Vad betyder det att licensavtal saknas för begagnad iMac?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-09-12 14:43

Hej&Hå!

Hittade en iMac obruten (plastskydd och allt kvar) på en auktion. Lagligt, det är polisen som lämnat in den tillsammans med en massa andra grejer.

Det är en 24" 2.8/2*1G/500/SD/FCE/LE/M/SWE
Model A1225

Två gig ram kostar väl inte så mycket att uppgradera till fyra, och 500 GB hårddisk kan jag leva med. Utroppspriset är 2000:- plus 20 % till autionsfirman.
"Manual och licensavtal saknas." står det. Manual är ju stuntsamma, men vad menar de med licensavtal? Och jag undrar är hur gammal den är?

Calle S

Dom svamlar väl och tänker på en PC och Windows.
Alla Macar har installerat OS och licensen är så att säga inbyggd från fabrik. Det finns inga Macar utan licens. Inget att bry sig om - dom vet inte vad dom talar om helt enkelt. Dom förstår inte vad Mac är för något. Grattis, bra pris :-).

En del av serienumret är tillverkningsår och vecka. Vi har tidigare trådar om tillverkningsdatum, men de är inte lätta att hitta. Men här är den:

http://www.99.se/allt-om-mac/108886-tillverkningsdatum-pa-macen.html

Det finns en länk till en site där du kan knappa in ditt serienummer och få fram lite info.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2009-09-12 15:26

Tack!

Ok, om jag fattat det rätt; serienumret är W88050 och sedan ett gäng bokstäver. Vad jag kan se är den från 2008, då?

Vad är det för grafikkort? Kan jag koppla en extra 24"-skärm till den utan problem? Inte för att spela, utan bara att utöka arbetsytan i t.ex Photoshop.

Och det borde inte vara problem med Snow Leopard till den?

Är det krångligt att sätta i ytterligare 2 gb RAM?

Många frågor, sorry....!

Ursprungligen av Calle s:

Ok, om jag fattat det rätt; serienumret är W88050 och sedan ett gäng bokstäver. Vad jag kan se är den från 2008, då?

Det låter som om du inte hittade länken i inlägg nr 2 i tråden jag länkade till?

http://www.99.se/776780-post2.html

Klicka där det står "här" i tråden. Då kommer du till Klanten någonting. Knacka in serienumret och då skall det stå en massa saker om datorn där. Inte bara tillverkningsdatum.

Det är en 24" 2.8/2*1G/500/SD/FCE/LE/M/SWE
Model A1225

Kolla upp specarna på Mac Specs, Prices, Answers, & Comparison @ EveryMac.com - Est. 1996 så kommer du fram till alla svar du söker!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-12 15:48

Mac OS X (Snow Leopard)
Tvärtom, din dator kommer bara bli snabbare av Mac OS X 10.6.

Extern skärm
Funkar. Tänk på att du "bara" får 1920 x 1200 på din externa skärm om du kopplar in en digital. Runt 2000 x 1500 med en analog.

Minne
Väldigt enkelt att sätta in minne i den.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2009-09-12 15:49

Najs, tack!

Det är antingen den här: Apple iMac "Core 2 Extreme" 2.8 24-Inch (Al) Specs (Mid-2007 - 24" - N/A) @ EveryMac.com

eller:

Apple iMac "Core 2 Duo" 2.8 24-Inch (Early 2008) Specs (Early 2008 - MB325LL/A) @ EveryMac.com

Den ena har Core 2 Extreme och den senare Core 2 Duo. Vad är skillnaden, och hur ser jag vilken den jag är intresserad av har?

Tack på förhand!
Calle S

• Medlem
  • Norrköping
  • 2009-09-12 15:56

När jag sökte med Coconutldentity är den tillverkad mellan 28.01.2008 och 03.02.2008, så det verkar vara en Core 2 extreme och inte core 2 Duo.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2009-09-12 16:35

> acke
1920 x 1200 är perfekt eftersom jag vill ha samma upplösning på båda skärmarna.

