Mac för videoredigering

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-09-15 12:26

Hej!

Ska nu köpa en ny mac efter att min förra Macbook pajat.
Nu är frågan om jag ska köpa den billigaste varianten av Macbook Pro 13,3 eller den gamla varianten av Macbook (eftersom den nya saknar firewire).

Hur mycket bättre är Pro i jämnförelse till den vita macbooken? Hade den vita tidigare och det har fungerat bra att redigera på den (bortsett från att skärmen är lite liten). Tänkte grafik mässigt.. Har hört någonstans att Pro ska vara bättre för sådant.. Frågan är dock om det är värt de 2000 kronorna extra?

Vad jag egentligen undrar är väl om det är värt de extra pengarna för macbook pro i mitt syfte.

Vad tror ni?

Ursprungligen av etga:

...eftersom den nya saknar firewire...

Den vita MacBooken har Firewire (400)

Du har nog blandat ihop det med den gamla aluminium-MacBooken - den saknade Firewire.

Den nya aluminium-MacBooken, som numera heter "Pro", har Firewire (800).

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-09-15 15:58

Nej... de nya macbookarna i aliminium har ingen firewire över huvudtaget. Men ja det stämmer att den har firewire 400, macbook pro har fw 800. Vad är skillnden mellan 400 och 800?

Ursprungligen av etga:

Nej... de nya macbookarna i aliminium har ingen firewire över huvudtaget. Men ja det stämmer att den har firewire 400, macbook pro har fw 800.

Nej, du har fel. Du får nog studera Apples sortiment igen.

Det finns inga MacBookar i aluminium längre!
Aluminium-modellen heter numera MacBook Pro, och den har Firewire 800.

Det har funnits en MacBook i aluminium, utan Firewire - men den modellen finns inte längre.

Det finns bara en modell av MacBook, och det är den vita, och den har Firewire 400.

Ursprungligen av etga:

Vad är skillnden mellan 400 och 800?

Hastigheten.

Senast redigerat 2009-09-15 16:43
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-09-15 16:39

Etga: Finns en ganska beskrivande artikel på wikipedia.se gällande hastigheter mellan FW400 och 800. Kort sagt kan 400 jämföras med USB2.0, 800 är betydligt snabbare.

Länk: Firewire - Wikipedia

Trådskaparen: Vad för typ av videoredigering är det tänkt att genomföras? Gör själv mycket redigeringar på en MBP 15", då gäller det HD-redigering, konvertering samt tunga animationer. Ska du bara klippa youtubeklipp så räcker den vita Macbooken mer än väl.

Ursprungligen av heinz_p:

/.../ redigeringar på en MBP 15", då gäller det HD-redigering, konvertering samt tunga animationer./.../

Är i hugget att köpa en MBP 15". För bla redigering av tunga bilder samt video. Vilken MBP har du? Den för 18', 20', eller 22' ?

Lutar väl åt den billigaste för min del, men funderar på om det gör stor skillnad i redigering om man tar mellanmodellen med bättre processor & dubbla grafikkort...

1
Bevaka tråden