Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Transparens i logotyp

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Hur kan jag få en logotyp (sparad i gif) som har transparent bakgrund att inte bli pixlig och ful?

Aneldningen till transparensen är att jag har backgroundimage i headern - och logotypen ska ligga ovanpå. Just nu ser det bara helt fel ut.

Mvh

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-09-02 13:03

Du kan utjämna kanterna runt bilden i Photoshop eller något annat bildredigeringsprogram, så den utökas med ett par pixlar runt om exempelvis. Då bör den bli mjukare. Beror ju på om bakgrundsfärgen skiljer sig avsevärt dock. Ibland blir man tokig på färgerna, att de inte stämmer exakt överens. Enklaste tricket är absolut vitt eller absolut svart så man slipper jobba med transparenta bilder.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-09-02 14:41

Måste det vara en GIF? Är PNG ett alternativ för dig?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-02 14:43

png, png, png - äger transparens på webben
– snyggt blir det med. Giffar har en tendens att bli tunga om dom ska va snygga

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-02 15:12

gif känns lite 90 tal ;P

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-03 08:50

Det skall så klart vara png. Det finns ett antal hack för att få det att fungera i IE6, om man inte kan strunta i den för den aktuella sidan (transparensen blir grå i den webbläsaren)

+ 1 för PNG.

  • Oregistrerad
  • 2009-09-03 12:26

IE6 borde vara totalt utrotad nu med IE7 och IE8 och jag struntar friskt i den nu, även om jag är snäll och kör transparens hack fortfarande, mest för att vara snäll

Så kör på .png så blir alla glada.
Tänk dock på att inte köra enbedded färgprofiler i png, det klarar inte windows av.

om du har en rektangulär bild som header så kan du ju lägga loggan på den och spara rasket. Testa vilket som blir minst och snyggast av png och jpg isåfall

Haha vad fan, det är bara sätta på sig discodräkten eller kliva på png - återkommer med resultat. Tack så mycket alla!

1
Bevaka tråden