Det jag undrar över nu, eftersom det verkar om den har Core 2 extreme; vad som skiljer mot Core 2 Duo. Bland annat lägre frontside Bus, 800 MHz mot 1066 MHz på nyare. Vad nu det innebär...!

• Medlem
  • Norrköping
  • 2009-09-12 18:32

Nä, den såg jag inte. Tack!

• Medlem
  • Norrköping
  • 2009-09-12 18:37

Nu verkar det vara Intel Core 2 Duo...!

Och den har två kortplatser för minne. PC2-5300 DDR2 SDRAM. Jag behöver alltså två stycken 2 gb. Vad kostar såna? Kollar på Dustin och lite annat, men jag blir bara förvirrad av alla olika minnestyper....!

Tack på förhand!
Calle S

• Medlem
  • Gislaved
  • 2009-09-12 19:19

Nu verkar det vara Intel Core 2 Duo...!

Och den har två kortplatser för minne. PC2-5300 DDR2 SDRAM. Jag behöver alltså två stycken 2 gb. Vad kostar såna? Kollar på Dustin och lite annat, men jag blir bara förvirrad av alla olika minnestyper....!

Tack på förhand!
Calle S

Runt 300kr st. Vad du ska titta efter är SO-DIMM PC2-5300 DDR2 667MHZ

• Medlem
  • Norrköping
  • 2009-09-12 19:23

Tack! Och det är inget svårt att byta själv, inte ens för en oteknisk drulle som jag?

...inget svårt att byta själv, inte ens för en oteknisk drulle som jag?

Helt omöjligt för oss att svara på, eftersom vi inte har en aning om hur oteknisk du är.

Men om du följer instruktionerna...
iMac (mitten 2007) och senare: Installera eller byta ut minnesmoduler
...så bör det inte vara några problem, även om man är lite oteknisk.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2009-09-13 11:31
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Helt omöjligt för oss att svara på, eftersom vi inte har en aning om hur oteknisk du är.

Men om du följer instruktionerna...
iMac (mitten 2007) och senare: Installera eller byta ut minnesmoduler
...så bör det inte vara några problem, även om man är lite oteknisk.

Ja, såg det där. Vinner jag budet tar jag ett djupt andetag, tillber Den Stora Minnesgudens nåd och försöker byta själv...!

• Medlem
  • Norrköping
  • 2009-09-13 21:30

Hej, kommer in lite sent i forumet, men kom bara att fundera på hur du vet att datorn överhuvudtaget fungerar? När man köper på auktion har man ju undersökningsplikt och köper i befintligt skick...:tveksam:.....garanti gäller i ett år sedan är man ju rökt....

• Medlem
  • Norrköping
  • 2009-09-14 17:57
Ursprungligen av Macpro:

Hej, kommer in lite sent i forumet, men kom bara att fundera på hur du vet att datorn överhuvudtaget fungerar? När man köper på auktion har man ju undersökningsplikt och köper i befintligt skick...:tveksam:.....garanti gäller i ett år sedan är man ju rökt....

Jag får lämna tillbaka den inom tio dagar om den inte funkar.

Såg en fiffig youtube-video så sent som igår av hur man lossar glaset på en iMac med tejp (det sitter tydligen fast magnetiskt). Men det är förstås inte där minnet sitter, men jag menar att en enkel sökning på internet eller youtube lär visa dig hur man gör. Har du provat det?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2009-09-13 09:30

Ja, hittade en guide på apple. Men jag ville bara veta om det är lönt att göra själv, eftersom jag är rädd att pajja minnena.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2009-09-15 10:15

Det blev ingen affär, någon bjöd 7800:-, vilket blir 9360:- med alla avgifter. Fortfarande ett bra pris, men inget super-klipp, dock.

Nåja, då blir det en ny när nästa generation kommer:-)

• Oregistrerad
  • 2009-09-15 12:24

Vilken auktionsförrättare var det?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2009-09-15 13:59

Norrköpings Auktionsverk. De är seriösa.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-19 16:14

Macpro som skrev ovan bor ju också i Norrköping och kom in och dissade i sitt första inlägg. Han/hon kanske köpte den

1
Bevaka tråden