Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Autosave i Indesign?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

QuarkXpress har ju en funktion som gör att man kan spara en version med ett visst antal minuters mellanrum. Finns det någon pluggin till Indesign som kan göra samma sak.

För CS4 känns mycket underlig på vissa datorer.

Har ominstallerat gång på gång.

Användaren har CS3 och CS4 installerat samtidigt. Ändå så får de en massa problem att datorn plötsligt bara crashar. Indesign kan sen plötsligt inte öppna.

De öppnar filerna ifrån en share på servern. Nämner man den delen för Adobe så skriker de att den delen inte är supporterad. Man skall använda versioncue, annars ger de ingen support.

Så för att kunna få mer produktivitet vill jag att Indesign sparar var 5 minut eller så.

HJÄLP!

Fann en plugg som inte funkar med nyare versioner. Så det måste ju finnas en som funkar med CS4.

De flesta vana datoranvändare har som vana att trycka kommando + S automatiskt och utan att tänka på det. Det "sitter i handen" så att säga, varje gång man tar en tankepaus. En anstränga sig en tid för att lägga sig till med en sådan vana tror jag du har betydligt större nytta av, och i flera program, än att få just ett program att göra det var femte minut. Räknar man med att auto-save finns i ett program, så tenderar man snarare att räkna med samma sak i andra program också, som inte har det, än att spara själv. Så då sparar man inte alls någonstans och det är ju inte speciellt bra.

Applescript + ScriptTimer
Men för att svara på din fråga: Att få Indesign att spara var femte minut går att fixa med tex Applescript + ett program som heter Script Timer. Det kan köra ett script så ofta man vill, tex var femte minut. Scriptet kollar om Indesign är igång och om det har öppna osparade dokument. I så fall sparas det.

Man kan göra något liknande för alla möjliga program som inte har autosave.

Fast QuarkXpress hade ju så det sparades i versioner. Man kunde behålla fem bakåt i tiden. Det är ju en fantastisk funktion. Speciellt sedan Adobe har valt att klassa ett program som startar för funktionellt.

Jag har försökt få användarna att spara ofta. MEN, gamla Quark rävar är ju vana med mer avancerade funktioner än adobe lyckas få ur sin verkstad.

Applescript och Scripttimer, skulle kunna funka. Sen vill jag helst ha det så enkelt som möjligt utan en massa specialare.

En sak är klar. Jag önskar fler bytte till QuarkXpress om har en vettig support och är lätta att ha att göra med. Det är nog fem år sedan jag fick ett vettigt svar ifrån Adobessupport...

  • Medlem
  • 2009-09-03 23:00
Ursprungligen av Sweet_112:

Fast QuarkXpress hade ju så det sparades i versioner. Man kunde behålla fem bakåt i tiden. Det är ju en fantastisk funktion. Speciellt sedan Adobe har valt att klassa ett program som startar för funktionellt.

Ett skript skulle ju kunna spara x versioner om man ska gå den vägen.

Ursprungligen av Sweet_112:

En sak är klar. Jag önskar fler bytte till QuarkXpress om har en vettig support och är lätta att ha att göra med. Det är nog fem år sedan jag fick ett vettigt svar ifrån Adobessupport...

Haha, upp-och-ner-vända världen!

Ursprungligen av Baron:

Ett skript skulle ju kunna spara x versioner om man ska gå den vägen.

Haha, upp-och-ner-vända världen!

Script kräver extra konfiguration som gör att driften blir dyrare. En pluggin eller inbyggd funktion är bättre ur alla aspekt.

En gång i tiden hade Quark ingen support värd namnet. Fast nu är det Adobe som saknar support. Quark är enormt på och är ett bra bollplank när det är fel. Så som Adobe var innan. Nu måste man punga ut med massa med pengar innan de säger bu eller bä...

Ursprungligen av jannes:

Har du kollat att det inte finns skadade (eller gamla) typsnittsfiler i den dator som krånglar. Det är den vanligaste orsaken till krascher i program.

Janne

Ja då. Det är kontrollerat.

Drabbar i huvudsak bara en användare som har mest problem.

Ursprungligen av Taz_1999:

Man kan också skippa Script Timer och skapa ett Applescript som sparar x versioner bakåt så ofta man vill. Scriptet tar en paus och upprepar sig igen i en oändlig loop. Sedan kan man spara det scriptet som ett program som man kan döpa till Autosave och sedan lägga det i dockan. När man startar Indesign, så klickar man bara också på programmet Autosave precis till höger (två klick för att komma igång och jobba) och så har man autosave. I scriptet så finns även en kontroll, som avslutar programmet "Autosave" om programmet Indesign inte är igång längre. Smidigt, eller hur?

