Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljus 4 cm prick i bakgrunden på skärmen?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-09-16 19:35

Hej! Har hittat en skum, ljus prick kanske 3-4 mm, som ligger "bakom" skärmen, men lyser igenom på min vita iMac 20" 2.16ghz. Den lysar starkare när jag tittar lite underfrån på datorn. Är detta ett "fel", eller har den alltid funnits där utan att jag märkt det? Fick för mig att det var någon sensor, men det borde jag sett innan.

Finns film här: http://web.comhem.se/spacedebree/prick.mp4

Vad sjutton är det??

/Fredrik

  • Medlem
  • 2009-09-16 21:10

Stör mig mer och mer, nu när jag väl har hittat pricken att störa sig på, såklart. Hm.

/fredrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-17 09:02

ingen aning, är det en alu iMac eller en gammal vit?

  • Oregistrerad
  • 2009-09-17 09:19

Ser ut som tryckskada tycker jag.

  • Medlem
  • 2009-09-17 10:10

Det är en vit iMac. Nej, tryckskador uppstår inte av sig själv vad jag vet. Rör aldrig skärmen. Det är liksom "bakom" själv skärmen. Rör jag huvudet och tittar från olika vinklar så är "pricken" statisk medan det framför, grafik etc. rör sig. Nästan som en holografisk effekt.

/Fredrik

Jag har likadant och på ungefär samma ställe, men på en 20" fristående Apple-skärm. Ingen aning om vad det är eller vad göra åt det.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-09-17 13:02

Kanske det kan vara något med backlighten på skärmen som ställt till det?

  • Oregistrerad
  • 2009-09-17 17:26

Då är det förmodligen backlighten som lyser igenom panelen, frågan är hur "hålet" uppstått?

Citat:

"I heard that these defects "just appear". i believe its due to uneven gel across a small area of the lcd."

  • Medlem
  • 2009-09-21 16:38
Ursprungligen av Iphone77:

Då är det förmodligen backlighten som lyser igenom panelen, frågan är hur "hålet" uppstått?

...och inget som går på garantin så här långt efter förstår man... *suck*

/Fredrik

  • Medlem
  • 2009-09-17 19:14

Himla skumt, har ju inte ens rört skärmen mer än jätteförsiktigt med en antistatduk. Känns surt.

/Fredrik

  • Medlem
  • 2009-09-17 19:14

Nån som känner nån tekniker på Apple som kanske kan luska bakvägen? Hm.

/fredrik

  • Medlem
  • 2009-09-24 21:20

Tror ni man kan få någon hjälp från Apple? Vad är felet tror ni, går det att åtgärda eller är det helt ny skärm eller ny dator som gäller. Problemet stör ju inte i min arbetsvardag, men det är ju irriterande såklart.

/Fredrik

  • Medlem
  • 2009-10-02 22:23

*poff* Plötsligt är problemet bara borta! Hm...

/Fredrik

1
Bevaka tråden