Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Säkerhetskopierar Time Machine hela systemet om man använder Standardkonto?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-09-07 09:08

Jag har skaffat en extern hårddisk för att använda med Time Machine. Jag loggar alltid in med ett standardkonto och kör Time Machine från den miljön.

Enligt inställningarna för Time Machine inkluderas 53 GB och listan med exkluderade mappar består av 125 GB. Tillsammans blir det 178 GB.

Enligt hårddiskinformationen in Finder används dock 188 GB, så att ca 10 GB finns det alltså ingen redogörelse för. Därför undrar jag om hela systemet exklusive vad jag exkluderat blir säkerhetskopierat. Har det någon betydelse att säkerhetskopieringen görs när man är inloggad med ett standardkonto? Kommer jag att kunna återställa systemet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-07 11:59

Jag hade en hårddiskkrasch för ett tag sen och jag märkte att när jag återskapade hela disken från TimeMachine (det valet finns i installationen) så verkade det som en del filer i Library mappen inte följde med alls.

Likaså är återskapandet av Mail lite eget. Man kan ju få tillbaka alla filer och mailkonton men de återskapas inte direkt i Mail utan det måste göras manuellt för varje konto. Men man kan ju om Mail är den aktiva applikationen köra Timemachine direkt där, men lite struligt om det gäller en full restore.

Så för att svara på din fråga så verkar inte alla filer följa med även om man vill det.

Och en annan sak, om du kör VMWare Fusion för Windowskompabilitet så kommer inte Windowsfilen med i TimeMachine, den måste man göra en manuell backup av och spara i en annan mapp så att TimeMachine tar med den. Detta fick jag surt uppleva när disken sa upp sig, men det är väl vad PC-användare borde räkna med.:confused:

Janne

Ursprungligen av jannes:

Och en annan sak, om du kör VMWare Fusion för Windowskompabilitet så kommer inte Windowsfilen med i TimeMachine, den måste man göra en manuell backup av och spara i en annan mapp så att TimeMachine tar med den. Detta fick jag surt uppleva när disken sa upp sig, men det är väl vad PC-användare borde räkna med.:confused:

Säker på det? Kikade in i min TM, och där ligger min Win XP fil.., kanske du valt bort den mappen i inställningarna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-07 20:11
Ursprungligen av jonas.larsson:

Säker på det? Kikade in i min TM, och där ligger min Win XP fil.., kanske du valt bort den mappen i inställningarna?

Läs här:

VMware Communities: Enabling back time machine for vmware fusion images

Janne

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-07 17:04

Separat hårddisk för Time Machine

Det sägs att man skall ha en separat extern hårddisk enbart för att kopiera via Time Machine. Jag har en extern hårddisk som jag använt för säkerhetskopiering tidigare. Varför inte använda den?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-07 20:14
Ursprungligen av benbjo:

Det sägs att man skall ha en separat extern hårddisk enbart för att kopiera via Time Machine. Jag har en extern hårddisk som jag använt för säkerhetskopiering tidigare. Varför inte använda den?

Du menar att använda den säkerhetskopiering som du har på den disken?

Ja det går väl bra om du har en programvara som gör backupen och recovery.

TimeMachines enkla handhavande är oslagbart.

Janne

1
Bevaka tråden