Jag tror faktiskt vi har ett Applescript i en tråd här någonstans där ett script kollar om ett program är igång och i så fall så avslutas det. Eller om det var tvärtom, scriptet startade ett program om det inte var igång.

Jag är för att hålla allt så rent och enkelt som möjligt. Så minskar man antalet felkällor. För allt "extra" innebär ökad risk för att försvåra felsökning.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det riktiga sättet att göra det här vore att göra ett "attached" script, som InDesign automatiskt startar när programmet startas, och som sedan har en idle-handler, och/eller speciella eventhandlers, så att backupen utförs periodiskt och/eller när användaren utför vissa saker.

Funktionellt likvärdigt, eller bättre än plugin-baserade lösningar.

Den grundläggande frågan är ju egentligen varför InDesign kraschar i er miljö överhuvudtaget, och för det måste man se till hela miljön.

Jag har haft Adobe Platinum support inne över problemet. Deras enda svar är att köra med Version Cue och det är helt omöjligt att få att fungera med deras övriga bildflöde. De skyller på att bilderna ligger på en share och dokumenten på en annan share.

Alla möjliga felkällor är borta. Innan var de OD-användare, det är de inte längre. De hade innan massa med typsnitt, nu är det nerstrypt maximalt.

I huvudsak är det två användare som sitter på samma hårdvara och mjukvara med samma typ av uppgifter. Den ena av dem har enorma problem. Det är allt ifrån att länkarna inte fungerar till att Indesign bara låser sig. I loggfilerna så är det inget som ger mer kött på benen. Vi har skapat ren användare. Vi har ominstallerat datorn. Vi har bara haft typsnittshanterare + Indesign, ändå samma problem.

Jag har flyttat inställningsfiler ifrån den användare som får allt att fungera till den andra.

När de körde med CS2 och CS3 så hade de inga problem. Sedan de fått CS3 och CS4 så har det varit enorma strul för just denna enskilda användaren. Så för att kunna minska riskerna för att de skall förlora jobb, så vill jag ha Indesign att spara.

Jag ser inget som användaren gör som skapar problemen.

Kanske läge att migrera till QuarkXpress kanske? Deras support är ju på hugget och förstår det är normalt med servrar.

Ursprungligen av Sweet_112:

Script kräver extra konfiguration som gör att driften blir dyrare. En pluggin eller inbyggd funktion är bättre ur alla aspekt....

Det står ju var och en fritt att ha åsikter, men jag förstår, uppriktigt sagt inte vad du menar med det.

Som jag ser det, stämmer det helt enkelt inte. Ett script kräver inte mer konfiguration än en plugin. Båda alternativen utgörs av en eller flera filer som ska underhållas, vid förändringar. I den mån det öht finns en skillnad så är det snarast till scriptens fördel, eftersom script kan ligga t.ex. server-side, vilket gör att en och samma fil automatiskt används av samtliga användare, plugins måste däremot distribueras till alla maskiner.

Från min tid på Adobe har jag svart på vitt på att tredjepart-plugins tillhör en av de vanligaste orsakerna till krascher och andra konstiga beteenden, vilket beror på att de vanligtvis skrivs i C++, vilket medför risker för t.ex. felaktig minneshantering. Script däremot är på en mycket högre abstraktionsnivå, vilket medför otroligt mycket lägre risk för sådana problem.

Exakt samma sak ser jag praktiskt dagligen också i min roll som konsult.

Skälet till att använda plugins är istället att man kan utföra saker som är svåra, eller i det närmaste omöjligt med script, samt att språk på lägre nivåer i många fall kan nå bättre prestanda.

Det är helt enkelt samma skillnad som i andra sammanhang mellan hög- och lågnivåprogrammering.

Gapet mellan vad som är möjligt att göra har dock minskats rejält med CS3 och CS4, och kommer framgent att minska ännu mer, eftersom en hel del av funktionaliteten, även standardfunktionalitet i allt högre grad drivs av script.

Däremot så kan jag möjligtvis instämma i att det finns betydligt fler illa skrivna script än plugins (även om det finns en uppsjö av riktigt sopiga plugins också). Det har enbart att göra med att instegströskeln för att göra script är oändligt mycket lägre än för att skriva plugins, vilket gör att fler noviser gör skript.

Kvaliteten på kod har med utvecklarens kompetens att göra, inte huruvida det är skript eller plugins.

