göra borta sig (köpa PC) - eller är jag kanske bara smart?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-07 01:49

Sedan några veckor tillbaka har jag börjat sakna det här som spelande på en dator medför, som jag gjorde mycket förr i tiden på PC:n (typ sex, sju år sen) - man saknar umgänget med kamraterna när man sitter långt in på nätterna och spelar tillsammans. Andra kodar, andra snackar skit och andra spelar spel tillsammans långt, långt in på nätterna. Vet inte varför, men det är en känsla hos mig som dyker upp, som försöker säga något till mig att jag borde gå tillbaka till andra sidan. Och efter att jag läste om Microsoft Flight Simulator som har funnits ett bra tag, men som jag tycker är MEGAintressant då jag älskar flygplan (glömt bort det eftersom jag har kört Mac = ej spelbart), så rycker det lite i PC-nerven. Men nej. Eller jo.

I skrivande stund har jag ingen personlig dator då jag håller på att spånar som fan ett drömköpet som skall förgylla min kommande tillvaro. Sedan en mycket lång tid tillbaka var jag helt insöad på en Imac, och eventuellt en ny Imac som, enligt mig, borde komma mycket snart. Men så finns det ett företag som heter Apple, att man inte har den blekaste aning om vad som gäller med uppdateringar osv - det är allt eller inget. Man kan gissa, lyssna/läsa/grubbla/iaktta rykten - men det är ett lotteri att vet när exakt saker och ting händer.

Därför har jag (OBS - döda mig inte) börjat snegla lite på en PC. En bra PC som klarar spel på en hög nivå kostar typ 12-14000 kr, vilket är ett helt OK pris för mig (kan dock betala mer om så krävs). Och jag måste lägga ut några tusen på en bra skärm också. Men en bra Imac (GAH - vill ha!) kostar uppemot 20000 kr, och då vet jag inte ens om den klarar av att spela spel på en bra nivå (alltså, grafikkorten som hänger med är tydligen ingen höjdare enligt tester jag läst jämfört med PC-världen), och det är ju synd. Skärmen på Imac är dock bland det bästa som finns.

Det som, om jag skulle göra ett byte, jag kommer saknar är givetvis OS X. Det finns inget bättre operativsystem som jag har använt, och om jag skall gå till PC-sidan så är det XP som gäller, eller Windows 7 (om jag måste) - aldrig Vista. Usch. Att jag ens tänker den tanken. Det här går inte. FAN. Har tappat all kunskap om Windows, inte hjälp polarna när de har frågat eftersom det enda som har funnits i huvudet är OS X.

Med Mac har jag fått en helt ny livsstil och klädstil, att ändra detta bara för att spela spel känns inte rätt, det känns som om jag tvingar mig i något hemskt, som jag inte gillar men som jag måste ta en dos av. Det har blivit som en kamrat till mig genom åren och jag har alltid haft Macen om det har inträffat något hemskt, vi har alltid varit ett lag. Med PC får man inte ens i närheten av denna gemenskap.

Fan. Det är krig i världen, barn svälter och jag tjatar om detta. Antagligen kommer jag ligga sömnlös och fundera kring mitt val under resterande timmar av det här dygnet, hur jag skall resonera och varför jag tar X istället för Y - för Mac-världen kommer ju alltid finnas kvar någonstans långt därborta, jag kan ju alltid återvända (om det är OK för er?) - och i framtiden kan jag också köpa en uppdaterad Macbook Pro eller någon mini-variant om det ny kommer upp - men för spel så är det nog bara PC som gäller?

Eller vad säger ni, mina (än så länge) vänner?

*edit. usch vad långt det blev, sorry.

