Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer inte ”ner” från stora skärmen till den lilla...

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det inställningar i OSX (10.6.1) att göra för detta?

Från min externa 23"-skärm måste jag befinna mig med musen i mitten av skärmens nedre kant för att kunna fortsätta ner till MacBook-skärmen. De ca 10 cm av skärmens nedre kant mot sidorna fungerar som ett ogenomträngligt golv.

Går detta att ändra så att hela den stora skärmens nedre kant har genomsläpp till MacBook-skärmen?

Fler närliggande frågor:

Går det att ställa in så att MacBook-skärmen är nedsläckt och Docken placerad längs den externa skärmens nedre kant? Hittar inga sådana inst.möjligheter i Systeminställningar.

Vet inte om jag fattat vad du är ute efter helt rätt men försöker svara:
Den interna och externa skärmen förhåller sig till varandra så som upplösningarna förhåller sig till varandra. dvs har du en extern skärm med 1920x1080 och en 13" MB-skärm med 1280x800 och lägger dem på varandra så kommer det alltså "saknas" 280pixlar bredd, dvs där finns inte det andra skärmen. Precis som du hade ställt två olika stora skärmar bredvid varandra.

Positioneringen av hur skärmarna förhåller sig till varandra påverkar var du får denna "döda" yta. Så svaret på första frågan är; nej, om du inte ändrar den externa skärmens upplösning.

Så vitt jag vet kan du inte få den interna skärmen att slockna automatiskt men du kan ju lägga docken på den externa skärmen och sen bara sänka belysningen på de interna (använder du dessutom externt tangentbord och mus kan du ju köra i clamshell mode). När du har båda skärmarna inkopplade så kan du på den skärmen med docken välja "arrangement" under displays i systeminställningar. Där kan du dra den vita menyraden till den externa skärmen så kommer även dockan med. Och här kan du även positionera de två skärmarna som du vill.

Ursprungligen av Archangel:

Vet inte om jag fattat vad du är ute efter helt rätt...

Jodå, du fattade helt rätt. Tack för snabbt och bra svar. Synd bara att det inte verkar möjligt att få docken att ligga i underkant av den externa skärmen med mindre än att ha MB-skärmen bredvid den externa. Ska testa det, tror det kommer funka ok.

Tillägg: Märkte just när jag kopplade in min externa och lekte lite att dockan alltid vill hamna längst ned. dvs ifall du har den mindre skärmen rakt under (virtuellt alltså) så kommer docken hamna där även om du lägger menyraden på den stora. För att få docken på externa skärmen verkar man även behöva flytta lilla skärmen till en annan position, tex bredvid.

Om du ställer in det så att den externa skärmen är "under" den interna så bör det fungera.

1
Bevaka tråden