Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ersättning för WiFi i MacPro

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-09-07 23:10

Finns det användning av Wifi som kräver direktkommunikation med ett wifi-kort i datorn och därför inte kan åstadkommas med en trådlös router via kabel? Varför - rent tekniskt?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-09-07 23:19

Ehh?

Nu har jag läst ditt inlägg fem ggr, utan att ha förstått vad du vill uppnå. Jag måste vara helt slut i huvudet

Men rent spontant, om jag tolkar dig rätt. Nej, det finns inget som du endast kan göra över wifi. Det handlar mer om kabeldragning och hastighet.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-09-07 23:37

Det här inlägget:

http://www.99.se/1827091-post31.html

i tråden:

http://www.99.se/power-macintosh-mac-pro/262810-wifi-i-mac-pro.html

är bakgrunden till min fråga. Jag trodde att kabel till en trådlösrouter alltid fungerar som ersättning för ett inbyggt wifi-kort i datorn, men uppenbarligen är det inte så? Varför? Någon som vet?

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-07 23:45

@ planB, jag vet inte om du syftar på mitt inlägg och missuppfattat?
Om inte sluta läs resten
Jag har macpro, internt trådbundet nätverk och trådbunden internet anslutning men behöver nått att koppla till en av mina lediga nätverksanslutningar för att få wifi.
Har ställt en ny fråga i en gammal tråd nu.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-09-07 23:50

Ok, jag visste inte att du var helt trådbunden (det är ju rätt ovanligt numera).

Det kan ändå vara av visst intresse om man alltid klarar sig med kabel till trådlös router om man låter bli att skaffa wifi till MacPro. Det skulle kunna förklara varför det inte finns som standard.

I vissa wifiroutrar finns det inställningar som ger möjligheten att begränsa kommunikationen mellan datorer som finns på subnätet. Eller inställningar där man kan välja att begränsa admin accessen till routern via wlan eller kabel och på så sätt öka säkerheten.

Normalt sett ska du klara dig utan wlan. Visst kan man göra en del saker om man har wlan direkt i burken men det ska gå att lösa via routern också.

1
Bevaka tråden