Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern hårddisk startar av sig självt

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-09 10:07

Hej en 2009års Imac med en Seagate Freeagent 1tb disk för mac som jag använder som backupdisk med time machine en gång i timmen. Mitt problem är att den externa disken går ner i strömsparläge när den inte används (precis som den skall) men efter ca 10min så startar den upp UTAN att någonting triggar den. (Vad jag känner till iallafall)

Har googlat mig till vansinne på detta issue men hittar ingen info jag har nytta av. Finns det någon som känner till problemet eller har en idé om man vad kan leta efter.

Tar tacksamt imot tips.

Har ingen erfarenhet av att externa diskar startar upp av sig själva, jag störde mig mest på att de gick i vila hela tiden. Löste saken med att ladda hem programvaran till min Seagate Xtreme för att ändra insomningstiden från 15 minuter till "aldrig" (vilket gjordes på en Windows-PC).

Kanske detta kan vara en lösning för dig? Seagates diskar är ju rätt tysta så för min egen del stör det inte om de är på 24/7.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-09 18:31

Nu är detta ingen lösning på ditt problem men hur som haver så har jag samma "problem" med en NAS station från Synology som ibland helt utan egentlig anledning vaknar ur viloläge . Det kan vara när jag kopplar upp min iPhone mot WLANet eller när jag printar ut ett dokument. Eftersom allt hänger på samma LAN så är det väl så att det är en sju h-lvetes massa IP-paket som dansar runt mellan enheterna som ingen av oss har en aning om så det är nog bara att acceptera...

1
Bevaka tråden