Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ipredator bästa inställningar / anslutningsproblem

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sedan några dagar kan jag inte ansluta till Ipredator VPN-server längre. Felmeddelandet enligt nedan. Det står inget speciellt i loggen heller, bara att det inte funkar.

Sat Sep 12 17:22:57 2009 : PPTP connecting to server 'vpn.ipredator.se' (93.182.150.2)...
Sat Sep 12 17:22:57 2009 : PPTP connection established.
Sat Sep 12 17:22:57 2009 : Using interface ppp0
Sat Sep 12 17:22:57 2009 : Connect: ppp0 <--> socket[34:17]
Sat Sep 12 17:23:27 2009 : LCP: timeout sending Config-Requests
Sat Sep 12 17:23:27 2009 : Connection terminated.
Sat Sep 12 17:23:27 2009 : PPTP disconnecting...
Sat Sep 12 17:23:27 2009 : PPTP disconnected

Jag har bredband från Bredbandsbolaget/Telenor och mellan min dators ethernet och Bredbandsbolagets låda sitter en DLink 804VN (som betyder just stöd för VPN).

Det har alltså fungerat bra förut.

När jag loggat in på mitt konto på Ipredators webbsite står det även att jag har tid kvar för det jag betalat. Mitt user/pass och adress stämmer.

Provat ta bort VPN-anslutningen och lägga till den igen.

Startat om allting, D-Link, min dator och Bredbandsbolagets låda.

Några ideer?

Bästa inställningar verkar förresten vara att under Systeminställningar > Nätverk > Ethernet, klicka "Avancerat..." > Ethernet och ställ in Konfigurera: Manuellt och sedan 1400 i rutan för MTU. Jag såg det i någon forumtråd på nätet.

Om någon vet bra andra inställningar så dela med er!

Ledsen om jag startat en onödig tråd, fick det att funka. Här är några saker jag gjorde, någon av dem var det som fick det att lira.

D-link VPN-inställningar On/Off verkar inte spela roll. Skall förmodligen vara av om jag tolkar hjälpen rätt.
D-link DMZ, var On förut, är Off nu, verkar funka med båda.
D-Link Firewall, lade upp en öppen port nr 1723 och det verkade lösa problemet. Tillåt alla IP-nummer utifrån (WAN), att gå till alla IP-nummer på "insidan" (LAN), och för alla typer av trafik (TCP/UDP/ICMP/* osv). Se bild.

Är ansluten nu när jag skriver detta, jippiii!

Edit: Asch då, när jag provade radera öppningen av port 1723 i brandväggen så funkade det fortfarande, alltså både med och utan öppen port i brandväggen. Då var det något annat alltså.

Är deras tjänst lanserad nu, eller är du beta-testare?

Man kunde anteckna sig på deras site att man var intresserad, jag gjorde det, fick en inbjudan med inloggningslänk, betalade och så funkade det bra till för några dagar sedan. Felet har förmodligen varit på min sida. Men jag verkar vara Beta-testare, det står så i mailet jag fick och det framgår av siten också: https://www.ipredator.se/

Ipredator lanseras idag, lagom till att FRA avlyssnar och lagrar all internettrafik från och med på tisdag, den 1 dec.

https://www.ipredator.se/

Jag är förresten en nöjd kund sedan sept.

1
Bevaka tråden