*edit2. eftersom Mac-kretsen är begränsad hos mig, har jag ingen dator som jag kan testa FX på, men om någon som kör bootcamp kan testa demon, http://download.cnet.com/Flight-Simulator-X-demo/3000-7544_4-10570927.html, och berätta hur det flyter på hos er, så kan ni säkerligen hålla mig kvar. Jag kräver inte att det är TOPPPPPPPPPPPPP, men jag vill ändå att det skall flyta på bra. Det vore jätteschyst om det fanns någon vänlig själ som kunde offra en timme eller så för att testa det, om det ens fungerar genom Bootcamp. tack!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-07 01:52

jag köpte en imac och kör windows 7 på den och spelar alla möjliga spel på den. skulle aldrig vilja köpa en pc som man är osäker på om den ska gå sönder eller ej.

sedan att kunna köra os x på den primärt då jag inte spelar gör mitt liv glatt och ljust

• Medlem
  • Degerfors
  • 2009-09-07 12:34

Jag tror du läser in för mycket i det här med datorval. Köp den dator du känner dig mest bekväm med, som du känner ger dig mest för pengarna i ditt sinne och stirra dig inte blind på valet mellan två plattformar. Det är ju trots allt bara en dator vi pratar om. Visst är MacOS trevligt och jag föredrar det före Windows, men det är ju knappast så att man ligger sömnlös över det.

Jag själv använder min iMac till allt och behöver jag något windows-program så använder jag Parallels, men jag har en Windows PC som är bestyckad för spel och den använder jag enbart för spel! Vore det inte för att jag är en inbiten FPS-gejmer där prestandan på datorn är viktig och grafikkortet inte är det vassaste i Macen så skulle jag inte behålla den. Jag trivs bäst i MacOS och alla program jag behöver går att köra på Macen, även om jag i sällsynta fall behöver köra Windows och då är ju Parallels klockrent.

Om din livsstil och klädval styrs av ditt val av operativsystem så ska du nog ta ett steg tillbaka och fundera lite på din tillvaro. När du har fått ordning på det så köper du den dator du behöver. Oavsett om det är MacOS eller Windows i den.

• Medlem
  • International user
  • 2009-09-07 16:19

Tja jag spelar på mac en hel del. Dock spelar jag bara 1 spel. Skaffade just ett 8800GTS grafik kort som är modifierat med 8800GT firmware sedan tillbaka klockad till GTS hastighet.
Datorn är en MacPro1,1.

Drivrutinerna till grafik korten till mac är rent utsagt skit. Går nästan bara på halva farten jämfört när man kör windows. Gäller såväl rena GT som modifierade GTS.

Så nej Macen är inget för spelare. Och kommer inte någonsin att bli innan Apple släpper en konsument modell med uppgraderbart grafik kort. Ala Cube, men cuben var inget för en konsument heller utan till stora VD:n som ville skryta på sitt kontor. Cuben hade säkert varit en hitt ifall den kört G3 istället och varit billigare.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-09-07 16:33

Köp en något mindre iMac och en ny PS3:a så har du väl både stilpoäng och glädjefaktor

Du skall förstås välja efter dina behov.

Dualboot-möjligheten bör inte föraktas. Gå in i virusträsket för spelen, kör viktiga saker i OSX.

Och en PS3 eller Wii för spelbruk bör också tas med i beräkningen. Spelen kommer inte först till Windows längre, de kommer först till konsolerna.

• Medlem
  • Linköping
  • 2009-09-08 10:28

Jag håller med dom två senaste posterna här. Satsa på en Mac och en konsol istället. Att köpa sig en virusmagnet bara för att kunna spela spel känns ju ganska 1996 tycker jag.

• Medlem
  • International user
  • 2009-09-08 14:22
Ursprungligen av Pilen:

Jag håller med dom två senaste posterna här. Satsa på en Mac och en konsol istället. Att köpa sig en virusmagnet bara för att kunna spela spel känns ju ganska 1996 tycker jag.

I normala fall skulle jag hålla med dig menm i det här specifika fallet förstår jag det som om att TS främst vill spela MS flight simulator och då är det ju Windows som gäller.

Ett annat alternativ är att ta sig en titt på X-Plane om man vill skrivbordsflyga, den finns ju i aktuell version för OS X.

• Medlem
  • International user
  • 2009-09-08 15:00
Ursprungligen av rhesus:

Ett annat alternativ är att ta sig en titt på X-Plane om man vill skrivbordsflyga, den finns ju i aktuell version för OS X.

Plus att X-Plane är billigare, finns fortfarande (Microsoft har lagt ner Flight Simulator) och har mycket mer realistisk flight model

1
Bevaka tråden