Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du haft problem med Snow Leopard?

Tråden skapades och har fått 170 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av knappen:

Quick Time kan inte spela upp mina gamla .avi-filer längre.

Då har du nog glömt att installera Perian i din Snow Leopard...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-10-11 07:18
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Då har du nog glömt att installera Perian i din Snow Leopard...

Quick Time kan spela upp mina gamla .avi-filer igen.

Härligt, tack för hjälpen.

Nikon View NX funkar inte, det kraschar inom 10 från att man startar det. Inte för att jag skulle ha använt det om jag kunnat eller ens om jag fått betalt, men jag kan ju nämna det här

Min iCal visar folks födelsedagar på fel dagar, hämtar fel info från kontakten i adressboken.. Nån som har samma problem?

Ursprungligen av klarabara:

Min iCal visar folks födelsedagar på fel dagar, hämtar fel info från kontakten i adressboken.. Nån som har samma problem?

Ja. Hade tidigare. Tog bort de felaktiga födelsedagarna i adressboken och la dit dem igen (skrev in manuellt). Omständligt, ja - men nu stämmer allt.

Trodde att jag fått en problemfri övergång, men har upptäckt två saker.

  1. Min Xmod fungerar, men man kan inte längre använda dess volymreglage för att ändra volymen.

  2. Laggiga animationer, t.ex. Spaces. Försvinner om man slår av beam sync i Quartz debug. Hoppas att det fixas till 10.6.2.

Ursprungligen av Snabeldrake:

Ja. Hade tidigare. Tog bort de felaktiga födelsedagarna i adressboken och la dit dem igen (skrev in manuellt). Omständligt, ja - men nu stämmer allt.

Wow. Jag som såg för mig att behöva ändra hela korten... du hittade möjligtvis inte ett sätt att se vilka som inte stämde? har 119 stycken som verkar ha ballat ur.... Men nu gick det ju genast mycket lättare!

Någon mer än jag som inte kan köra hide på alla öppna program? Det blir alltid ett program kvar som jag måste minimera för att få se hela skrivbordet.. Är det en bugg eller en feature?

snow leopard vill inte ladda

Köpte i går MAC BOX SET, försökte ladda SL via DVD-skivan på min Mac Book Pro 15". som jag har Tiger på. Den tänkte och spottade ut skivan. Flera försök gav samma resultat. Fritt minne på dessHD är drygt 12 Gb.
(Uppgraderingen av min iMac tidigare med Leopard gick elegant o snabbt och jag trodde detsamma även skulle funka med uppgraderingen av portabla macen via Mac Box Set med den dyrare mjukvaran och SL?) Känner mig besviken just nu.
Kjell Lindqvist

Ursprungligen av kjell lindqvist:

...Den tänkte och spottade ut skivan. Flera försök gav samma resultat....

Har du provat andra DVD-skivor i den datorn?

Har du provat den DVD-skivan i en annan dator?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-11-08 19:35

Jag har haft mycket problem med Snow Leopard när det gäller mina externa hårddiskar. Jag har en TC och en Lacie som jag kopplad in via USB i TC:n. Jag använder Transmission att ladda hem rakt till Lacien eftersom jag streamer in till sovrummet till en Plex-utrustad dator. Alltför ofta hänger sig Transmission och jag får tvångsavsluta det och starta om. Kör jag Lacien direkt in i Macen eller via min USB-hub så är det inga problem men jag vill ju som sagt kunna streama trådlöst och därför vill jag ha den här lösningen. I Leopard var det här inget problem alls!
Sen sker det alldeles för ofta att datorn plötsligt inte hittar TC:n eller Lacien (antar att detta är del i att Transmission hänger sig också) och för att hitta dom igen måste jag bryta strömmen på TC:n. Har jag i momentet innan försökt gå in på TC:n eller Lacien så får jag bara en badboll och ett fönster som inte går att stänga. Att starta om Finder hjälper inte, det hela slutar med att jag måste göra en stor avstängning av Macen (hålla in power i 5 sekunder) och starta om hela skiten. Grymt irriterande.

Nån med liknande erfarenheter eller en lösning?

Hej!

Jag vet inte om mitt problem har med Snowleopard att göra, men både safari och mail är sjuuukt långsamma. Det känns som om man sitter på ett 56K modem igen...
Safari tar lååång tid på sig att ladda sidor ibland slutar det med en sidan kan ej hittas.
Mail kopplar ner kontona så det kommer en sån där liten ikon med utropstecken bredvid som frågar om man vill koppla upp konto.
En annan sak är att jag har 3 mailkonton kopplade till mail, varav 2 är hotmail. Även om jag kryssat i rutan spara lösenord så måte jag ange dem varje gång mail startas.
Macbook pro, Mac OSX 10.6.2

Snälla hjälp!

