• Medlem
  • 2009-09-08 14:34

Hallå
Jag håller på och ska skapa ett bildspel till en utställning och eftersom jag är bekant med Final Cut sedan tidigare så tänkte jag skapa det i FCP.
Bildspelet kommer att projiceras på en vägg med en projector. Förmodligen kommer jag att bränna det till en DVD som jag sätter på loop.
Det var ett tag sedan jag jobbade i Final Cut och har därför lite frågor som jag hoppas på att få svar på här.

•Vilket format ska man jobba i? Jag är inte så jättebekant med dagens projektorer går dom att ställa in på 16:9 eller 4:3 eller har döm ett förvalt format?

•Vilken upplösning på bilderna ska jag ha eftersom det är fotografier vill ja ha dom så bra som möjligt när jag tidigare gjort liknande har jag haft bilderna i 72 dpi och 720x576 pixlar som motvarar den klassiska tv'ns format. Jag misstänker dock att detta kan ha ändrat sig?

•Jag kommer att jobba med en vit bakgrund med en loggotyp längst upp i ena hörnet, sedan kommar bilderna att bytas ut inne i den vita rutan. Är det något specielt man ska tänka på med grafiken?

Jag kommer att arbeta i FCP 5.1.4

Mvh

/Erik