Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverksskrivare åts upp av snöleoparden

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-16 16:16

Hej!

Jag sitter på ett kontor där vi är ett gäng frilansare/småföretagare och ingen har egentligen koll på nätverket.

Vi har en skrivare, en Toshiba estudio 3511, som är ansluten till routern. IP-adressen är xxx.xxx.1.200.

Min MacBook (en gammal svart) är ansluten trådlöst via en Time Capsule som är kopplad till routern.

Innan har det inte varit några problem att hitta skrivaren, men när jag installerade Snow Leopard försvann inställningarna. Är det någon som har en enkel lösning på problemet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-16 19:41

Om jag har förstått rätt så är det tänkt, från Apples sida, att det skall vara så. Snow Leopard kräver lite ändra drivrutiner. Om du antingen hämtar drivrutinerna från Apple eller från tillverkaren av skrivaren och installerar borde det gå bra.

Apples ny drivrutiner borde finnas med på Snow Leopard DVD:n.

Lycka till !

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-16 20:57

Finns ingen ny på DVD:n. Senaste versionen är till Mac OS X 10.3. Hittade den här: Sök drivrutiner
Kan vara så att den fungerar om du installerar den.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-17 10:16

Tack, dom har jag testat, men det verkar inte ge någon utdelning. Tidigare dök ju skrivaren upp som förval, men nu finns där bara PDF-skrivaren.

Nu har jag lagt till den som IP-skrivare, testat IPP, LPD och HP, men inget funkar med de senaste drivrutinerna från Toshiba. Är det bara att vänta tills Toshiba fattar att Apple släppt nytt?

Du kan prova att installera Rosetta om du inte har gjort det (finns under "optional installs", "anpassad installion" e.d. på Snow Leopard skivan). Jag har lyckats få några äldre dirvrutinaer att fungera under 10.6 genom Rosetta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-17 14:09

Hej!

Rosetta är installerad utan förbättring. Tyvärr, men tack ändå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-17 16:53

Har du mailat och frågat?

  • Medlem
  • 2009-09-17 18:20

Var det genom AppleTalk du kopplade dig mot skrivaren innan? Detta är borttaget i 10.6, är du säker på att skrivaren fungerar med ip. Här kan du få hjälp: How-To: Resurrect Your AppleTalk Printer in Snow Leopard

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-18 16:24

Det kan nog varit AppleTalk jag använde innan. Nu är tonern slut i skrivaren, men HP JetDirect verkar ge ngn respons iaf. Jag får testa på måndag igen. Tack så länge, jag återkommer.

1
Bevaka tråden