Frågor angående möjligt köp av Mac Pro

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-09-20 23:43

Hej!

Jag har sedan 2 år tillbaka ägt en iMac. Då stod valet mellan Macbook och iMac.

Nu har jag suttit o funderat länge på att jag skulle skaffa mig en Macbook Pro 15". Men har kommit till insikt att det jag saknar mest med min iMac är uppgraderingsmöjligheterna. När jag köpte min iMac så intalade jag mig själv litegrann att jag inte spelade så mycket spel. Men har nu i efterhand insett att jag hade fel. Är fortfarande sugen på bärbar men att byta mac vartannat/vart tredje år pga grafikkortet inte är bra nog känns bara som att slänga ut onödiga pengar. Så då föddes mitt intresse av Mac Pro. En givetvis dyrare dator men i det långa loppet kanske billigare. Så nu har lite frågor om den.

Vad anser ni om livslängden på den nuvarande Quad-core (orginalkonfiguration)? Då grafikkort går att byta och RAM går att uppgradera så är det väll mest processorn som är av störst betydelse. Då jag själv tycker att jag har nöjt mig mycket bra med den core2duo som jag har i min iMac. Så tycker jag ju att en Quad-core borde räcka länge och väl. Men jag har inte riktigt hängt med i processorutvecklingen. Men det känns som att dagens spel knappt använder sig av de 2 kärnorna som jag har idag.

Nästa sak är ju sen ändå angående grafikkortet. Eller snarare dens slot. Hur länge kommer PCI-Express hålla sig?

Och sen angående RAM, hur länge håller sig 1066 MHz minnen?

Hur väl är stödet för SSD diskar utvecklat på en Mac Pro? Kommer hårddiskracken och kablage etc hålla sig?

Går Timemachine att använda på en intern hårddisk? eller måste man har extern för det?

Jag tackar för all info och tankar som ni kan ge mig angående detta dilemma

Älskar mac över alla andra datorer men känner att det kan bli dyrt att hålla sig up-to-date iallafall när det kommer till spel. Så om detta köp av Mac Pro kan hjälpa i framtiden så är jag beredd på att ta den kostnaden som en Mac Pro + skärm kostar.

Tack på förhand.
MVH Paul

• Medlem
  • Halmstad
  • 2009-09-20 23:56

Varför måste du spela på en Mac? Känner ingen som är så Mac-only att han inte kan ha en PC för detta syfte.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-21 00:33

Håller med!

Skaffa en konsol, eller möjligtvis en sån där läcker hembyggd pc med neonljus och plexiglas för spelandet?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-21 07:12

Om du inte är ekonomiskt oberoende så tycker jag att du ska välja bort Mac Pron som speldator. Köp en macbook och köp en pc för att spela på. Utbudet med grafikkort till Macen är väldigt begränsade och dessutom de mycket dyrare än till pc.

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-09-21 07:50
Ursprungligen av jawa:

Om du inte är ekonomiskt oberoende så tycker jag att du ska välja bort Mac Pron som speldator. Köp en macbook och köp en pc för att spela på. Utbudet med grafikkort till Macen är väldigt begränsade och dessutom de mycket dyrare än till pc.

Aha ok så det är ändå sen bara vissa grafikkort som fungerar med mac? Vad beror detta på? Är det för att det inte finns "drivrutiner" eller är det hårdvaran som är annorlunda också?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-21 08:45

Firmwaren är annorlunda. Det går att flasha om vissa pc-kort. Finns lite trådar om det här.

1
Bevaka tråden