MVh Anneli

Ursprungligen av Anneli_S:

...vet inte om mitt problem har med Snowleopard att göra, men både safari och mail är sjuuukt långsamma.... Macbook pro, Mac OSX 10.6.2

- Börja med att uppdatera till 10.6.3

- Du kan också prova att i Skivverktyg köra "Reparera behörigheter".

- Har det varit så här hela tiden, eller kan du koppla problemets uppkomst till någon annan händelse?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

- Börja med att uppdatera till 10.6.3

- Du kan också prova att i Skivverktyg köra "Reparera behörigheter".

- Har det varit så här hela tiden, eller kan du koppla problemets uppkomst till någon annan händelse?

Hej Jesper!

Tack för tips. Håller på med dina två förslag nu. Det hela började för ca 2 veckor sedan. Har ingen aning om vad som kan ha utlöst det.
Jag har kanske laddat ner nån bacill? Den andra macen som är kopplad till samma nätverk som jag funkar utmärkt. Skillnaden är att på denna så finns ett torrent program som används ibland....Nu har jag raderat det i ren panik ifall det skulle vara nåt tok med det...

Hej igen!

När jag gjorde reparera behörigheter så var det en hel radda med fel behörigheter.

Denna dök också upp:

Varning: SUID-fil ”System/Library/CoreServices/RemoteManagement/ARDAgent.app/Contents/MacOS/ARDAgent” har ändrats och kommer inte att repareras.

Nåt man ska bry sig om?

/Anneli

Ursprungligen av Anneli_S:

Varning: SUID-fil ”System/Library/CoreServices/RemoteManagement/ARDAgent.app/Contents/MacOS/ARDAgent” har ändrats och kommer inte att repareras.

Nåt man ska bry sig om?

Sök gärna innan du ställer frågor. Det där är en av de vanligaste frågorna på forumet.

http://www.google.se/search?q=suid+site%3A99.se

Svaret är att det är helt ofarliga meddelanden, och inget som du behöver bry dig om.

Ursprungligen av Anneli_S:

Hej igen!

När jag gjorde reparera behörigheter så var det en hel radda med fel behörigheter.

Samma för mig. Och efteråt gick systemet mycket snabbare. Innan reparationen gick hela systemet med kryckor, det tog smärtsam lång tid att göra saker som att dra ner en meny eller öppna ett fönster. Nu är det kanske inte supersnabbt (10.4 är fortfarande snabbare), men det känns i alla fall inte som om datorn står med ena foten i graven längre!

Hej!

Tack igen.
Det blev lite skillnad, men det är långt ifrån snabbt.
Alla tips välkomna.

/Anneli

Nog har jag upplevt en del trassel:

1. Det dyker då och då när man använder USB-minnen. Jag har fått både hängd Finder (utan möjlighet att starta om den), totalstopp och Kernel Panic. Rätt otäckt!

2. Svart skärm vid installation. Löses genom att installera med ficklampa! (OS 10.6 - Snow Leopard Install Failed on my MacBook Pro - How I fixed it! - Mac-Forums.com)

3. Svårt att installera CUDA. Det tog flera försök, och har dessutom lagt av spontant en gång så jag fick installera om.

1 är rätt illa, 2 var lösbart men tyder på undermålig testning, 3 är mest NVidias fel men lika fullt ett problem. På plussidan så har jag inte hittat några kompatibilitetsproblem, inga nya buggar i APIerna. (Buggarna som 10.5 införde finns kvar...)

Jag har upptäckt en bugg i 64-bitskerneln, som jag kör på min iMac "late 2009".

Om jag använder min iPhone 3GS via USB-tether för att surfa på Internet, får jag Kernel panic nästan direkt. Men bara på 64-bitskernel, och bara via USB (ej Bluetooth, och inte med 32-bitskernel).

Någon mer som upplever detta? Buggen fanns i både 10.6.2 och 10.6.3.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-11 11:11

Uppdatering till 10.6.3 VARNING

Om ditt serienummer saknas eller har fler siffror än 12 kommer Adobe's alla program att krascha vid start! För mer info se: Adobe's TechNote, id 83499.

Det lär finnas program för att uppdatera serinumret, men det enda som jag hittat är för gammalt för att klara dagens Intel-Macar. Nån som har en färsk kopia av
Set SysSerNum CD?

Kaj

Bevaka tråden