kr. Jag resonerar att om jag hade köpt en försäkring varje gång jag blivit erbjuden en, hade jag lagt ut ytterligare många tusenlappar bara i försäkringar.

Mina reklamationsärenden så här långt har varit ytterst få och alltid inom garantitiden. Jag räknar med att om en produkt jag köper går sönder dagen efter garantitiden löper ut, så kan jag köpa en sprillans ny produkt och ändå ha sparat pengar mot vad alla försäkringar skulle kostat mig genom åren.

Det är klart att jag skulle kunna ha otur och snabbt hamna i ett läge då en tilläggsförsäkring hade räddat mig. Men samtidigt har jag en hemförsäkring och även om självrisken kostar och försäkringsbolaget räknar med en ofördelaktig värdeminskning, så kan jag lätt lägga dom pengarna med tanke på ovan nämnda uträkning.

Totalt sett hade alltså alla tilläggsförsäkringar kostat mer än vad jag har utnyttjat på tio år hittills.

jag tycker försäkringar på datorer är totalt onödigt. Apple Care är som sagt ett bra tillägg men skulle aldrig teckna en försäkring på elgiganten etc. Du kan ju alltid köpa den på Media Markt, de erbjuder ju inga försäkringar på datorer, men Apple Care har de. Dessutom har du då 30 dagars prisgaranti om de mot förmodan skulle sänka priset en 500-ing eller dylikt under en kort period efter det att du köpt datorn.

Apple Care är ju dock ingen försäkring, utan en tillägsgaranti som gäller för reparationer upp till 1000 kr (enligt villkoren, som dock inte stämmer i verkligheten). Om du vill ha försäkring på burken, kontakta ditt vanliga försäkringsbolag istället.

1
Bevaka tråden