Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur installera hårddisk med Snow Leopard smidigast?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en MacBook Alu från i fjol. I denna har jag en 250 GB hårddisk. OS är Snow Leopard som installerades "ovanpå" Leopard. Nu har jag köpt en 500 GB-disk som ska in i datorn. Jag har även köpt ett externt chassi där 250GB-aren så småningom ska hamna. Min fundering nu är hur man gör detta smidigast. Skulle gärna slippa montera in 500GB i det externa chassit för att sedan klona disken för att sedan byta plats på de båda diskarna. Funderar även på om det kanske skulle kunna vara en vinst i att installera SL "rent" på den nya hårddisken för att minimera risken för strul.

Har backup på allt på 250GB-aren på en annan extern (USB-hårddisk). Har möjlighet att göra BU även till FW-disk om det hjälper. Antingen via Time Machine eller något annat gratis BU-program.

Antar att det inte går att använda inställningsassistenten eftersom det inte är mellan två datorer (eller går det?)

Går det att göra så här:

Plocka bort 250. Sätta den i det externa chassit.
Montera in 500 i datorn.
Installera Snow Leopard "rent".
Importera användarinställningar + de filer man vill ha från 250.

Klappat och klart på bästa och enklaste sätt - eller?

Ursprungligen av zkirtap:

Går det att göra så här:

Plocka bort 250. Sätta den i det externa chassit.
Montera in 500 i datorn.
Installera Snow Leopard "rent".
Importera användarinställningar + de filer man vill ha från 250.

Klappat och klart på bästa och enklaste sätt - eller?

Ja det går bra, jag kommer själv göra så när min nya SSD kommer. Fast jag väntar med att montera in den till dess jag är nöjd med installationen och vet att disken funkar som den ska.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Ja det går bra, jag kommer själv göra så när min nya SSD kommer. Fast jag väntar med att montera in den till dess jag är nöjd med installationen och vet att disken funkar som den ska.

Ok. Hur får man över inställningar, program filer mm smidigast? Går det att använda inställningsassistenten?

jag har under alla år alltid gjort detta manuellt genom att helt enkelt flytta hemmappen.

och /Applications oxå om man nu vill ha kvar sina program

Ursprungligen av =JoNaZ=:

jag har under alla år alltid gjort detta manuellt genom att helt enkelt flytta hemmappen.

och /Applications oxå om man nu vill ha kvar sina program

Är det alltså bara att föra över mappen som har mitt användarnamn + programmappen för att få kvar alla preferenser mm i olika program och andra inställningar?

Ska även kolla ifixit.com efter jobbet.

Ursprungligen av zkirtap:

Är det alltså bara att föra över mappen som har mitt användarnamn + programmappen för att få kvar alla preferenser mm i olika program och andra inställningar

I slutet av installationen kommer det en fråga om du vill föra över användare, inställningar och program från en annan dator, eller en annan volym på samma dator.

Använd dig av den funktionen. Manuella kopieringar känns lite osäkert, tycker jag.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

I slutet av installationen kommer det en fråga om du vill föra över användare, inställningar och program från en annan dator, eller en annan volym på samma dator.

Använd dig av den funktionen. Manuella kopieringar känns lite osäkert, tycker jag.

Och detta fungerar även via USB-hårddisk då eller?

Ursprungligen av zkirtap:

Och detta fungerar även via USB-hårddisk då eller?

Ja det ska fungera. Det är programmet Flyttassistent (ligger i Program->Verktygsprogram) som hjäler dig med det.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Ja det ska fungera. Det är programmet Flyttassistent (ligger i Program->Verktygsprogram) som hjäler dig med det.

Grejtness! En annan fråga: lurar på att även installera så att det går att köra Windows - förmodligen XP på datorn - är det något man bör tänka på redan vid installationen av SL mm? Och vad är att föredra: att köra virtuellt eller "på riktigt"? Kommer nog mest att använda den när det t ex är sajter som inte fungerar med Mac eller när man ska använda något program som inte finns för mac - t ex fujidirekt.se:s program för att göra fotoböcker. Inget avancerat med andra ord.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2009-09-08 19:08

En kanske dum fråga...
Jag har gjort en kopia av min systemdisk med Carbon Copy Cloner på en extern disk, nu skall jag installera (inte uppgradera) till snow leoparden. Hur importerar jag tex. itunesbilioteket, användarinställningar etc.?

Mvh // Martin

Ursprungligen av zkirtap:

Har en MacBook Alu från i fjol. I denna har jag en 250 GB hårddisk. OS är Snow Leopard som installerades "ovanpå" Leopard. Nu har jag köpt en 500 GB-disk som ska in i datorn. Jag har även köpt ett externt chassi där 250GB-aren så småningom ska hamna. Min fundering nu är hur man gör detta smidigast. Skulle gärna slippa montera in 500GB i det externa chassit för att sedan klona disken för att sedan byta plats på de båda diskarna. Funderar även på om det kanske skulle kunna vara en vinst i att installera SL "rent" på den nya hårddisken för att minimera risken för strul.

Har backup på allt på 250GB-aren på en annan extern (USB-hårddisk). Har möjlighet att göra BU även till FW-disk om det hjälper. Antingen via Time Machine eller något annat gratis BU-program.

Antar att det inte går att använda inställningsassistenten eftersom det inte är mellan två datorer (eller går det?)

Går det att göra så här:

Plocka bort 250. Sätta den i det externa chassit.
Montera in 500 i datorn.
Installera Snow Leopard "rent".
Importera användarinställningar + de filer man vill ha från 250.

Klappat och klart på bästa och enklaste sätt - eller?

Guide för montage finns förmodligen på ifixit.com

1
Bevaka tråden