Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket filsystem för USB till Windows och OS X med filer +4GB?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vill kunna använda använda min USB smärtfritt på Windows och mac samt kunna lagra filer över 4 GB. FAT 32 klarar max ca 4GB men har hört att man kan installera drivrutiner på mac för att kunna läsa NTFS. Fungerar det bra eller finns det bättre filsystem för mitt behov?

Kör Windows 7 på min ena dator och Leopard på den andra. Finns något formateringsalternativ som heter exFAT i Windows. Fungera det i OS X?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-09-19 14:50

Din externa USB Hårddisk antar jag att du pratar om.

Om det läses via USB eller nätverk så spelar det väll ingen roll vad hårddisken är formaterad till?

Hade för mig att det gällde bara nätverksdiskar men för en vecka sen skulle vi lägga över lite bilder från en kompis dator och använde hans externa USB hårddisk som han har haft till sin windows dator. Och den fungerade hur bra som helst för min dator. Både att läsa o skriva.

Men jag kan ha fel dock

Ursprungligen av Kajan:

Din externa USB Hårddisk antar jag att du pratar om.

Om det läses via USB eller nätverk så spelar det väll ingen roll vad hårddisken är formaterad till?

Hade för mig att det gällde bara nätverksdiskar men för en vecka sen skulle vi lägga över lite bilder från en kompis dator och använde hans externa USB hårddisk som han har haft till sin windows dator. Och den fungerade hur bra som helst för min dator. Både att läsa o skriva.

Men jag kan ha fel dock

Nej det är ett USB-minne på 16GB med filer över 4GB. Märkte dock att Leopard klarar av NTFS utan problem

Ursprungligen av xtreme79:

Märkte dock att Leopard klarar av NTFS utan problem

Ja, den klarar att läsa. Men inte skriva. Har du försökt lägga till en fil?

Men det finns program som gör att Macen även kan skriva till NTFS. Se här t.ex:
http://www.99.se/datalagring-lagringsmedia/229682-ntfs-nu-aeven-skrivbart-till-med-mac-os-x.html

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2009-09-19 16:32
Ursprungligen av Kajan:

Din externa USB Hårddisk antar jag att du pratar om.

Om det läses via USB eller nätverk så spelar det väll ingen roll vad hårddisken är formaterad till?

Hade för mig att det gällde bara nätverksdiskar men för en vecka sen skulle vi lägga över lite bilder från en kompis dator och använde hans externa USB hårddisk som han har haft till sin windows dator. Och den fungerade hur bra som helst för min dator. Både att läsa o skriva.

Men jag kan ha fel dock

Rättelse: Om man laddar filer över nätverk spelar det ingen roll. Huvudsaken är att datorn som disken är kopplad till kan läsa och skriva till filsystemet. Ska du köra direkt via USB är det dock viktigt att datorn/enheten du kopplar usb-minnet till klarar filsystemet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-09-19 16:23

Då har det löst det sig alltså?

HFS+ eftersom Boot Camp-drivarna på Snow Leopard DVDn ger Windows möjlighet att läsa och skriva HFS+-formatterade diskar.

Senast redigerat 2009-09-24 13:46
  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2009-09-24 13:52
Ursprungligen av hansfilipelo:

HFS+ eftersom Boot Camp-drivarna på Snow Leopard DVDn ger Windows möjlighet att läsa och skriva HFS+-formatterade diskar.

Så man kör bara in SN DVDn i vilken PC som helst så kan man installera drivers för HFS+ ??

Sitter med en extern HD som är på 1TB.
Problemet är att den ska kunna läsas av både Mac och Windows.
Finns det något filsystem som fungerar, som redan påpekats är FAT32
inte ett alternativ. Jag såg även att det fanns en länk till en urgammal
tråd om kommersiella program som gör att Macen klara NTFS.
Men gäller detta fortfarande, dvs tredjepartsprogram eller finns det
en lösning i systemet.

Martin

Ursprungligen av martinator:

Jag såg även att det fanns en länk till en urgammal tråd om kommersiella program som gör att Macen klara NTFS.

Ja, usch och fy, vilken gammal tråd. Den är ju två år gammal. Den kan man ju inte ens skumma igenom. Och klicka på länkarna där, och leta sig fram till nuvarande versioner av de programmen, det går ju inte heller.

Men skämt åsido, så ryktades det att Snow Leopard skulle få fullt stöd för NTFS, och enligt vad jag läst så fanns detta stöd i några tidiga utvecklarversioner av Snow Leopard. Men tydligen togs detta bort i senare versioner.

Så tills vidare får man nog hålla tillgodo med tredjepartsprogram, t.ex:
NTFS-3G for Mac OS X (gratis)
Paragon NTFS for MAC® OS X ($19.95)

Senast redigerat 2009-09-24 14:36
1
Bevaka tråden