Däremot finns det en annan skillnad, och det är att en dåligt skriven plugin kan göra extremt stor skada och göra dokumenten oläsbara, vilket man verkligen måste anstränga sig för att det ska ske med script.

Många plugins som utvecklas idag är också helt enkelt script med en "wrapper" kring sig, för att många ser plugins som "finare" och är beredd att betala mer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-03 21:28

Skickar ut en tanke som jag inte vet om det är rätt - men var det inte sånt som Verison Cue skulle vara till?

Ursprungligen av Tangen:

Skickar ut en tanke som jag inte vet om det är rätt - men var det inte sånt som Verison Cue skulle vara till?

Problemet med Version Cue är att det inte fungerar att implementera rakt av. Sen har den ingen autosave. Det enda den gör är att hämta upp allt ifrån servern och placera det hos användaren.

Fast Version Cue är hopplöst att få att funka med riktiga bilddatabaser.
Så det är bara ett enda stort FAIL.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-03 22:45
Ursprungligen av Sweet_112:

Problemet med Version Cue är att det inte fungerar att implementera rakt av. Sen har den ingen autosave. Det enda den gör är att hämta upp allt ifrån servern och placera det hos användaren.

Fast Version Cue är hopplöst att få att funka med riktiga bilddatabaser.
Så det är bara ett enda stort FAIL.

min uppfattning om VC är att skiten inte fungerar för mig, så jag har aldrig tittat närmare på det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-03 23:01

Har du kollat att det inte finns skadade (eller gamla) typsnittsfiler i den dator som krånglar. Det är den vanligaste orsaken till krascher i program.

Janne

Man kan också skippa Script Timer och skapa ett Applescript som sparar x versioner bakåt så ofta man vill. Scriptet tar en paus och upprepar sig igen i en oändlig loop. Sedan kan man spara det scriptet som ett program som man kan döpa till Autosave och sedan lägga det i dockan. När man startar Indesign, så klickar man bara också på programmet Autosave precis till höger (två klick för att komma igång och jobba) och så har man autosave. I scriptet så finns även en kontroll, som avslutar programmet "Autosave" om programmet Indesign inte är igång längre. Smidigt, eller hur?

Jag tror faktiskt vi har ett Applescript i en tråd här någonstans där ett script kollar om ett program är igång och i så fall så avslutas det. Eller om det var tvärtom, scriptet startade ett program om det inte var igång.

  • Medlem
  • 2009-09-04 00:42

Varför inte låta skriptet starta InD när du ändå håller på med klickbortrationalisering...

Found it:
http://www.99.se/1588986-post18.html

Baron: Bra poäng.

Det riktiga sättet att göra det här vore att göra ett "attached" script, som InDesign automatiskt startar när programmet startas, och som sedan har en idle-handler, och/eller speciella eventhandlers, så att backupen utförs periodiskt och/eller när användaren utför vissa saker.

Funktionellt likvärdigt, eller bättre än plugin-baserade lösningar.

Den grundläggande frågan är ju egentligen varför InDesign kraschar i er miljö överhuvudtaget, och för det måste man se till hela miljön.

Vill man gör det fiffiga som Richard tipsar om så har vi tidigare diskuterat Applescript och Indesign här, men det mesta man behöver veta står i Indesign Scripting Guide, som du hittar så här:

indesign scripting guide site: adobe - Google Search

Bra inlägg Richard, håller med. Script är inte mera krångel än plugins.

@Sweet_112: Att en plugin skulle vara bättre ur alla aspekter är helt enkelt inte sant. Du kan ju inte lägga till funktionalitet i din plugin som inte finns där från början, men det kan du göra med ett script. Kanske du vill att varje tionde autosave skall spara filen till användarens mapp på servern för detta projekt också? Kanske du vill ha 20 ångra-steg? 30? Kanske du vill spara Automsave med ett visst filnamn. Kanske du vill att var 10 autosave även skall skicka ett mail, skriva en post i en databas osv osv. Det finns hur många möjlighetr som helst med scripts som inte finns med plugins.

Dessutom bör du inte starta en tråd och be om hjälp om du har det outtalade kravet att alla lösningar du får inte skall ändra på någonting. Det funkar liksom inte så.

Om jag får ta mig friheten att komplettera Taz inlägg, så kan självklart plugins göra detta också, men då måste de skrivas om, vilket bara utvecklaren som har källkoden kan göra. Detsamm gäller också kompilerade scripts, men där har man normalt sett tillgång till källkoden, vilket inte är fallet med plugins man köper "off the shelf"

1
Bevaka tråden