Byta DVD-spelare i en iMac / Reklamera?

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-09-09 14:30

Min cd/dvd-spelare som är i princip oanvänd har gått sönder och det kommer
att kosta 3.700 spänn att få den reparerad, HELT sinnessjukt!

Datorn är för övrigt en Imac 20" cirka 1,5 år gammal...

Behöver jag säga att jag är lagom trött nu?

Vad har det med Mac-köp att göra? Hade inte en DVD-spelare i en HP kunnat gå sönder också...? Sen verkar du ha fått ett överpris...

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-09-09 14:57

Skillnaden är väl att man i en vanlig dator kunde köpt en ny spelare för några
hundringar och smällt i på en kvart...

Sådana monster rymms inte i en Mac :-D. Vill man vara fin får man lida pin.

Vill man ha en burk som man kan byta delar i och kustomajsa så ska man inte köpa en Mac. Då ska man köpa ett sådant där fult monster som rullar på Windows.

Nu tror jag det fiins spelare att trycka in i en Mac - det är ju inte bara Apple som kör med dessa slimma spelare utan släde nuförtiden. det är nog en standard-spelare/brännare. Det sitter bara standardkomponenter i en Mac. Det är bara om man inte fixar grejer själv - utan måste ta hjälp av firmor - som man får punga ut dessa grymma summor. Så är det med allt; datorer, mopeder, bilar, dammsugare, etc, etc...

Ursprungligen av fullodum:

Skillnaden är väl att man i en vanlig dator kunde köpt en ny spelare för några
hundringar och smällt i på en kvart...

Ja... Sen hade den sett ut därefter också.

Men visst, du har ingen garanti kvar. Inget hindrar dig att köpa en DVD-spelare och smälla in själv. Kanske tar lite mer än en kvart, men ändå.

Sen, vad är syftet med tråden? Bara att skriva av sig lite eller?

• Medlem
  • Finspång
  • 2009-09-09 15:04

Du har ju 3 års reklamationrätt. Tycker detta borde klassas som det.

/N

En sådan här kanske man kan trycka in själv:

inWarehouse.se - Silvertstone SST-SOD01 DVD Slim Combo

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-09-09 15:41

Capeman:
Syftet med tråden var att få svära lite och att få en lösning på mitt problem,
tycker du det är ok att jag förväntas lägga ut 3700:- för att byta ut en vara som
knappt är använd?

niklasc:
Jag googlade på reklamationsrätt men hittade inget om hur man reklamerar något?

Zimmerman:
Ja, det kanske lutar åt att köpa och byta läsaren på egen hand. Har bara
för mig att det var nära nog omöjligt att dela en imac själv (specialverktyg osv...)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-09 15:44

Capeman:
Syftet med tråden var att få svära lite och att få en lösning på mitt problem,
tycker du det är ok att jag förväntas lägga ut 3700:- för att byta ut en vara som
knappt är använd?

niklasc:
Jag googlade på reklamationsrätt men hittade inget om hur man reklamerar något?

Zimmerman:
Ja, det kanske lutar åt att köpa och byta läsaren på egen hand. Har bara
för mig att det var nära nog omöjligt att dela en imac själv (specialverktyg osv...)

Det finns många siter som visar hur man gör och vilka verktyg man behöver - surfa runt lite - om du känner dig bekväm med det så kör, bara kör

knappt är använd?

Nej, jag sade ju att jag tyckte det lät som ett överpris.

• Medlem
  • Finspång
  • 2009-09-09 15:46
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-09-09 17:01
Ursprungligen av Iphone77:

Här finns utförlig guide med bilder (två länkar eftersom jag inte vet vilken specific 20" du har):

Installing iMac Intel 20" EMC 2133 and 2210 Optical Drive Replacement - iFixit
Installing iMac Intel 20" EMC 2266 Optical Drive Replacement - iFixit

Har du 2133 eller 2210-modellen så är det en UJ-875 drive du ska ha. Den kan du köpa för 350kr inkl frakt här:

iBook PowerBook Mac G5 mini DVD±RW Burner DRIVE UJ-875 - eBay (item 250493806433 end time Oct-05-09 09:25:39 PDT)

Shysst, tack!

Enligt "den här datorn" så har jag: OPTIARC DVD RW AD-5630A

Någon som vet var jag kan köpa sugpropparna som behöver för att lyfta på glasskivan?

Någon som vet var jag kan köpa sugpropparna som behöver för att lyfta på glasskivan?

Helt klart billigaste metoden finns här: YouTube - Easily remove a glass panel of the iMac (Mid 2007)

Ursprungligen av acke:

Klart onödigt inlägg, Hi-end-prylar inte går sönder efter 1.5 år. Går de mot förmodan sönder så har du en betydligt bättre garanti än pinsamma 1 år som Apple har.

Nja, även hi-end prylar kan gå sönder efter 1.5 år. Det är förhoppningsvis mer osannolikt, men kan inträffa

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-09-09 17:27
Ursprungligen av BlackSmp:

Nja, även hi-end prylar kan gå sönder efter 1.5 år. Det är förhoppningsvis mer osannolikt, men kan inträffa

Hi-end pryl som är oanvänd bör inte gå sönder efter 1,5 år, måste vara väldigt ovanligt.

Men nu pratar vi ju inte om hi-end prylar. Komponenterna i en mac är knappast hi-end
prylar, det som är hi-end på mac´en är mjukvaran och designen enligt mig.

För den intresserade skulle läsaren kosta drygt 2000 utan moms,
någon försöker tjäna bra med pengar....

Apple tar bra betalt för sina originalreservdelar. Det betyder ju dock inte att man måste använda dem.

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-09-09 17:41

Hi-end pryl som är oanvänd bör inte gå sönder efter 1,5 år, måste vara väldigt ovanligt.

Även helt nya saker ur kartong kan var/gå sönder. Inget ovanligt, har råkat ut för det flera gånger. Bara för att den är lite använd så är ju inte det någon garanti att den skall hålla bättre.

Citat:

Men nu pratar vi ju inte om hi-end prylar. Komponenterna i en mac är knappast hi-end
prylar, det som är hi-end på mac´en är mjukvaran och designen enligt mig.

Knappt någon elektronisk produkt i dag har väl bara specialtillverkade komponenter, det är sammansättningen av dom som är det viktiga, så jo jag anser nog att Mac är hi-end. Särskilt jämfört med hembygda och Dell PCs.

Citat:

Det är ju inget nytt att original reservdelar är dyra. Men det lät som ett överpris.

• Oregistrerad
  • 2009-09-09 17:52

Nu känns det som att vi har kommit ifrån trådens syfte... eller vad var syftet nu igen? 5630 går också att köpa för 350kr inkl frakt:

http://cgi.ebay.com/SONY-NEC-DVD-RW-Drive-AD-5630A-For-Apple-Laptop_W0QQitemZ280373316808QQcmdZViewItemQQptZPCC_Drives_Storage_Internal?hash=item41478d4cc8&_trksid=p3286.c0.m14

• Oregistrerad
  • 2009-09-09 17:59

Sugkopp med handtag verkar sjukt dyrt.. hittade den här:
Pastlyfthandtag med sugkopp

Billigare:
http://www.esska-teknik.se/esska_se_s/sugkopp-med-handtag.html

Jag kunde inte låta bli att skratta när jag läste:

Just för att det är en dator vi pratar om haha

• Oregistrerad
  • 2009-09-09 18:15

Najs den med dubbla sugkoppar såg ju perfekt ut. Kolla så att det inte ligger nåt spån eller annat i sugkoppen så att du inte repar glaset bara.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-09-09 18:17

Hittade de här på ebay: LOT 3: SUCTION CUP DENT PULLERS ~ BRAND NEW MINI - eBay (item 110431479682 end time Sep-09-09 11:03:07 PDT)

Men kan man hitta för ungefär samma pris lokalt kan man lika bra köpa de!

Bra tråd. Som noterats här så går det oftast att byta saker som DVD-spelare själv och det blir inte dyrt heller. Skall man ha någon att göra det åt en kostar det mycket mer, och Apple sätter servicepriser högt.

Platta iMac har jag aldrig plockat isär, men jag hade letat efter trådar om hur man gör. När man väl kommer innanför skalet brukar Macar vara ganska lättmekade. Hårddiskar, minnen, DVD-spelare, det är standardkomponenter som brukar vara hyfsat lätta att byta.

Fast man måste vara lätt på handen när man jobbar med knädatorer såväl som kompaktdatorer som iMac. Det är små marginaler. Varenda sladd skall tillbaka på exakt samma ställe. Utan en monteringsanvisning är det knepigt. Jag tror att en del av det höga priset som Apple tar ut är garanti för de fall där man dabbar sig och har sönder maskiner.

Det som är knixigt med aluminium-iMacarna är att se till att man inte får damm på LCD:n eller insidan av glaset medan datorn är öppen. Jag har öppnat ett otal av dessa modeller och det är alltid just denna bit som är den tråkigaste och svåraste. Någon form av skydd (ESD-påse för LCD:n, och ett "skyddsfodral" för glasskivan) är i princip ett måste. LCD-panelen är en dammagnet (no pun intended).

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-09-09 19:06

CD/DVD-läsare/skrivare beställd, tack för all input

Ursprungligen av Capeman:

Det som är knixigt med aluminium-iMacarna är att se till att man inte får damm på LCD:n eller insidan av glaset medan datorn är öppen. Jag har öppnat ett otal av dessa modeller och det är alltid just denna bit som är den tråkigaste och svåraste. Någon form av skydd (ESD-påse för LCD:n, och ett "skyddsfodral" för glasskivan) är i princip ett måste. LCD-panelen är en dammagnet (no pun intended).

Viktig poäng. Jag har också sett småskräp bakom LCD-ytor och det är fult. Kan man inte fixa något annat som drar till sig damm mer än LCD'n? Eller påverka luftfuktigheten eller nåt sånt?

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Viktig poäng. Jag har också sett småskräp bakom LCD-ytor och det är fult. Kan man inte fixa något annat som drar till sig damm mer än LCD'n? Eller påverka luftfuktigheten eller nåt sånt?

Jag vet inte. Apples officiella instruktion är att undvika att låta LCD och glasskiva exponeras för omgivningen någon längre stund, samt ett par rengöringsmetoder. LCD-panelen rengörs enklast med en rulle, som liknar en sådan man använder för att få bort damm och hår på kläder, fast den verkar vara gjord i något silikonliknande material. Denna rullas sedan över LCD-panelen och sedan mot ett stort klistrigt papper som "rengör" rullen. Till glasskivan rekommenderar de iKlear eller liknande. Jag har funnit att Glassfoam från svenska Inno fungerar bra. Sen vill man ju givetvis försöka hålla sig i en så dammfri miljö som möjligt.

Bevaka tråden